Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvornår kan man blive AMR?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Hvornår kan man blive valgt som AMR?
Det er arbejdsgivers ansvar at valg til AMR afholdes hvert andet år. Det er arbejdsgivers ansvar, at der en velfungerende arbejdsmiljøorganisation, dvs. arbejdsgiver skal sørge for, at der afholdes valg hvert andet år, men derudover skal arbejdsgiver ikke blande sig i valget.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Hvor mange ansatte før AMR?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant.
AMR: En presserende trussel mod livet, som vi kender det
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvornår skal en virksomhed have en AMR?
Du skal opgøre antallet af ansatte på din virksomhed, så du ved, om der er 10 eller flere ansatte, og du derfor er forpligtet til at etablere en AMO. Hvis der er 35 eller flere ansatte i virksomheden, skal du etablere AMO i mindst to niveauer.
Kan en elev være AMR?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvordan bliver man AMR?
Når du bliver valgt til at være arbejdsmiljørepræsentant i din virksomhed, så skal du inden for de første 3 måneder på en 3 dages obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse. Udover den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, så har du inden for det første år ret til to dages supplerende efteruddannelse.
Hvordan foregår valg til AMR?
Sådan foregår valget
Valget skal foregå på en måde, så alle i arbejdsmiljøgruppens område har mulighed for selv at stille op og stemme på den foretrukne kandidat. Selve valghandlingen kan derfor foregå på forskellig vis, for eksempel: Som et egentligt valg på et møde, hvor alle har mulighed for at deltage.
Hvem må stille op som AMR?
Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end ti timer om ugen, har dog ikke valgret. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.
Hvad er mit ansvar som AMR?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvor længe kan man være AMR?
Ja, I kan forlænge valgperioden op til 4 år. En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg.
Hvem kan blive AMiR?
Du kan opstille til valget som AMiR på din arbejdsplads, hvis du er ansat uden ledelsesmæssige beføjelser og har været ansat på arbejdspladsen i mindst seks måneder.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Hvad skal en AMR lave?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Kan man vælte en AMR?
Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.
Hvorfor vælge mig som AMR?
Hvorfor er det godt med en arbejdsmiljørepræsentant/AMR? Det, at du har en arbejdsmiljørepræsentant betyder: At du har en repræsentant, der er med til at sikre dig medindflydelse og medbestemmelse omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til ledelsen.
Hvem repræsenterer AMR?
Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.
Hvad skal man vide som AMR?
- 1 DU SKAL HAVE DEN FORNØDNE TID. Som arbejdsmiljørepræsentant (AMR) har du ret til at bruge den fornødne tid på at gøre dit arbejde. ...
- 2 DU HAR RET TIL UDDANNELSE. ...
- 3 DET ER VIGTIGT, AT DU HOLDER DIN VIDEN AJOUR.
Hvad kan man bruge en AMR til?
Din AMR kan fortælle dig om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at APV'en er i orden og hvad du skal være særligt opmærksom på. Din AMR er uddannet i, at vurdere sikkerheden på din arbejdsplads og ligeså i at forebygge arbejdsulykker, i samarbejde med ledelsen.
Hvad er AMR uddannelse?
AMR står for arbejdsmiljørepræsentant På et AMR-kursus kan du altså blive undervist i mange forskellige ting der vedrører arbejdsmiljø. Du kan bl. a. tage et kursus med fokus i stress, kommunikation, forandring, konfliktløsning og meget mere.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad er forskellen på TR og AMR?
Som udgangspunkt varetager tillidsrepræsentanten opgaver, der omhandler lønforhandlinger, ansættelser, advarsler og afskedigelser. Arbejdsmiljørepræsentanten varetager opgaver i forbindelse med arbejdsskader, arbejdspladsvurdering og psykisk og fysisk arbejdsmiljø.
Hvad er en AMRS opgave?
Din rolle som AMR
Du varetager medarbejdernes interesser i alt, hvad der har med arbejdsmiljøet at gøre. Du er medlem af skolens arbejdsmiljøgruppe, der som minimum består af din skoleleder og dig. Når du er valgt, skal valget oplyses til Lærerkredsen Faxe Vordingborg på det fremsendte skema.