Hvis du mener, at der er begået fejl eller opstået misforståelser i en sag hos enten kommunale, regionale eller statslige myndigheder, som du er part i, har du normalt mulighed for at klage. Hvem du kan klage til afhænger af, hvad og hvem du ønsker at klage over.
Hvordan klager man over en sagsbehandler?
Du kan klage ved at sende et brev, en mail eller ringe til myndigheden, du vil klage over; for eksempel kommunen eller Udbetaling Danmark. Myndigheden skal nemlig have mulighed for at vurdere din sag igen, før den sender din klage videre til os. Det hedder også genvurdering. Du kan ikke klage direkte til Ankestyrelsen.
Hvem klager man til over kommunen?
Hvis du vil klage, skal du henvende dig det sted i kommunen, der behandler din sag, for at få problemet løst eller klage. Får du ikke svar, eller er du fortsat utilfreds, kan du klage til Borgerrådgiveren. Hvis du har fået noget på skrift, kan du finde kontaktoplysninger og klagevejledning i brevet eller e-mailen.
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage?
Når kommunen træffer en afgørelse i en sag, får du besked om afgørelsen på brev eller i Digital Post. Fra du modtager afgørelsen, har du fire uge til at klage. Afgørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Hvor klager man over aktindsigt?
Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører. Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over.
Sagsbehandling i kommunen, webinar 120819
Hvor kan man klage til kommunen?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvordan skriver jeg en klage til kommunen?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
Kommunen må ikke indhente oplysninger, der ikke er relevante for sagsbehandlingen. Hvis du oplever, at der indgår oplysninger i din sag, som du finder uvedkommende, kan du drøfte det med din sagsbehandler eller kommentere det i forbindelse med partshøring.
Kan man få en ny sagsbehandler?
Ifølge lovgivningen har du ikke ret til at skifte sagsbehandler.
Kan man klage efter 4 uger?
"Når der gælder en klagefrist på f. eks. 4 uger, kan klagemyndigheden ikke uden videre afvise en klage hvis der er gået mere end de 4 uger. Afhængig af de nærmere omstændigheder må sagen først undersøges.
Hvad koster det at klage?
Forbrugerklagenævnet kan træffe en afgørelse i din sag
Prisen for at indbringe en klage til Forbrugerklagenævnet er 400 kroner. De 400 kroner får du igen, hvis du får medhold i din klage. Kan Forbrugerklagenævnet ikke behandle din klage, får du også pengene tilbage.
Kan man skrive til sin sagsbehandler?
I mange jobcentret har de afgrænset telefontid og det er kun muligt at komme til at tale med sin sagsbehandler i netop dette tidsrum. Alternativet er at skrive en mail, hvilket kan være en fordel, da du så har dokumentation på, at du har taget kontakt og hvad det er du ønsker at få uddybet.
Hvordan får man hjælp af kommunen?
- Søger du om økonomisk støtte, vil du ofte skulle søge digitalt via borger.dk.
- I andre tilfælde skal du søge direkte hos kommunen. Der er dog ikke krav til, hvordan du søger. Det kan være via e-mail, en blanket, ved at møde op, over telefonen og så videre.
Hvad kan man bruge sin sagsbehandler til?
- Kontanthjælp.
- Uddannelseshjælp.
- Økonomisk støtte (f. eks. engangsydelse eller lån til indskud)
- Psykiske eller fysiske problemer.
- Funktionsnedsættelse – personer med psykisk eller fysisk handicap.
- Behandling af misbrug.
- Mentor ordning f. eks. for udsatte børn og unge.
Hvor lang tid tager det at få svar fra kommunen?
Parten bør under alle omstændigheder – hvor der ikke er fastsat særlige svarfrister – have et svar fra myndigheden inden 1 måned efter, at sagen er modtaget.
Hvad gør en sagsbehandler?
Sagsbehandleren kan
Uanset hvad, så er det vigtigt at vide, at sagsbehandlerens opgave er at hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp. Din sagsbehandler er den person i kommunen, som kan kigge på din sag. Ofte er det også sagsbehandleren, som vurderer, om du kan få den hjælp, du har søgt om.
Hvad er forskellen mellem sagsbehandler og socialrådgiver?
Socialformidlere er oftest stærkest i "kommunale del" af arbejdet, mens socialrådgivere har bredere viden. Sagsbehandler er ikke en uddannelse, men mere end masse/fællesbetegnelse for alle, som arbejder med sagsbehandling.
Er socialrådgiver og sagsbehandler det samme?
Er sagsbehandler og socialrådgiver det samme? En sagsbehandler er ansat til at behandle bestemte sager, for eksempel i en kommunes social- og sundhedsforvaltning eller i et ministerium. En socialrådgiver vejleder og rådgiver om sociale spørgsmål, og kan være ansat som sagsbehandler.
Hvad må en sagsbehandler spørge om?
- er det relevant for din sag?
- kan det sige noget om din arbejdsevne og dit funktionsniveau?
- og hvad skal oplysningen bruges til ifm. udvikling eller afklaring af din arbejdsevne?
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvad tjener en sagsbehandler i kommunen?
Bruttolønnen for en Administrativ Sagsbehandler ligger imellem 29.290 - 48.503 for hele landet. Created with Highcharts 4.2.7 Timeløn Timeløn inkl. transport Minimum Gennemsnit Maksimum 0 kr. 500 kr.
Hvornår er en sagsbehandler inhabil?
En ansat inden for den offentlige forvaltning, kan blive erklæret inhabil i forhold til en bestemt sag, hvis: Den ansatte har en særlig personlig eller økonomisk interesse i en given sags udfald, eller hvis den ansatte har været repræsentant for en anden med en lignende interesse tidligere i samme sag.
Kan man klage anonymt til kommunen?
Det er muligt at underrette anonym. Du bestemmer selv, om du vil opgive dit navn, når du henvender dig til os. Du skal være opmærksom på, at når du underretter telefonisk har Ankestyrelsen en notatpligt. Du skal derfor ikke opgive navn eller andre kontaktoplysninger, hvis du ønsker at være anonym.
Hvor lang tid har man til at klage?
Klagevejledning skal fremgå af afgørelsen. Din klage skal indsendes til den myndighed der har truffet afgørelsen. Bemærk at din klage skal være modtaget af myndigheden inden fristens udløb ellers mister du din klageret. På det sociale- og beskæftigelsesmæssige område vil klagefristen typisk være 4 uger.
Hvornår skal der være klagevejledning?
6.1 Hvornår skal der gives klagevejledning? Pligten til at give klagevejledning gælder kun i de tilfælde, hvor en afgørelse kan påklages til en anden forvaltningsmyndighed. Der er dog intet til hinder for, at en myndighed oplyser om, at der ikke kan klages over afgørelsen til anden forvaltningsmyndighed.