Klager over afgørelser fra Ankestyrelsen Ankestyrelsen er den øverste administrative klageinstans, og du kan derfor ikke klage over vores afgørelser til en anden administrativ myndighed. Du kan kontakte Folketingets Ombudsmand, hvis du er utilfreds med vores behandling af sagen.
Kan man anke en afgørelse fra Ankestyrelsen?
Hvad gør jeg, hvis jeg er utilfreds med en afgørelse fra Ankestyrelsen? Ankestyrelsen er den øverste administrative klageinstans. Det betyder, at du ikke kan klage over vores afgørelser til en anden administrativ myndighed. Du har imidlertid altid mulighed for at få din sag prøvet ved domstolene.
Hvor lang tid har Ankestyrelsen til at behandle en sag?
Når Ankestyrelsen får en klage, sender vi et brev til sagens parter om sagens behandling hos os. Vi skriver i brevet, om du kan forvente en sagsbehandlingstid på 6 eller 8 måneder. Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at kontakte os.
Hvad kan Ankestyrelsen gøre?
Ankestyrelsen afgør klager, koordinerer praksis og laver undersøgelser om udviklingen på social- og beskæftigelsesområdet. Ankestyrelsen er en styrelse under Social-, Bolig- og Ældreministeriet. Vi er klagemyndighed - blandt andet på social- og beskæftigelsesområderne, men også på en række andre områder.
Er Ankestyrelsen en domstol?
Parter i en sag er for eksempel den person eller det forsikringsselskab, som afgørelsen handler om. Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans. Herefter har du mulighed for at gå videre til domstolene eller ombudsmanden. Det er gratis at klage til os.
Hvad er Board of Immigration Appeals (BIA), og hvem kan appellere til denne domstol?
Kan Ankestyrelsen ændre en afgørelse?
Vi kan ændre en afgørelse til din fordel, så du får flere penge. Vi kan også ændre den, så du får mindre, end du har fået tidligere. En ændring til skade for klager vil oftest kun ske, hvis vi erklærer den tidligere afgørelse for ulovlig.
Hvor mange får medhold i Ankestyrelsen?
Andelen af afgørelser, hvor AES får medhold i Ankestyrelsen, ligger nemlig stabilt mellem 72 og 75 procent.
Hvordan foregår en sag i Ankestyrelsen?
Din sags forløb i Ankestyrelsen strækker sig fra, at vi modtager din klage, til at vi sender dig afgørelsen i din sag. Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, bliver din sag oprettet i vores system. Derpå sender vi et brev til dig med en bekræftelse på, at vi har modtaget din klage.
Hvordan foregår det i Ankestyrelsen?
Vi behandler hver sag enkeltvis. Først fremlægger Ankestyrelsen sagen. Så kan de beskikkede medlemmer spørge Ankestyrelsen og eventuelt lægekonsulenten om sagen. Herefter drøfter de beskikkede medlemmer og de ansatte fra Ankestyrelsen afgørelsen, og til sidst afgør vi sagen.
Kan man kontakte Ankestyrelsen?
Sådan kontakter du Ankestyrelsen om din bekymring
Du kan kontakte os telefonisk på vores hovednummer 33 41 12 00 alle hverdage mellem kl. 9-15 og sige, at du ønsker at underrette om bekymring for et barn eller en ung under 18 år. Du kan også sende en mail på [email protected] eller [email protected].
Hvornår får man svar fra Ankestyrelsen?
Ankestyrelsen skal så vidt muligt træffe afgørelse inden 8 uger efter, at klagen er modtaget. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal sagens parter have skriftligt besked om, hvornår de kan forvente en afgørelse.
Hvad kan man klage over til Ankestyrelsen?
Hvis du er utilfreds med en beslutning, som din kommune har truffet, kan du i nogle tilfælde klage til Ankestyrelsen. Se forløbet fra Ankestyrelsen modtager din klage og til vi behandler og afslutter din sag. Du kan som part i en sag give fuldmagt til, at andre hjælper dig, mens vi behandler sagen i Ankestyrelsen.
Hvordan anker man en afgørelse?
Klage over sagsbehandling eller afgørelse
I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området. I andre tilfælde kan du klage til et særligt klagenævn. Som eksempler kan nævnes: Ankenævnet for bus, tog og metro.
Hvem kan klage over afgørelser til Ankestyrelsen?
Modtagere af afgørelser truffet af Arbejdstilsynet kan klage. Andre som har en særlig interesse i en afgørelse kan også klage. Her kan du se, hvem der kan klage: Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
Hvad betyder Ankestyrelsen?
Ankestyrelsen afgør klager, koordinerer praksis og laver undersøgelser om udviklingen på social- og beskæftigelsesområdet. Se vores organisationsdiagram, resultatplaner, årsrapporter samt oplysninger om vores whistleblowerordning.
Kan man risikere at skulle betale erstatning tilbage?
Erstatninger kan ikke kræves tilbagebetalt
Tidligere blev erstatningen udbetalt, inden ankesagen var afgjort i Ankenævnet for Patienterstatningen. Du risikerede således at skulle tilbagebetale en allerede udbetalt erstatning, hvis ankenævnet ændrede Patienterstatningens afgørelse.
Kan kommuner få rådgivning hos Ankestyrelsen?
Når kommuner og regioner skal tage en beslutning, men er i tvivl om reglerne, kan de bede Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner om en udtalelse, inden de beslutter sig.
Hvem fører tilsyn med Ankestyrelsen?
Den 1. april 2017 blev det kommunale og regionale tilsyn en del af Ankestyrelsen. Tilsynet fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Er Ankestyrelsen en offentlig myndighed?
Det er ikke længere Statsforvaltningen, men Ankestyrelsen, der fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder lovgivningen. Ændringen skete den 1. april 2017.
Kan man trække en sag tilbage?
Fordi det som udgangspunkt kun er politiet, der kan efterforske en sag, er politiet forpligtet til at efterforske sagen neutralt. Politiet skal således ikke kun finde beviser mod dig, men er også forpligtet til at finde grundlag for, at du er uskyldig.
Hvorfor ringer Ankestyrelsen?
Vi kan fortælle dig, om vi har modtaget din sag fra kommunen eller en anden førsteinstans. Der kan gå nogle dage, fra vi har fået klagen, til den er registreret i vores system. Du kan få at vide, om vi har fået nye oplysninger, som du har sendt til din sag.
Hvor længe kan man klage over en afgørelse?
Klage over en afgørelse fra fogedretten
Når du modtager fogedrettens afgørelse, vil du samtidig få vejledning om, hvordan du kærer afgørelsen. Du skal kære afgørelsen inden fire uger efter, at fogedretten har truffet afgørelse i sagen.
Hvad koster en klagesag?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage.
Hvor har Ankestyrelsen til huse?
Fra mandag den 21. juli 2014 er Ankestyrelsen Københavns nye adresse blevet Teglholmsgade 3, 2450 København SV.
Hvad er en principafgørelse fra Ankestyrelsen?
Det er Ankestyrelsen, som vurderer, om en afgørelse er så principiel eller generel, at den skal udsendes som en Principafgørelse. En Principafgørelse er en bindende retskilde, som kommunerne, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring mv. skal anvende ved afgørelser i tilsvarende sager.