Mere præcist fremgår det af loven, at arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsmænd inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Kan man blive fyret som arbejdsmiljørepræsentant?
Medarbejdernes repræsentanter, herunder tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, har normalt en særlig beskyttelse mod opsigelse. Formålet med beskyttelsen er at give repræsentanterne en sikkerhed for, at de ikke opsiges på grund af deres funktion.
Hvilke opsigelsesregler gælder for en arbejdsmiljørepræsentant afskedigelse?
Den nye bestemmelse betyder, at en arbejdsmiljørepræsentant vil få et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger, hvis vedkomende ikke er beskyttet mod opsigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter efter bestemmelsen i § 10, stk. 2, fordi arbejdet ikke er dækket af en overenskomst.
Hvilke rettigheder har en arbejdsmiljørepræsentant?
- Du er beskyttet mod afskedigelse. ...
- Du har ret til uddannelse. ...
- Tid til arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Adgang til information. ...
- Deltagelse i arbejdsmiljøarbejdet. ...
- Ansattes kontakt med dig som AMR.
Hvor lang opsigelsesvarsel har en SU repræsentant?
Som tillidsvalgt på SOSU-området har du som udgangspunkt krav på et opsigelsesvarsel på 5 måneder – har du været tillidsrepræsentant i mere end 5 år, har du dog ret til et opsigelsesvarsel på 6 måneder.
Hvordan fyrer man en medarbejder? (Med Martin Thorborg)
Hvad er reglerne for en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant vælges for to år. Arbejdsgiver og de ansatte kan indgå aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst fire år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade sit hverv – heller ikke selvom valgperioden udvides.
Hvad er forskellen på opsagt og fyret?
En opsigelse sker ved, at du enten selv opsiger dit job, eller ved at arbejdsgiver opsiger dig - sidstnævnte kaldes en fyring. Det er også muligt, at dig og arbejdsgiver i fællesskab aftaler din opsigelses - en såkaldt fratrædelsesaftale. Med en opsigelse følger som regel et opsigelsesvarsel.
Hvor længe kan man være arbejdsmiljørepræsentant?
En valgperiode er som udgangspunkt 2 år. Det kan ske ved en aftale indgået mellem arbejdsgiveren og de ansatte om den ønskede forlængelse, og forlængelsen kan alene gælde for fremtidige valg. Dvs.
Er det lovpligtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?
De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.
Hvad har en arbejdsmiljørepræsentant ansvaret for?
Kontrollere at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Være nysgerrige og forudse mulige risici. For eksempel ved at iagttage det psykiske arbejdsmiljø, foretage runderinger, være opmærksomme på steder, hvor der kan være behov for særlige fremgangsmetoder eller procedurer.
Hvornår er man beskyttet mod usaglig opsigelse?
Hvis du er omfattet af funktionærloven eller en overenskomst, er du beskyttet mod usaglig opsigelse, når du har opnået en vis anciennitet. For funktionærer er det efter et års ansættelse, og for overenskomstdækkede medarbejdere vil det typisk være efter 9 måneders ansættelse.
Kan man forhandle opsigelse?
Du har mulighed for at forhandle dig til en fritstilling. Er du fx blevet fyret uden en saglig begrundelse, og har været ansat i mere end 1 år, kan du prøve at forhandle dig til en fritstilling. Som medlem kan du altid kontakte os, og få sparring og hjælp til en forhandling i forbindelse med fyring.
Hvordan vælger man en arbejdsmiljørepræsentant?
De ansatte på virksomheden skal vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, som skal repræsentere dem i AMO. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker. Arbejdsmiljørepræsentanten er med i arbejdsmiljøorganisationen og deltager blandt andet ved runderinger og tilsyn.
Kan man afsætte en arbejdsmiljørepræsentant?
Hverken medarbejderne eller ledelsen kan afsætte en arbejdsmiljørepræsentant i løbet af valgperioden. Arbejdsmiljørepræsentanten kan heller ikke selv fratræde positionen, før valgperioden er slut.
Kan en arbejdsmiljørepræsentant sige op?
En arbejdsmiljørepræsentant har en særlig beskyttelse mod afskedigelse. Kun i særlige tilfælde kan arbejdsmiljørepræsentanten blive sagt op.
Kan man stoppe som arbejdsmiljørepræsentant?
I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.
Hvad gør man hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant?
Hvis ingen vil være arbejdsmiljørepræsentant
Hvad gør man, hvis det ikke er muligt, at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant i vores virksomhed. Svar: Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og arbejdsgiveren alene som medlem af arbejdsmiljøgruppen og arbejdsmiljøudvalget.
Hvem kan være arbejdsmiljørepræsentant?
Vi har drøftet reglerne om hvem, som kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant / sikkerhedsrepræsentant i vores virksomhed. Svar: Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Er sikkerhedsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant det samme?
En arbejdsmiljørepræsentant (tidligere ”sikkerhedsrepræsentant”) vælges af og blandt de ansatte i virksomheden, i den pågældende del af virksomheden, som arbejdsmiljørepræsentanten dækker.
Hvem repræsenterer arbejdsmiljørepræsentant?
Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af. Det skal være tydeligt og aftalt med arbejdsgiver, hvem I dækker i din arbejdsmiljøgruppe. Det skal fremgå af diagrammet over arbejdsmiljøorganisationen.
Hvilke pligter og ansvar er der for arbejdsmiljørepræsentanten?
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er at repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af alle de ansatte i det område, han eller hun dækker.
Kan elever vælges som arbejdsmiljørepræsentant?
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.
Hvornår er en fyring uberettiget?
Hvad er en usaglig opsigelse? Usaglig opsigelse betyder, at man som medarbejder opsiges uden rimelig begrundelse i egne eller virksomhedens forhold. Hvis du som ansat medarbejder er underlagt funktionærloven eller anden overenskomst, er hovedreglen, at din opsigelse skal være sagligt begrundet.
Hvad er en saglig grund til opsigelse?
En opsigelse kan være rimeligt begrundet i enten medarbejderens eller virksomhedens forhold: Virksomhedens forhold kan eksempelvis være rationalisering, omstrukturering eller lønbesparelse. Medarbejderens forhold kan eksempelvis være uegnethed, dårlig performance, samarbejdsproblemer eller sygdom.
Kan man fyre en medarbejder uden grund?
Opsiger du uden saglig grund, skal du betale en godtgørelse til din medarbejder, hvis denne er over 18 år og har været ansat i din virksomhed i mindst 1 år på opsigelsestidspunktet. Du skal meddele opsigelser skriftligt og senest den sidste dag i måneden, før opsigelsesperioden begynder.