Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling.
Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?
Det koster ikke noget at søge om erstatning.
Kan man klage over sagsbehandling?
Klage over sagsbehandling eller afgørelse
I mange tilfælde kan du klage til den myndighed, som har truffet afgørelsen, eller til den overordnede myndighed på området. I andre tilfælde kan du klage til et særligt klagenævn. Som eksempler kan nævnes: Ankenævnet for bus, tog og metro.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade).
Hvilke typer af klager behandles ikke i Styrelsen for Patientklager?
Klager over fx kommunikation, service og adfærd, kan ikke behandles ved Styrelsen for Patientklager, men kan i stedet sendes til regionen. Dette dokument handler kun om sagsbehandlingen af klager fra Styrelsen for Patientklager.
Kæbesmerter - kæbe låsning - forkert bid - ondt i kæben - kan ikke lukke / åbne kæben - slidgigt
Hvor klager man som patient over sin behandling?
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.
Hvornår kan man klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage, hvis du mener, at din ret til fx kørselsgodtgørelse, frit sygehusvalg, behandling i udlandet eller andre patientrettigheder er blevet tilsidesat. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Hvordan skriver man en klage til Patientklagenævnet?
Sådan klager du
Du skal sende din klage ved at bruge et digitalt klageskema, som du finder på Borger.dk. Kravet om, at du skal bruge et digitalt klageskema fremgår af klage- og erstatningsloven (§ 10b). Du skal logge på med dit MitID. Du kan få MitID på mitid.dk, hvis ikke du har et MitID.
Hvornår har man ret til erstatning?
Man kan have krav på erstatning, hvis man har lidt et tab. Et tab kan opstå ved at man har mistet en indtægt i form af løn eller omsætning i en virksomhed. Det kan også være en udgift, man har haft på grund af andres adfærd – for eksempel udgifter til vikar eller til sygedagpenge eller noget helt tredje.
Hvor mange penge kan man få i erstatning?
Erstatningen fastsættes på grundlag af patientens årsløn på skadetidspunktet. Årslønnen ganges med 10 og herefter med erhvervsevnetabsprocenten. Der ydes efter loven ikke erstatning, hvis erhvervsevnetabet er mindre end 15 %.
Kan man klage efter 4 uger?
"Når der gælder en klagefrist på f. eks. 4 uger, kan klagemyndigheden ikke uden videre afvise en klage hvis der er gået mere end de 4 uger. Afhængig af de nærmere omstændigheder må sagen først undersøges.
Hvordan laver man en god klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvor lang tid har man til at klage?
Fire ugers klagefrist
Fra du modtager afgørelsen, har du fire uger til at klage over den. Kommunen er ikke forpligtet til at behandle en klage, hvor klagefristen er overskredet. Ankestyrelsen kan desuden afvise at behandle sagen, hvis du ikke har overholdt klagefristen.
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Hvem sidder i Patientklagenævnet?
Medlemmer. Nævnet består for tiden af én formand, 2 næstformænd og 86 medlemmer. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger formand og næstformænd, som skal være dommere. Ministeren beskikker for hvert fagligt område et antal medlemmer, der alle er sundhedsfagligt uddannede.
Hvad koster klagegebyr?
Klagegebyr. Gebyret for privatpersoner er 900 kr. Gebyret for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder er 1.800 kr.
Hvad er de 4 erstatningsbetingelser?
Ansvarsgrundlag (culpa eller objektivt ansvar) Økonomisk tab. Kausalitet - årsagsforbindelse mellem skadevolders handling og den skete skade. Adækvans - skaden skal være en påregnelig følge af den ansvarspådragende handling.
Hvordan ved jeg om jeg har et erstatningskrav?
På Civilstyrelsens hjemmeside kan du også finde Erstatningsnævnets vejledningsfolder om ansøgning om offererstatning. Hvis du har en bistandsadvokat, kan han eller hun hjælpe dig med at opgøre dit erstatningskrav. Politiet kan også hjælpe dig med, hvordan du søger om erstatning.
Hvor længe efter en skade kan man søge erstatning?
Hvad er fristen for at søge erstatning for en skade? Fristen for at søge erstatning for en skade er: 3 år fra det tidspunkt, hvor du opdager, at du har fået en skade.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvor lang tid efter en operation kan man klage?
Klagefrist. Vær opmærksom på, at klager over undersøgelse, behandling eller konkrete sundhedspersoner skal være indsendt senest to år efter, du første gang fik eller burde have fået mistanke om svigt i behandlingen. Klagen skal dog senest være indsendt fem år efter, at behandlingen fandt sted. Afgørelser kan ikke ankes ...
Hvordan starter man en klage?
Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over, og hvorfor. Du skal angive dit for- og efternavn. Derudover er der ingen krav til måden, du skriver på. Du kan bruge tjeklisten her, når du skriver klagen.
Hvem skal man klage til?
Parter i en sag er for eksempel den person eller det forsikringsselskab, som afgørelsen handler om. Ankestyrelsen er øverste administrative klageinstans. Herefter har du mulighed for at gå videre til domstolene eller ombudsmanden. Det er gratis at klage til os.
Hvad er forskellen på Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen?
Patienterstatningen behandler ikke klager, men afgør kun, om man er berettiget til erstatning. Hvis man vil klage over den behandling, man har modtaget, kan man henvende sig til Styrelsen for Patientklager eller patientkontorerne i sin region.
Kan pårørende klage?
For så vidt kan klageretten for nærmeste pårørende ikke siges at være afledt af afdødes vilje. Hertil kommer at den særlige klageret for nærmeste pårørende først indtræder når patienten er død, det vil sige på et tidspunkt hvor den pårørende der klager, ikke længere har nogen at aflede retten fra.