Brug din kvittering, når du skal klage eller have erstatning Når du klager, bytter eller vil fortryde dit køb, skal du nemlig vise din bon. Kvitteringen er også din dokumentation, hvis din forsikring skal udbetale dig erstatning - for eksempel hvis varen bliver vandskadet eller stjålet, eller dit hjem brænder.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Reklamationsret er en rettighed
Opstår fejlen 1,5 år efter du købte varen, kan du reklamere til sælgeren, men er fejlen først opstået efter de to år, har du ikke længere ret til at reklamere – heller ikke selvom sælgeren er ansvarlig for fejlen.
Hvad er reglerne for reklamation?
Købeloven giver dig 2 års reklamationsret, og det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen. Har du brugt din reklamationsret og fået repareret en fejl på varen, træder reglerne for forældelse i kraft.
Er et billede af kvitteringen nok?
En fotokopi af kvitteringen eller et billede af bonen taget med din mobiltelefon er bevis nok for, at du har købt en vare - og at du dermed kan reklamere over den, når den går i stykker, oplyser Forbrugerrådet.
Hvad siger købeloven om reklamationsret og garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig. Relevant lovgivning: Markedsføringslovens § 17 (garanti)
Brug IKKE betalte annoncer til din virksomhed. Gør DETTE i stedet!
Hvad gør man hvis man har mistet sin kvittering?
Er kvitteringen ikke til at skaffe? Så kan du dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken, hvis den viser det korrekte beløb. Har du har købt flere varer samtidig, kan du ikke dokumentere købet med en dankortkvittering eller en kontoudskrift.
Kan man få pengene tilbage uden kvittering?
Fortryder du købet, skal du bevise, hvor og hvornår du har købt varen, hvad den har kostet, og at du er blevet lovet en ret til at bytte eller returnere varen. Det er derfor vigtigt, at du gemmer din kvittering og får noteret på den, at du har fortrydelsesret, hvis det ikke allerede står der.
Hvad tæller som en kvittering?
Som nævnt er en kvittering en forenklet udgave af en faktura, hvilket også betyder, at der er flere formelle krav til en faktura. En kvittering skal blot indeholde virksomhedens navn, CVR-nummer eller SE-nummer, hvornår købet er fundet sted, hvad der er købt og til hvilken pris.
Hvad er en gyldig kvittering?
Typisk indeholder en kvittering grundlæggende oplysninger som: Dato. Navn og adresse på sælger (CVR-nummer og SE-nummer) En beskrivelse af de købte varer eller tjenesteydelser.
Hvad skriver man i en reklamation?
I din klage skal du sørge for at fortælle sælgeren, hvad der er galt med varen, og hvad du kræver. Vi anbefaler, at du reklamerer skriftligt fx via e-mail, så du senere kan bevise, hvad I evt. har aftalt. . Du kan kun reklamere over fejl, som sælgeren er ansvarlig for.
Kan man fraskrive sig reklamationsret?
Købelovens reklamationsret gælder altid i forbrugerkøb. Når du sælger en vare til en forbruger, er du ansvarlig, hvis det viser sig, at varen har en fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. Du kan ikke fraskrive dig ansvaret ved at aftale med din kunde, at varen fx er ”købt som beset”.
Hvornår kan man lave en reklamation?
Du kan reklamere over mangler, der viser sig senest 2 år efter købet. Fx kan kameraet på din mobiltelefon godt virke de første 3 måneder efter købet for derefter at gå i stykker. Da manglen viser sig inden for de 2 år efter købet, har du ret til at få mobilen repareret eller byttet til en ny – evt. få pengene retur.
Hvad er rimelig tid reklamation?
Klage inden for rimelig tid
Forbrugerne skal klage til dig inden for rimelig tid efter, at de har opdaget manglen. Hvis de klager inden for to måneder efter, at de har opdaget manglen, så vil det altid blive betragtet som inden for rimelig tid.
Er der 2 års reklamationsret?
Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.
Hvem har bevisbyrden ved reklamation?
Bevisreglerne i forbrugerkøb betyder, at sælgeren formodes at være ansvarlig for fejl, der opstår senest et år efter købet, mens det herefter er dig, der skal bevise, at sælgeren er ansvarlig for fejlen. Der gælder dog andre regler, hvis sælgeren eller producenten har udstedt en garanti.
Kan en faktura bruges som kvittering?
Den overordnede forskel mellem en kvittering og en faktura er, at en faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato. Kvitteringer er med andre ord allerede betalt, hvor en faktura er et bilag, der beviser en kommende betaling.
Er der forskel på bon og kvittering?
En kvittering er et skriftligt dokument eller et bevis på, at du har købt et produkt eller en ydelse. En bon er det samme som en kvittering.
Hvor længe skal man beholde kvittering?
Hvis du ejer en virksomhed, er det en god ide at opbevare kvitteringen et sted, hvor kvitteringerne ikke bliver væk. Derudover er der ifølge bogføringsloven krav om alle bilag, herunder kvitteringer, gemmes i minimum 5 år.
Hvad skal der stå på en kvittering fra privatperson?
- Overskrift (Kvittering eller bon)
- Navn, adresse og CVR-nummer på sælger.
- Købsdato.
- Beskrivelse af varen/varene der sælges.
- Total beløb.
Hvordan skal en kvittering se ud?
- Navn på virksomheden, der sælger produktet eller ydelsen.
- Virksomhedens CVR-nummer eller SE-nummer.
- Navn på produkt eller ydelse der sælges.
- Beløb på hver produkt eller ydelse der sælges.
- Samlede beløb, som kunden har betalt.
- Dato for købet.
Hvad skal der stå på en bon?
- Varens navn eller art.
- Prisen.
- Købsdatoen.
- Butikkens navn.
- Eventuelle aftaler, f. eks. ret til at fortryde købet.
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Du har krav på aftalt fortrydelsesret
Så er butikken forpligtet til at give dig den service. Butikken kan have særlige vilkår for returnering af varer. Måske kan du godt levere varen tilbage, men du kan ikke få pengene tilbage – du kan kun bytte til en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.
Kan man bytte i Elgiganten uden kvittering?
Hvis du vil have pengene tilbage, skal du have kvitteringen med.
Er der altid 2 års garanti?
reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.