Hvornår skal jeg aktivere MitID?

MitID appen skal altid aktiveres med en aktiveringskode, før du kan bruge appen. Det gælder både den første, en ny eller en ekstra MitID app. Er din aktiveringskode udløbet, skal du have ny aktiveringskode.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvornår får man aktiveringskode til MitID?

Aktiveringskoden får du ved at scanne dit pas i MitID appen, på MitID.dk eller i Borgerservice.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvordan aktivere jeg mit MitID?

Få aktiveringskode til MitID app
  1. Log på MitID.dk.
  2. Tryk på Se under Identifikationsmidler på profilsiden.
  3. Tryk på Tilføj i boksen "Tilføj identifikationsmiddel"
  4. Tryk på Anmod om adgang.
  5. Tryk på Log ud.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvor lang tid tager det at aktivere MitID?

Aktiver ny kodeviser og kodeoplæser

Når du har modtaget din nye MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres. Det skal du gøre, før du kan bruge den. Bemærk, du får din kodeviser og kodeoplæser tilsendt med posten. Der kan gå op til 15 dage efter bestillingen, før du modtager den.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskebank.dk

Kan man få aktiveringskode til MitID med NemID?

Du kan få en aktiveringskode på MitID.dk, eller ved at logge på med dit med NemID, hvis du ikke kan logge på MitID.dk. Alternativt kan du få aktiveringskoden udleveret hos borgerservice.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på hjernecenter.dk

How to Activate MitID in Denmark | How to Setup MitID app in Denmark | NemID to MitID



Hvor finder jeg min aktiveringskode?

Du kan aktivere MitID app ved at indtaste en aktiveringskode, sammen med dit bruger-ID i den nye app. Du får en aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk, (fx hvis du stadig har din gamle telefon med MitID appen på), eller ved at møde op hos Borgerservice.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvordan aktiverer jeg MitID på en ny telefon?

OBS: Nedenstående trin skal foretages på den gamle mobil inden du aktiverer MitID på den ny mobil.
  1. Log in på www.mitid.dk.
  2. Tryk på ”Se identifikationsmidler”
  3. Vælg ”Tilføj” (et identifikationsmiddel)
  4. Vælg ”Anmod om adgang”
  5. Vælg ”Log ud.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på brk.dk

Hvad gør jeg hvis mit MitID ikke virker?

Hvis du fx taster din PIN-kode forkert for mange gange, bliver din MitID app midlertidigt spærret i en kort periode. Du kan kontakte MitID Support eller Borgerservice, hvis du har brug for hjælp til at åbne den igen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvordan får man en aktiveringskode?

Hos Borgerservice kan du få udleveret en aktiveringskode. Du skal identificere dig med gyldig legitimation for at Borgerservice kan udlevere aktiveringskoden. Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Kan man aktivere MitID på computer?

For at bruge MitID på din computer, skal du have et operativsystem og en internetbrowser, som understøtter brug af MitID. Pr. juni 2023 er følgende kombinationer understøttet på computer: Microsoft Windows 10 og 11 med seneste udgave af Mozilla Firefox, Google Chrome, og Microsoft Edge internetbrowser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvordan bruger man MitID uden app?

Hvis ikke du har mulighed for at bruge MitID appen, kan du bruge kodeviser, kodeoplæser eller chip. Uanset hvad du vælger at bruge, skal du altid indtaste dit bruger-ID først.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Kan man have MitID på mere end en telefon?

Vidste du at du kan have tre enheder med aktive MitID app på?

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taarnby.dk

Hvad sker der med MitID når man skifter telefon?

Jeg har mistet min mobiltelefon med MitID app

Hvis du beholder dit mobilnummer, kan du få MitID app på din nye telefon med det samme. Hvis du får ny telefon og nyt nummer, skal det nye nummer bekræftes, før du kan få MitID app på din nye telefon.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvorfor kan jeg ikke scanne chippen i mit pas?

Den hyppigste årsag til fejlmeddelelser på dette trin er, at telefonen ikke har ligget stille. Det tager lidt tid at scanne chippen, så hav tålmodighed. Omvendt kan en fejlmeddelelse også skyldes ”timeout”, hvis det fx har taget for lang tid at finde chippen eller starte aflæsningen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvorfor kan jeg ikke komme ind på MitID?

Har du ikke et andet aktivt identifikationsmiddel

Kan du IKKE kan logge på MitID.dk, så skal du henvende dig til Borgerservice. Du skal medbringe gyldig billedlegitimation. Du skal kunne svare på kontrolspørgsmål ELLER medbringe vitterlighedsvidne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Kan man få hjælp til MitID i banken?

Understøttelse af MitID hos Borgerservice fortsætter, også efter at det er slut med at få MitID via banken, ligesom det fortsat også er muligt at få hjælp hos MitID supporten og ligeledes hos bankernes support til spørgsmål om brug af MitID i banken.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på digst.dk

Hvordan får jeg MitID på ny telefon uden pas?

Det er muligt at få mitid uden pas og smartphone hvis du går på Borgerservice. Hvis ikke du har en telefon, så har du med mitid app mulighed for at låne en anden persons telefon.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid-online.dk

Kan man selv oprette MitID?

Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg 'Opret MitID'. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas. Andre muligheder: Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvorfor kan jeg ikke komme på netbank med MitID?

Hvis du kan logge på din netbank med MitID men ikke på e-Boks, kan det skyldes, at du ikke har knyttet en offentlig signatur til dit MitID. Dette er et krav, hvis du ønsker at benytte dit MitID til andet end din bank.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på brugersupport.e-boks.dk

Hvad er PIN-kode til MitID?

PIN-koden er din egen personlige 6-cifret kode, du bruger, hver gang du åbner MitID appen. Du kan skifte din PIN-kode under 'Indstillinger' i MitID appen. Har du glemt din PIN-kode, eller er din MitID app blevet spærret, skal du genaktivere appen og lave en ny PIN-kode.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvordan opdaterer jeg til MitID?

Opdateringen til MitID er tilgængelig i App Store på iPhone og i appbutikken på Android-telefoner.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på meremobil.dk

Hvilke telefoner kan ikke bruge MitID?

Det er særligt personer, som har en iPhone 5 eller ældre, der ikke kan få MitID på telefonen. MitID-appen kræver nemlig som minimum en iPhone 5S med iOS 12, for at fungere, eller en Android-telefon med minimum Android 7, oplyser Digitaliseringsstyrelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på meremobil.dk

Kan 2 personer bruge samme MitID?

Tilføj bruger

Der kan højst være tre brugere tilknyttet, og I skal være opmærksomme på, at når I bruger samme app, kan I ikke bruge fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse til at godkende med. Åbn MitID app på den fælles enhed. Tryk på tandhjulet øverst til venstre. Vælg 'Tilføj bruger'.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskebank.dk

Kan to personer bruge samme MitID?

Flere brugere på samme MitID app

Der kan være flere brugere på én og samme MitID app. Det er praktisk, hvis du også skal bruge MitID på dit arbejde.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Kan jeg få MitID når mit pas er udløbet?

Det betyder, at man kan få MitID direkte i MitID appen, så længe man også har et gyldigt pas/ID-kort til at bekræfte ens identitet. På én og samme gang kan man altså bekræfte sin identitet (ved hjælp af passet), oprette sit bruger-ID og endelig aktivere MitID appen - eller bestille fx en MitID kodeviser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk