Du har som udgangspunkt ret til reparation eller ombytning af varen. Afslag i købesummen eller ophævelse af købet og købesummen kommer kun på tale, hvis følgende betingelser er opfyldt: Varen har en væsentlig fejl. Forhandleren ikke kan løse fejlen på din vare ved at bytte eller reparere din vare.
Hvornår kan man kræve en ny vare?
Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.
Hvor lang garanti er der på en vare?
Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik.
Hvad er rimelig tid reklamation?
Klage inden for rimelig tid
Forbrugerne skal klage til dig inden for rimelig tid efter, at de har opdaget manglen. Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid.
Hvornår gælder en garanti fra?
Producenten har givet garantien
Hvis fx du har købt en mobiltelefon, kan du kun reklamere til sælgeren over fejl, der opstår senest 2 år efter købet. Men hvis producenten har givet dig 5 års garanti på fejl, kan du gå til producenten, hvis fejlen er opstået efter de 2 år, men senest 5 år efter købet.
Hvornår er man funktionær?
Er der altid 2 års garanti?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvad siger købeloven om reklamationsret og garanti?
Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Køber du af en privatperson, kan bilen være solgt "som beset" og altså uden reklamationsret.
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Hvad er reklamationsfristen?
Reklamationsfristen er den tidsperiode, hvor køberen overfor sælgeren kan påberåbe sig en køberetlig mangel. Ifølge købe- og obligationsrettens almindelige grundsætninger skal den køber, der agter at påberåbe sig en mangel, reklamere over misligholdelsen, hvilket vil sige, at køber skal give sælger meddelelse herom.
Hvor lang garanti er der på en reparation?
Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år. Du skal imidlertid altid reklamere inden for rimelig tid, efter du har opdaget fejlen, ellers risikerer du at miste dit krav på grund af passivitet.
Hvornår gælder købeloven ikke?
Købeloven gælder som udgangspunkt for alle typer af køb, herunder både handelskøb og forbrugerkøb, men ikke for køb af fast ejendom. Reglerne i købeloven kommer kun i anvendelse, hvis andet ikke er udtrykkeligt aftalt mellem køber og sælger.
Er der garanti på alle varer?
Det er frivilligt for en virksomhed, om han vil give en garanti på en vare, så det er ikke noget, du har krav på. Ofte er det en fabriksgaranti, der ydes af producenten, men sælgeren kan også i nogle tilfælde tilbyde en garanti, fx på en brugt bil.
Hvad dækker Forhandler garanti?
Garanti ved køb af brugt bil hos forhandler
Hvis det ønskes skal brugtvognsgarantien være anført i slutsedlen fra forhandleren. Garantien dækker alle fejl, som opstår efter købet inden for den aftalte garantiperiode. Ved en garanti på brugt bil, er du bedre dækket end ved købeloven alene.
Kan man altid få pengene tilbage?
I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.
Kan man få pengene tilbage reklamation?
Hvis ikke I har aftalt noget andet, har du to års reklamationsret. Hvis der er tale om en brugt vare, og der er fejl ved den, som sælgeren er ansvarlig for – en såkaldt mangel - har du ret til at få alle dine penge eller en del af dem tilbage.
Hvornår er noget en mangel?
a. tale om en mangel, når: varen ikke er som aftalt i forhold til fx mængde, type og kvalitet. varen ikke har de egenskaber og funktioner, der er sædvanlige for varer af samme type og som med rimelighed kan forventes.
Hvad betyder 24 måneders reklamationsret?
Generelt er du som forbruger, der har købt en brugt bil hos en forhandler, altid omfattet af købelovens bestemmelser om 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl og mangler, der var til stede, da du fik leveret bilen.
Hvor lang tid må et produkt være til reparation?
Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.
Hvad er betingelsen for at køber kan hæve en handel?
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Kan man bytte en vare uden bon?
Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
Hvilke varer kan ikke returneres?
- Fødevarer*
- Helsekost.
- Taletidskort.
- Onlinelotto.
- Blomster og planter (læs i stedet om vores GroGaranti her)
- Tobaksvarer.
- Specielt fremstillede/-skaffede varer, herunder fremkaldelser og fotoprodukter, specialgardiner, varer efter mål, toning af maling og lignende.
Hvor mange gange må en butik sende til reparation?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvad er dækket af reklamationsret?
Du er dækket af købelovens regler om forbrugerkøb, når du køber brugt bil af en forhandler. Blandt andet har du 2 års reklamationsret, der løber fra leveringen. Er fejlen på den brugte bil dækket af købeloven, kan du have krav på at få manglen afhjulpet eller at få pengene tilbage.
Hvornår starter reklamationsret?
Ifølge købeloven er din reklamation inden 2 måneder efter, du opdager fejlen, altid inden rimelig tid. Hvis du ikke reklamerer inden rimelig tid efter, du har opdaget fejlen, kan du miste dine rettigheder – også selvom 2-års-fristen endnu ikke er udløbet.
Hvad dækker udvidet reklamationsret?
Undgå dyre reparationer og tidskrævende processer. Med en udvidet reklamationsret forlænger du producentens garanti i op til 10 år, så du er sikret ekstra tryghed, hvis dit produkt går i sort. Du kan tilføje en udvidet reklamationsret, når du handler hos os, enten i en butik eller online.