Accept af cookies fra www.ombudsmanden.dk Hvis du er i tvivl, om du har udnyttet dine klagemuligheder, kan du bede den myndighed, du ønsker at klage over, om en klagevejledning. Du kan også ringe til os på telefonnummer 33 13 25 12 (mandag-torsdag kl.
Hvordan kommer man i kontakt med ombudsmanden?
- Telefon: 33 13 25 12. EAN: 5798000016262. CVR: 33 94 63 84.
- Telefonisk ekspeditionstid: mandag-torsdag 9.00-15.00 og fredag 9.00-14.00.
- Personlig henvendelse: tirsdag og torsdag 10.00-14.00 samt mandage i ulige uger 10.00-14.00.
- Bemærk også:
Hvilke sager tager ombudsmanden?
Ombudsmanden behandler f. eks. klager over folkeskoler, Ankestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, politiet, Udlændingenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. På børneområdet behandler ombudsmanden også klager over en række private institutioner mv., som tager sig af opgaver i forhold til børn, f.
Hvornår kan man gå til ombudsmanden?
Enhver kan klage til ombudsmanden Det gælder, uanset om du er myndig, om du er dansk statsborger, eller om du bor i Danmark. Brug klageskemaet Hvis du vil klage, opfordrer vi dig til at bruge vores klageskema. Klagefrist Du kan klage til ombudsmanden, indtil et år efter den afgørelse eller begivenhed du vil klage over.
Hvad koster det at klage til ombudsmanden?
Det er gratis at klage til ombudsmanden.
Hvad kan man forvente, når ombudsmanden ringer
Hvad kan man klage til ombudsmanden over?
Det kan man klage over
Det er ikke alt, man kan klage over til ombudsmanden. Din klage skal omhandle en forvaltningsmyndighed, fx kommunen eller staten. Du kan klage hvis du mener, at en af disse myndigheder har tilsidesat lovgivningen eller har begået andre forsømmelser i behandlingen af en sag.
Hvad kan man bruge ombudsmanden til?
Ombudsmanden kan kun udtale sin opfattelse af en sag. Ombudsmanden kan ikke ophæve eller ændre en forvaltningsmyndigheds afgørelse, men kan bl. a. kritisere en afgørelse eller henstille til myndigheden, at afgørelsen ændres eller overvejes på ny.
Hvordan kan ombudsmanden afgøre en sag?
Ombudsmanden afslutter en fuld undersøgelse ved at udtale sin opfattelse af sagen. Ombudsmanden kan ikke ophæve eller ændre en forvaltningsmyndigheds afgørelse, men kan bl. a. kritisere en afgørelse og henstille til myndigheden, at afgørelsen ændres eller overvejes på ny (se ombudsmandslovens § 22).
Hvem er Danmarks ombudsmand?
- 1955 – 1971: Stephan Hurwitz.
- 1971 – 1981: Lars Nordskov Nielsen.
- 1981 – 1986: Niels Eilschou Holm.
- 1987 – 2012: Hans Gammeltoft-Hansen.
- februar 2012 – 1 november 2019: Jørgen Steen Sørensen.
- november 2019 – 1 december 2019: Henrik Bloch Andersen.
- Siden 1. december 2019: Niels Fenger.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Forvaltningslovens regler om rettidig behandling
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Er ombudsmanden en myndighed?
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder. Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at behandle en sag igen og eventuelt ændre deres afgørelse, men ombudsmanden kan ikke selv træffe afgørelser.
Hvorfor kommer ombudsmanden?
Ombudsmanden er valgt af Folketinget. Han skal bidrage til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik. På den måde beskytter han borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.
Hvordan klager man over en kommune?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvad er en Ombudsmand?
Ombudsmandens arbejde er fastsat i ombudsmandsloven og er en del af kontrollen med den offentlige forvaltning. Ombudsmandens hovedopgaver er: at behandle klager over offentlige myndigheder. at tage initiativ til at undersøge en myndigheds forvaltning.
Kan ombudsmanden kontrollere domstolene?
Ombudsmanden kan ikke behandle klager over domme og domstole. Ombudsmanden behandler normalt heller ikke sager eller spørgsmål, der er under behandling ved domstolene, eller som forventes at blive indbragt for domstolene.
Hvordan kan man skrive en klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Kan ombudsmanden træffe afgørelse?
Ombudsmanden har nu henstillet til Ankestyrelsen at genoptage sagen. Du kan læse ombudsmandens udtalelse her. Princippet betyder, at en myndighed, inden der træffes afgørelse i sagen, har pligt til i relevant omfang at undersøge sagen, så det sikres, at myndigheden træffer den rigtige afgørelse.
Hvornår fik Danmark en Ombudsmand?
Folketingets Ombudsmand er en kontrolinstans i forhold til den offentlige forvaltning. I 1953 blev der i Grundloven optaget en såkaldt løfteparagraf, § 55, om indførelse af en ombudsmandsinstitution efter svensk forbillede. Institutionen begyndte sit virke den 1. april 1955.
Hvor hurtigt skal en kommune svare?
206 i vejledning om forvaltningsloven. Den forventede sagsbehandlingstid, som oplyses over for parten, bør være realistisk. Se FOB 2020-2. Parten bør under alle omstændigheder – hvor der ikke er fastsat særlige svarfrister – have et svar fra myndigheden inden 1 måned efter, at sagen er modtaget.
Hvad kan man få aktindsigt i?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvornår er en afgørelse ulovlig?
hvis afgørelsen ikke er blevet bekendtgjort over for adressaten • hvis et evt. krav om skriftlighed ikke er overholdt (i hvert fald ved bebyrdende afgørelser) • efter omstændighederne hvis en bebyrdende afgørelse er uklart formuleret. (Uklarhed i begunstigende afgørelser fortolkes til gunst for adressaten.)
Hvornår er en sag tilstrækkeligt oplyst?
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst til, at der kan træffes en afgørelse, beror på sagens karakter og på omstændighederne i sagen i øvrigt. Dette indebærer ikke nødvendigvis, at myndigheden selv skal tilvejebringe oplysningerne.
Hvad er Tvistnævn?
Et tvistnævn er en administrativ myndighed, der minder om en domstol. Huslejenævnet behandler uenigheder/tvister mellem ejer og lejer i privatejede ejendomme i Skive Kommune. Nævnet er uafhængigt af kommunen og er uvildigt.
Hvem kan klage over en afgørelse?
Hvem kan klage? Som udgangspunkt er det den, sagen handler om, som kan klage over afgørelsen. Som pårørende har du mulighed for at klage, hvis personen har givet samtykke til det. Hvis sagen drejer sig om en person under 18 år, som du har forældremyndigheden over, har du også ret til at klage.
Kan man klage over sagsbehandlingstid?
Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning om aktindsigt inden 14 arbejdsdage efter modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages særskilt. og direkte til den myndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den pågældende sag.