Efter Købelovens § 76, stk. 1 foreligger der en mangel ved salgsgenstanden, hvis sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af salgsgenstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende.
Hvornår er noget en mangel?
a. tale om en mangel, når: varen ikke er som aftalt i forhold til fx mængde, type og kvalitet. varen ikke har de egenskaber og funktioner, der er sædvanlige for varer af samme type og som med rimelighed kan forventes.
Hvad er forskellen på fejl og mangler?
“Fejl og mangler” er en betegnelse, der dækker over forhold, der gør en bolig ringere, end hvad boligkøberen med rimelighed kan forvente af den. Sagt med andre ord, så skal mangler forstås som forhold eller egenskaber ved en ejendom, der ikke stemmer overens med køber og sælgers aftale.
Hvad er en mangler?
det at en person ikke besidder eller udviser en vis egenskab, viden el. lign.
Hvad er en væsentlig mangel?
Hvis bygningen/rummet m.v. ikke kan bruges i overensstemmelse med sit formål, så er der altid tale om en væsentlig mangel. Det vigtigste er, at du ikke overtager et arbejde, hvortil der er er væsentlige fejl/mangler. Dette skyldes, at du ved overtagelsen af arbejdet på sin vis accepterer arbejdet i sin helhed.
Obligationsret: Retlige mangler
Hvornår er en ændring væsentlig?
En væsentlig vilkårsændring er en ændring af medarbejders ansættelsesforhold, som afviger væsentligt fra medarbejderens kontrakt. Der findes ingen regler som fastlægger, hvornår en ændring er væsentlig. Vurderingen af hvornår en vilkårsændring er væsentlig afhænger af den enkelte medarbejders forhold.
Hvad er en væsentlig ændring?
Hvad er en væsentlig ændring? Der er ikke aftalt eller lovmæssigt fastlagt regler for, hvornår en ændring er så væsentlig, at den skal varsles. Din arbejdsgiver skal foretage en konkret vurdering af, om ændringerne ligger uden for ansættelsesaftalens forudsætninger eller for dig er så væsentlige at de skal varsles.
Er AB 92 stadig gældende?
AB 18 trådte i kraft den 1. januar 2019, men det betyder ikke, at AB 92 ikke længere er aktuel. Det betyder, at har du allerede igangsat et bygge- eller renoveringsprojekt på de gamle AB 92-regler, så er denne aftale stadig gældende.
Hvornår gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Hvornår kan man ophæve et køb?
For at du skal kunne ophæve købet, skal manglen som udgangspunkt være væsentlig. I nogle tilfælde vil du dog godt kunne ophæve købet, selvom manglen ikke er væsentlig. Det er fx, hvis sælgeren ikke vil afhjælpe eller omlevere inden for rimelig tid eller gøre det uden væsentlig ulempe for dig.
Hvad er en skjult mangel?
Man skelner mellem synlige og usynlige fejl og mangler. Synlige fejl skal du påberåbe dig overfor din sælger med det samme, hvorimod usynlige mangler kan påberåbes overfor sælger i op til 10 år efter købet af ejendommen.
Hvor længe hæfter sælger for fejl og mangler?
Hvor længe hæfter sælger for fejl og mangler? Sælger har et 10-årigt ansvar for, at boligen ikke har skjulte fejl og mangler - fra den dag boligen overdrages. Dog kan sælger godt fraskrive sig ansvaret ved at gøre brug af en såkaldt huseftersynsordning.
Hvem hæfter for skjulte fejl og mangler?
Det er i udgangspunktet sælger, der har ansvaret for skjulte skader, mangler og fejl ved boligen. Sælger kan imidlertid fritages for sit ansvar, hvis han eller hun sørger for følgende, inden køberen skriver under på købsaftalen: Får udarbejdet en tilstandsrapport samt en elinstallationsrapport.
Kan man fraskrive sig ansvar ved hussalg?
Der gælder således en generel regel om aftalefrihed. Sælger kan derimod ikke genereltfraskrive sig ansvaret for mangler ved ejendommen. Er der væsentlige mangler ved boligen, bør du som køber rådføre dig med en advokat, der kan vurdere, om det er hensigtsmæssigt at rette et krav mod sælger og eventuelt føre en retssag.
Hvilken erstatning kan køberen have ret til ved mangler?
Hvilken erstatning kan køberen have ret til ved mangler? Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Hvad siger købeloven?
Købeloven beskytter dig, når du køber nye eller brugte varer, og sælgeren kan ikke fratage dig dine rettigheder. De kan til gengæld godt give dig bedre rettigheder, end dem du har efter købeloven - fx længere reklamationsfrist end de 2 år du har efter købeloven.
Kan jeg forlange mine penge tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Kan en privat handel gå tilbage?
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælger, om han vil tilbyde returret. Det gælder også, hvis du handler med privatpersoner. Ved nethandel har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Hvor længe må et produkt være til reparation?
Som udgangspunkt er ”rimelig tid” op til nogle få uger, men du kan i nogle tilfælde have ret til at bruge længere tid. Mens en ombytning til en ny vare typisk vil kunne klares meget hurtigt, medmindre varen skal skaffes hjem, vil en reparation som regel tage lidt længere tid.
Hvad er forskellen på AB18 og AB92?
Hvor entreprenøren i henhold til AB92 alene havde ret til (aconto)betaling én gang om måneden, bliver det ved forslaget til de nye AB 18 ændret, så entreprenøren har ret til (aconto) betaling to gange om måneden.
Hvad skal man være opmærksom på ved 5 års gennemgang?
Ved 5 års gennemgangen gennemgås huset minutiøst både ude og inde, det er ikke længere kosmetiske fejl og mangler der registreres , men primært forhold som skyldes fejl i konstruktioner. Disse forhold fotodokumenteres og skrives ind i rapportten for gennemgangen. Rapporten sendes til både jer og byggefirmaet.
Hvad er et fagtilsyn?
Fagtilsyn er en udførelseskontrol, der sikrer, at arbejdet udføres i overensstemmelse med projektet og entrepriseaftalerne. Der vil næsten altid være forhold, som entreprenøren har behov for projektopfølgningens stillingtagen til, fx behov for yderligere forundersøgelser (så det ikke medfører unødige forsinkelser).
Hvad er rimeligt varsel?
Indkaldelse skal ske med et rimeligt varsel. Det beror på en konkret vurdering, hvad der i den enkelte situation er rimeligt, men en dags varsel kan i visse situationer være tilstrækkeligt. Hvis den ansatte er på arbejde og indkaldes til samtale, kan samtalen afholdes samme dag.
Hvor meget får man i fratrædelsesgodtgørelse?
Funktionærer har ret til en fratrædelsesgodtgørelse, hvis de har været ansat i 12 eller 17 år. Det er en betingelse, at medarbejderen bliver opsagt og også faktisk fratræder sin stilling. Godtgørelsen udgør 1 eller 3 måneders løn.
Hvornår kan man betragte sig som opsagt?
Hvis medarbejderen ikke vil acceptere de væsentlige ændringer, kan han eller hun vælge at betragte varslingen som en opsigelse. Det betyder, at medarbejderen kan betragte varslingen som en opsigelse fra virksomhedens side og fratræde ved udløbet af sin opsigelsesperiode.