Du kan fx klage over apotekets information/rådgivning, diskretion, og ventetider. Din klage behandles af Apotekernævnet.
Kan man få penge tilbage på apoteket?
Apoteker vil normalt ikke tage et lægemiddel retur, med mindre der er en fejl eller mangel ved lægemidlet. Der gælder altså ingen almindelig fortrydelsesret. Det skyldes de strenge krav til apotekets opbevaring af lægemidler, som betyder, at apoteket ikke må udlevere returnerede lægemidler til andre.
Hvad kan man klage over som patient?
- undersøgelse, diagnose og behandling.
- information om og samtykke til behandling.
- journalføring.
- sundhedspersoners tavshedspligt.
- lægeerklæringer.
- psykiatrisk behandling, som du har samtykket til.
Hvad kan man klage over?
Er du utilfreds med sagsbehandlingen eller en afgørelse, der er truffet af en offentlig myndighed i en sag, som du er part i, har du som udgangspunkt mulighed for at klage. I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området.
Hvordan klager man over fejlbehandling?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling.
Apotekets film om forkølelse: Kan karsten kurere forkølelse?
Kan man få erstatning for fejlbehandling?
Alle kan søge erstatning hos Patienterstatningen, hvis de får en skade, når de bliver behandlet eller køber medicin i Danmark. Skader efter behandling eller brug af medicin kan for eksempel ske: på sygehuset. hos din egen læge.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Hvad koster det at klage?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Hvordan laver man en god klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?
Det koster ikke noget at søge om erstatning. Hvad kan jeg søge erstatning for: Du har ret til at søge erstatning når behandlingen er foretaget af en autoriseret sundhedsperson eller en medhjælper. Det gælder også for fejlmedicinering eller lignende, der sker på et plejehjem eller et bosted.
Hvad gør man hvis man er utilfreds med sin læge?
Vil du klage over en sundhedsfaglig behandling, det vil f. eks. sige den diagnose, du har fået, behandlingsforløbet, undersøgelsen, brud på tavshedspligt eller lægeerklæringer, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.
Hvor kan man klage over en praktiserende læge?
- Se hvordan du klager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
- Klag over service hos praktiserende læge eller speciallæge.
Er ADHD medicin gratis?
Medicin til behandling af ADHD har ikke automatisk tilskud. Din læge kan søge om en bevilling af enkelttilskud til dig i Lægemiddelstyrelsen.
Hvad er en Kronikerbevilling?
Hvis du har store udgifter til medicin, kan du være berettiget til kronikertilskud. Et kronikertilskud betyder, at du får 100 % tilskud til den del af dine samlede årlige udgifter til tilskudsberettiget medicin, der i tilskudspriser overstiger 20.091 kr.
Kan man aflevere medicin tilbage?
Du skal aflevere medicinrester i en gennemsigtig pose, så apoteket kan se, hvad du afleverer. Medicinen må gerne være i blisterpakning eller i glas eller hældt løst ned i posen. En evt. papæske skal ikke med - den skal blot i din egen affaldsspand til pap.
Kan man klage over visitation?
Som borger har man mulighed for at klage over afgørelser vedrørende visitation til omsorgstandpleje, specialtandpleje og socialtandpleje, over den tandbehandling man har modtaget samt over afgørelser om tilskud. Desuden vil man kunne modtage erstatning, hvis man varigt er blevet skadet af tandbehandling.
Hvor lang tid har man til at klage?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Kan man klage efter 4 uger?
Den almindelige klagefrist på 4 uger skal som udgangspunkt overholdes, men Ankestyrelsen kan - når der er en særlig grund til det - dispensere fra en mindre overskridelse af klagefristen. Det er vigtigt, at borgeren i sin klage anfører de særlige grunde, der har betydet, at klagefristen er blevet overskredet.
Hvordan klager man over et køb?
Du kan kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Mæglingsteamet for Forbrugerklager skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.110 kroner.
Hvor kan man klage over et produkt?
Forbrugerklagenævnet. Forbrugerklagenævnet behandler klager fra forbrugere vedrørende varer og tjenesteydelser fra erhvervsdrivende. Der er fastsat grænser for, hvor meget eller hvor lidt en vare må koste, for at du kan klage. Som hovedregel skal prisen være mindst 1.110 kr.
Hvem kan klage?
- Modtageren af afgørelsen, typisk en virksomhed.
- Ansatte, som berøres konkret af afgørelsen.
- Ansatte og andre, der har en væsentlig, individuel interesse og som berøres konkret af afgørelsen.
- Repræsentanter for modtageren og de ansatte efter disses valg.
Kan man ringe til patientkontoret?
Hvis du som patient eller pårørende har brug for information, vejledning og rådgivning i forhold til sundhedssystemet, kan du på hverdage kontakte en patientvejleder i Patientkontoret på tlf. 76 63 14 90. Henvendelser omhandlende psykiatri rettes til psykiatriens patientvejleder hverdage på tlf. 76 63 10 98.
Hvordan får man en second opinion?
Som udgangspunkt har du ikke ret til en second opinion
Hvis du oplever, at dit undersøgelsesforløb eller behandling er kørt ind i en blindgyde, kan du tale med din læge om muligheden for at blive henvist til et andet sted for at blive undersøgt eller behandlet påny. En anden mulighed er at kontakte en patientvejleder.
Hvilke ydelser kan man få efter sundhedsloven?
Som borger kan man få en række ydelser med tilskud efter sundhedsloven, herunder tilskud i praksissektoren, befordring, befordring af afdøde, begravelseshjælp og tolkebistand og tilskud til høreapparater.