Du har to valgmuligheder: Hvis du klager over behandlingsstedet, afgøres din sag af Styrelsen for Patientklager. Hvis du klager over en eller flere konkrete sundhedspersoner, afgøres din sag af Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn. Du behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne.
Hvor kan man klage over en læge?
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.
Kan man sagsøge en læge?
Du kan klage over en konkret sundhedsperson eller over behandlingsstedet. En klagesag kan resultere i kritik til behandlingsstedet eller en sundhedsperson, men du får ikke automatisk erstatning, hvis du får medhold i din klage. Klager over sundhedsfaglig behandling skal sendes til Styrelsen for Patientklager.
Hvor kan man se klager over læger?
Se udvalgte afgørelser af klager over sundhedsfaglige behandlinger nedenfor.
Hvad kan man klage over?
- Ankenævnet for bus, tog og metro.
- Arbejdsmiljøklagenævnet.
- Byggeklageenheden.
- Energiklagenævnet.
- Helbredsnævnet.
- Miljø- og Fødevareklagenævnet.
- Styrelsen for Patientklager.
Hvad skal en læge gøre, hvis de modtager en klage?
Kan man klage over en læge?
Du har to valgmuligheder: Hvis du klager over behandlingsstedet, afgøres din sag af Styrelsen for Patientklager. Hvis du klager over en eller flere konkrete sundhedspersoner, afgøres din sag af Sundhedsvæsnets Disciplinærnævn. Du behøver ikke at kende navnene på sundhedspersonerne.
Hvad koster det at klage?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade).
Hvordan klager man til Patienterstatningen?
For at klage til Ankenævnet for Patienterstatningen skal du gå til www.borger.dk. Her skal du udfylde og indsende et klageskema. Du skal logge på med MitID. På www.borger.dk kan du læse mere om, hvilke oplysninger du skal have klar for at klage.
Hvordan kan man skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad må en læge ikke?
En sundhedsperson må således ikke videregive oplysninger om en patients helbred og andre fortrolige oplysninger uden patientens samtykke. Tavshedspligten omfatter for eksempel oplysninger om diagnoser, undersøgelser, indlæggelser, behandling, psykiske eller sociale problemer. Alle oplysninger er fortrolige.
Hvis en læge begår fejl?
Enhver, der mener at have været udsat for en fejl eller forkert behandling på et hospital, i en kommune, hos en læge eller en anden behandler i sundhedsvæsenet, kan klage til Patientombuddet.
Hvornår skal man skifte læge?
Lægeskift ved flytning
Hvis du gerne vil have en læge, der ligger mere end fem kilometer fra din bopæl, og som har lukket for tilgang af nye patienter, kan du søge om at få lægen. Lægen skal acceptere dit valg.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Hvad er en serviceklage?
Hvad er en serviceklage? Patienter (eller pårørende) kan klage over serviceniveauet enten i praksis eller på et sygehus. Det kan for eksempel være klager over din eller andre sundhedspersonalers optræden, arbejdets tilrettelæggelse, lokaleforhold, rengøringsstandarden, forplejningen eller lignende.
Kan man bede om en anden læge?
Søg en anden læge
Du har ikke krav på at få en anden læges vurdering eller en bestemt behandling, men det er vigtigt, at du får gjort opmærksom på din tvivl. Lægen har en faglig viden, men du har en viden om dig selv og din egen situation, som kan være afgørende for at nå frem til den rigtige behandling.
Hvad kan man kræve erstatning for?
Du kan få erstatning for udgifter, du har haft i forbindelse med skaden. Det kan for eksempel være udgifter til medicin, genoptræning, transport, specialsyet fodtøj.
Hvor meget kan man kræve i erstatning?
Du kan få godtgørelse for varigt mén, hvis dine gener svarer til 5 % eller mere. Taksten udgør 1.013.500 kroner ved 100 % invaliditet. I helt særlige tilfælde kan méngraden fastsættes til 120 procent, dog ikke højere end 1.215.000 kroner. Per mengrad er taksten 10.135 kroner.
Hvad er en patientskade?
En patientskade opstår typisk, hvis behandlingen ikke har levet op til “bedste specialiststandard”. Det er også en patientskade, hvis der er opstået komplikationer til behandlingen, som ligger ud over, hvad du med rimelighed må tåle. Eksempelvis en stafylokokinfektion efter en operation.
Hvor lang tid tager en sag ved Patienterstatningen?
9 måneder tager det i gennemsnit, før du får en afgørelse i din sag. Læs hvilke trin en erstatningssag typisk skal igennem.
Hvad får man i erstatning for fejlbehandling?
Kompensationen udbetales af hospitalets, lægens eller behandlerens forsikringsselskab. Det er gratis at søge erstatning, men hvis man får erstatning bliver der trukket et egetbidrag på 8.065 kr (2022-niveau).
Kan man få erstatning for kroniske smerter?
Både fysiske og psykiske skader er omfattet. Det kunne eksempelvis være, at du som følge af en skade, nu må leve med kroniske smerter. Det er en kompensation for ikke-økonomisk skade, og er helt uafhængig af din indkomst. Godtgørelsen udbetales som et engangsbeløb.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvor lang tid har man til at klage?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Kan man klage anonymt?
Arbejdstilsynet behandler alle klager anonymt. Det betyder, at virksomheden eller andre ikke får at vide, at nogen har klaget. Heller ikke hvis virksomheden eller andre anmoder om aktindsigt.