De formelle krav og regler På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvornår skal en virksomhed have en arbejdsmiljørepræsentant?
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen, skal der være mindst 1 arbejdsmiljørepræsentant. Er I flere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvori arbejdsmiljørepræsentanterne indgår.
Hvem skal have en arbejdsmiljøuddannelse?
I arbejdsmiljøloven er det fastlagt at arbejdsledere, virksomhedsledere m. fl. og de af medarbejderne valgte arbejdsmiljørepræsentanter/ sikkerhedsrepræsentanter skal gennemgå arbejdsmiljøuddannelsen. Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse indledes med 4 timers tilstedeværelsesundervisning for det samlede hold.
Hvem er arbejdsmiljørepræsentant?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker. Arbejdsmiljørepræsentanten er med i arbejdsmiljøorganisationen og har både overordnede og daglige opgaver.
Hvornår skal der oprettes en arbejdsmiljøorganisation i en virksomhed?
Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet kan finde sted, og det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for at oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), når der er mere end 10 ansatte, jf. bekg. 1181 15/10 2010 om samarbejde om sikkerhed og sundhed.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
Hvilke virksomheder skal have en arbejdsmiljøorganisation?
I virksomheder med ti eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Hvilke virksomheder skal oprette en arbejdsmiljøorganisation?
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal der oprettes en arbejdsmiljøorganisation (AMO) i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg.
Hvad får en AMR i løn?
Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten
Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Er man AMR for sin leder?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvor længe gælder en arbejdsmiljøuddannelse?
Arbejdsmiljøuddannelsen er obligatorisk for medlemmer af arbejdsmiljøgrupperne. Både ledere og arbejdsmiljørepræsentanter skal deltage på det lovpligtige kursus. Da arbejdsmiljøloven ændres hvert år, kan det anbefales, at gennemgå en ny arbejdsmiljøuddannelse efter 6 - 10 års virke, som repræsentant.
Hvad koster arbejdsmiljø?
Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark 60-80 milliarder kroner om året.
Kan man anmelde dårligt arbejdsmiljø?
Alle kan klage til Arbejdstilsynet, hvis der er mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne. Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du tror eller har en mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne er blevet overtrådt.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvad kan man bruge sin arbejdsmiljørepræsentant til?
- Gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
- Deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse.
- Sørge for en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning, medlemmer m.m.
Hvad er forskellen på et arbejdsmiljøudvalg og en arbejdsmiljøgruppe og på hvilken måde understøtter de hinanden?
En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en valgt arbejdsmiljørepræsentant. Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller flere arbejdsmiljøgrupper og herudover af arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand.
Hvornår skal man have et arbejdsmiljøudvalg?
Hvilke arbejdspladser skal have et arbejdsmiljøudvalg? Arbejdsmiljøudvalget skal etableres i virksomheder med 35 ansatte eller flere. På større virksomheder og i Kommunale og statslige institutioner har man sammenlagt arbejdsmiljøorganisationen og samarbejdsudvalget.
Hvor mange ansatte skal der være i en virksomhed for at der kan kræves et arbejdsmiljøudvalg?
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal samarbejdet organiseres således, at der oprettes en arbejdsmiljøorganisation med følgende to niveauer: 1) En eller flere grupper varetager de daglige opgaver vedrørende sikkerhed og sundhed. En gruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant.
Hvor længe skal man have været ansat for at blive arbejdsmiljørepræsentant?
Det er fagforeningernes opgave at sørge for, at der ikke har fundet vilkårligheder sted i forbindelse med valget. Dvs. at vedkommende, der vælges, har været ansat i mindst seks måneder, og at alle har haft mulighed for at deltage i valget.
Hvor mange timer skal en AMR have?
Tid til AMR-arbejdet
Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.
Kan man fratræde som AMR?
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant.
Hvad skal en AMR lave?
Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.
Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?
5 tegn på et dårligt arbejdsmiljø:
Der er ikke fællesskab mellem kollegaerne. Der er stor udskiftning i ansatte (mange opsigelser og/eller fyringer) Du oplever, at der ikke bliver taget hensyn til de ansattes behov. Ledelsen lytter ikke, når der bliver påpeget problemer – både psykiske, fysiske og sociale.
Er en APV lovpligtig?
En APV er ikke blot et vigtigt værktøj, der hjælper jer med at forebygge dårligt arbejdsmiljø. Det er også en lovpligtig vurdering af jeres arbejdsplads. Har du én eller flere ansatte, så skal du nemlig lave en APV, så du har overblik over arbejdsmiljøet i virksomheden.
Kan man straffes efter arbejdsmiljøloven?
Ansvar for dem, der har pligter efter arbejdsmiljøloven
I særlige tilfælde overvejer Arbejdstilsynet, om der også skal rejses en straffesag. De fleste straffesager rejses mod arbejdsgivere, men arbejdsmiljøloven giver mulighed for at straffe alle, der har pligter efter loven, hvis de ikke lever op til deres pligt.