Kravet for at have ret til en tillidsrepræsentant er typisk, at der er ansat flere end 5 medarbejdere inden for overenskomstens område. (I nogle overenskomster er kravet om antallet af medarbejdere lidt anderledes).
Hvornår skal man have en tillidsrepræsentant?
Hvis du er ansat i en kommune eller en region, skal du have været ansat i mindst seks måneder for at blive valgt. Valg af tillidsrepræsentant på en privat arbejdsplads kræver som udgangspunkt, at der er indgået en kollektiv aftale mellem arbejdsgiver og medarbejderne på arbejdspladsen eller en faglig organisation.
Hvornår skal man have en tillidsrepræsentant DI?
Hvis medarbejderne er omfattet af Industriens Overenskomst eller Industriens Funktionæroverenskomst, har de ret til at vælge en tillidsrepræsentant, hvis virksomheden har mere end fire medarbejdere inden for en bestemt faggruppe omfattet af overenskomsten. Valg af tillidsrepræsentanten foregår i arbejdstiden.
Hvordan får vi en tillidsrepræsentant?
De ansatte på en arbejdsplads har ret til at vælge en tillidsrepræsentant, hvis arbejdsgiveren har accepteret en aftale om, at de kan det. Tillidsrepræsentantens opgave er at varetage interesser for den gruppe kolleger, som han repræsenterer, og som har valgt ham.
Hvem er valgbar som tillidsmand?
Alle ansatte efter den gældende overenskomst er valgbare medmindre de er midlertidig ansat eller elever. Derimod er alle ansatte stemmeberettigede når der skal afgives stemmer om hvem der skal være TR og TRS. Der spørges mange gange om afstemningen skal være skriftlig eller om det kan afgøres ved håndsoprækning.
Kan du bringe en tillidsrepræsentant til en disciplinær, hvis medarbejderen ikke er fagmedlem?
Hvad skal der til for at vælte en tillidsmand?
Hvervet bevares, hvis der sker genvalg inden periodens udløb. Hvis der ikke er fastsat en bestemt valgperiode, fungerer tillidsrepræsentanten "indtil videre". Ophør kan også ske ved, at tillidsrepræsentanten frasiger sig hvervet eller bliver væltet af de ansatte.
Hvad får en tillidsmand i løn?
Som tillidsrepræsentant får du din sædvanlige løn. Om du bruger arbejdstiden på de normale arbejdsopgaver eller på arbejdet som tillidsrepræsentant, påvirker ikke din løn.
Er det et krav at have en tillidsrepræsentant?
Alle ansatte har ret til at vælge en tillidsrepræsentant, såfremt arbejdsgiver giver tilladelse til, at der kan være en tillidsrepræsentant i virksomheden. Det er altså ikke et lovkrav, at der er en tillidsrepræsentant på en arbejdsplads, men udelukkende op til arbejdsgiveren.
Hvornår skal man have en tillidsrepræsentant 3F?
Hvis I er mere end 5 medarbejdere, så har I ret til at vælge en tillidsrepræsentant. Det er medlemmerne af 3F, der kan vælge en tillidsrepræsentant iblandt hinanden. Tillidsrepræsentanten skal helst være fuldtidsansat og have mere end 9 måneders anciennitet i virksomheden.
Hvad er vederlaget for en tillidsrepræsentant?
Vederlagets størrelse afhænger af tillidsrepræsentantens valggrundlag og udgør mellem 9.000 kr. og 33.000 kr. pr. år.
Hvad får en tillidsmand i løn 3f?
Grundvederlaget for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter vil fremover være på 7.500 kroner om året. Og 15.000 kroner for fællestillidsrepræsentanter.
Hvad kan man forvente af en tillidsrepræsentant?
En tillidsrepræsentant er guld værd
Med en tillidsrepræsentant: kan du blive hørt i forhold til vilkårene på arbejdspladsen. får du medindflydelse og medbestemmelse på arbejds- og personaleforhold. kan du få hjælp, hvis du bliver syg eller får problemer på jobbet.
Er det vanskeligt for en arbejdsgiver at afskedige en tillidsrepræsentant?
I det offentlige er alle tillidsvalgte omfattet af en særlig beskyttelse. Det gælder også for mange overenskomstansatte tillidsvalgte i private overenskomster. Det betyder, at det er sværere for din arbejdsgiver at afskedige dig. Som tillidsrepræsentant er du altså mere beskyttet i ansættelsen end dine kolleger.
Hvorfor skal jeg være TR?
Der er mange gode grunde til at blive tillidsrepræsentant – du får mulighed for at gøre en forskel for dine kolleger og dig selv, du styrker din faglige viden, du styrker FOA på arbejdspladsen og du sætter skub på dine karrieremuligheder. Som TR har du valgt at arbejde for dine kollegers arbejdsvilkår.
Kan man fyre en tillidsrepræsentant?
Tillidsrepræsentanten skal dog afskediges som den sidste blandt de kvalificerede. Tillidsrepræsentanten har - hvis den pågældendes arbejde bortfalder - som udgangspunkt krav på at blive overflyttet til andet arbejde inden for det område, hvor den pågældende er valgt som tillidsrepræsentant.
Hvad er en god tillidsrepræsentant?
En god tillidsrepræsentant er blandt andet modig, empatisk, hurtig, en fremragende forhandler og tydeligt engageret. Det fortæller Frie Skolers Lærerforenings medlemmer i en fokusgruppeundersøgelse. Måske er du ny og grøn i opgaven som tillidsrepræsentant på din skole?
Hvad er forskellen på tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvem repræsenterer en tillidsrepræsentant?
Det kan mellem de lokale afdelinger (sektioner og klubber) og ledelsen aftales, at der for medarbejdergrupperne vælges en fællestillidsrepræsentant, dvs. en tillidsrepræsentant, der repræsenterer en medarbejdergruppe med flere tillidsrepræsentanter.
Hvad vil det sige at være TR?
Tillidsrepræsentanten (TR) er en medarbejder, der er blevet valgt af de andre medarbejdere på arbejdspladsen, til at repræsentere dem over for ledelsen. De kan også være sparringspartnere, når der skal ændres på forhold på arbejdspladsen.
Hvor ofte skal der være valg til tillidsrepræsentant?
15 Valgperiode - § 10, stk.
Valget sker for mindst to år. Det anbefales, at TR afprøver sit mandat hvert andet år.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Kan man både være tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant?
Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.
Hvad koster en uberettiget fyring?
Funktionærloven giver mulighed for en godtgørelse på op til halvdelen af dit opsigelsesvarsel, hvis du er under 30 år. Er du over 30 år, kan godtgørelsen udgøre op til 3 måneders løn. Har du været ansat i mindst 10 eller 15 år, kan godtgørelsen henholdsvist udgøre op til 4 eller 6 måneders løn.
Kan man trække sig som arbejdsmiljørepræsentant?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Hvilke 3 faktorer bestemmer dit fysiske arbejdsmiljø?
- Indeklima.
- Støj og belysning.
- Indretning af kontor.
- Korrekt udstyr og maskineri.