Et foto af kvitteringen er at regne for en digital kopi af din bon, og den er også et gyldigt bevis for dit køb. Du kan derfor tage et billede af hele bonen, så teksten er til at læse, og opbevare billedet i stedet.
Kan man bruge et billede af en kvittering?
En fotokopi af kvitteringen eller et billede af bonen taget med din mobiltelefon er bevis nok for, at du har købt en vare - og at du dermed kan reklamere over den, når den går i stykker, oplyser Forbrugerrådet.
Kan man reklamere uden bon?
Butikken hæfter kun for de varer, som den selv har solgt. Hvis du ikke kan bevise, at varen er købt i butikken, kan det betyde, at du ikke kan gøre brug af din reklamationsret. Uden kvittering kan du derfor selv komme til at betale for en eventuel reparation.
Kan man få penge retur uden bon?
Du skal bruge din bon, hvis du vil klage over varen eller bruge en eventuel fortrydelsesret.
Hvornår har man ret til at få pengene tilbage?
Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
Galleri Mersalg | Pixieset kupon
Hvornår gælder 14 dages fortrydelsesret ikke?
Du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, når du køber varer på nettet. Der er dog enkelte undtagelser, fx ved levering af mad og drikke eller billetter til et kulturarrangement på en bestemt dato.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Reklamationsret er en rettighed
Opstår fejlen 1,5 år efter du købte varen, kan du reklamere til sælgeren, men er fejlen først opstået efter de to år, har du ikke længere ret til at reklamere – heller ikke selvom sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Hvad er betingelsen for at køber kan hæve en handel?
Køberens rettigheder når en salgsgenstand er mangelfuld
at køberen i første omgang vælger mellem afhjælpning eller omlevering. Hvis det er umuligt, eller hvis sælgeren ikke foretager afhjælpning eller omlevering inden rimelig tid, kan køberen hæve eller få et afslag i prisen.
Hvad er reglerne for reklamation?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen. Har du brugt din reklamationsret og fået repareret en fejl på varen, træder reglerne for forældelse i kraft.
Hvad hedder en bon i flertal?
boner — sproget.dk.
Hvad skal der stå på en bon?
- Navnet på varen.
- Prisen på den enkelte varer.
- Dato for købstidspunktet.
- Navn på forretningen.
- Bytteret eller andre aftaler.
Hvad skal der stå på en kvittering fra privatperson?
- Overskrift (Kvittering eller bon)
- Navn, adresse og CVR-nummer på sælger.
- Købsdato.
- Beskrivelse af varen/varene der sælges.
- Total beløb.
Kan man få erstatning uden kvittering?
Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning
Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvad tæller som en kvittering?
Som nævnt er en kvittering en forenklet udgave af en faktura, hvilket også betyder, at der er flere formelle krav til en faktura. En kvittering skal blot indeholde virksomhedens navn, CVR-nummer eller SE-nummer, hvornår købet er fundet sted, hvad der er købt og til hvilken pris.
Kan man bytte ting i Ikea uden kvittering?
Kan jeg bytte eller returnere varer uden en kvittering? Det er kun muligt at bytte eller returnere varer, hvis du har kvitteringen eller en ordrebekræftelse.
Kan en vare der fungerer perfekt være mangelfuld?
Hvis en leveringsdato ikke er aftalt, skal sælger af sig selv sørge for levering inden 30 dage. En vare, der fungerer perfekt, kan være mangelfuld. Købeloven giver flere eksempler på, hvornår en vare i forbrugerkøb, lider af en mangel.
Kan sælger ophæve køb?
Som sælger har du ikke fortrydelsesret og er ved underskrift af købsaftalen derfor bundet til handlen – dog med undtagelse af, hvis du har fået indskrevet et forbehold i købsaftalen.
Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?
Garanti eller reklamationsret - hvad er hvad? Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.
Kan man lade en handel gå tilbage?
Har du handlet med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret. Du kan dog forsøge at aftale dig frem til en fortrydelsesret med sælgeren. Men hvis sælgeren ikke vil lade dig fortryde handlen, er der ikke noget, du kan gøre ved det.
Kan man fraskrive sig reklamationsret?
Købelovens reklamationsret gælder altid i forbrugerkøb. Når du sælger en vare til en forbruger, er du ansvarlig, hvis det viser sig, at varen har en fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. Du kan ikke fraskrive dig ansvaret ved at aftale med din kunde, at varen fx er ”købt som beset”.
Hvornår har køber ikke fortrydelsesret?
Fortrydelsesretten gælder fx ikke, hvis du har købt en bolig til erhvervsmæssigt brug. Dette omfatter f. eks. boliger, der skal udlejes, eller boliger, der skal anvendes til andre erhvervsmæssige formål.
Hvilke varer kan ikke returneres?
- Fødevarer*
- Helsekost.
- Taletidskort.
- Onlinelotto.
- Blomster og planter (læs i stedet om vores GroGaranti her)
- Tobaksvarer.
- Specielt fremstillede/-skaffede varer, herunder fremkaldelser og fotoprodukter, specialgardiner, varer efter mål, toning af maling og lignende.
Kan køber fortryde Efter 6 dage?
6 dages fortrydelsesret
Du kan fortryde i op til seks dage, efter købsaftalen er underskrevet af begge parter. Hvis du skriver under før sælger, gælder fristen fra den dag, hvor sælger underskriver.