Forvaltningsloven giver dig ret til søge aktindsigt i din personalemappe. Du kan derfor forlange at se, hvad din arbejdsgiver har registreret om dig ved at bede om en kopi af din personalemappe. Loven sikrer dig også en partshøring forud for afgørelser, der vedrører dit ansættelsesforhold.
Hvem har adgang til personalemappe?
Selvom offentlighedsloven som udgangspunkt ikke rummer mulighed for aktindsigt i personalesager, følger det dog af loven, at visse personoplysninger som den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsmæssige opgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser kan være omfattet af aktindsigt.
Kan man se sin egen personalesag?
Alle medarbejdere har ret til at få aktindsigt i egen personalesag. En anmodning om aktindsigt skal ikke begrundes og kan både være mundtlig eller skriftlig. En anmodning om aktindsigt skal rettes til egen leder eller den lokale HR afdeling.
Kan man få aktindsigt i sin personalemappe?
Oplysninger i personalesager som der skal eller kan gives aktindsigt i. Offentlighedslovens udgangspunkt er, at den - med visse undtagelser - ikke gælder for sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste; herunder ansættelse eller forfremmelse (§ 2, stk. 2).
Hvad skal der være i en personalemappe?
- stamoplysninger (navn, adresse, fødselsdato)
- lønaftaler.
- MUS-referater.
- ansættelsesbrev.
- evt. notat fra tjenstlige samtaler.
- evt. advarsler.
- uddannelsesforløb.
Medarbejderfiler (personalefiler) Gøre- og ikke-må' | HR Files Record Management
Hvor længe gemmes en personalesag?
Personalesager opbevares i 10 år efter, at den an- satte er fratrådt. Dette skyldes særlige retlige hensyn. Hvis der i sagen er op- lysninger om en arbejdsskade, gemmes den i mindst 30 år efter arbejdsskade- tidspunktet.
Hvor længe skal arbejdsgiver gemme lønsedler?
En arbejdsgiver er forpligtet til at gemme en medarbejders lønoplysninger i fem år og sikre at ingen andre har adgang til dem.
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
- Straffesager.
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
- Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
- Førelse af kalender.
Hvad koster det at få aktindsigt?
Hvis elektronisk aktindsigt omfatter mere end 100 sider, kan myndigheden kræve 100 kr. men ikke mere uanset hvor mange sider, der er tale om. Det bemærkes, at de samme betalingsregler gælder for anmodninger om dataudtræk.
Kan man bede om løbende aktindsigt?
Efter offentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. punktum, kan en forvaltningsmyndighed give aktindsigt i videre omfang, medmindre andet følger af reglerne om tavshedspligt. Inden for rammerne af denne bestemmelse vil en myndighed også kunne give løbende aktindsigt.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvad må udleveres ved aktindsigt?
Retten til aktindsigt gælder for hele den offentlige forvaltning. Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, dvs. ikke blot skriftlige dokumenter (breve, mails, sms-beskeder mv.), men også fotografier, billeder, kort, rids, film mv.
Hvordan beder man om aktindsigt?
Hvis du ønsker at søge om aktindsigt, skal du sende din anmodning til myndigheden mv., der har de dokumenter, som du ønsker at få adgang til. Når du søger om aktindsigt, gælder følgende: Der er ikke noget krav til, hvordan du søger om aktindsigt.
Kan man få aktindsigt i offentligt ansattes løn?
Offentlighedsloven indebærer en ret til aktindsigt i oplysninger om den enkelte offentligt ansattes løn, herunder de enkelte løndele. Herudover kan de enkelte ministerier give yderligere aktindsigt i baggrunden for lønforbedringer efter princippet om meroffentlighed.
Hvor længe må man opbevare medarbejderdata?
Opbevaring af data på medarbejdere der fratræder
Fordi data, der kan have betydning for et ansættelsesretligt efterspil - det kan være at den fratrådte medarbejder gør et økonomisk krav gældende, skal du faktisk opbevare i 5 år.
Hvor længe skal arbejdsgiver gemme ansættelseskontrakter?
Der står i forældelseslovens § 5: "§ 4. Forældelsesfristen er 5 år ved fordringer, som støttes på aftale om udførelse af arbejde som led i et ansættelsesforhold." Normalt skal I derfor gemme ansættelseskontrakten i op til 5 år efter fratrædelse.
Kan jeg se min journal hos politiet?
På kvitteringen kan du se politiets journalnummer på sagen.
Hvornår har man ikke ret til aktindsigt?
I de tilfælde, hvor en offentlig ansat på eller fra arbejdspladsen henholdsvis modtager eller afsender rent private dokumenter, som er helt uden forbindelse med den pågældende myndigheds sager eller sagsbehandling, vil brevene ikke være undergivet aktindsigt.
Hvor lang tid tilbage kan man søge aktindsigt?
7-dagesfristen for færdigbehandlingen af en aktindsigtsanmodning er ikke absolut, men kan undtagelsesvis udsættes navnlig som følge af sagens omfang eller kompleksitet. Med udtrykket sagens omfang sigtes først og fremmest til antallet af dokumenter, der er omfattet af den enkelte anmodning om aktindsigt.
Er domme offentligt tilgængelige?
Enhver kan som udgangspunkt få aktindsigt i domme og kendelser. Her kan du læse om hovedreglerne for aktindsigt, og om hvordan du konkret søger om aktindsigt.
Er interne dokumenter altid undtaget fra aktindsigt?
Formkrav til dokumenterne
Et dokument, der ellers er internt, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, er som udgangspunkt undergivet aktindsigt, hvis dokumentet foreligger i endelig form. Et dokument, der fortsat er i udkast eller anden lignende foreløbig form, er således ikke omfattet af bestemmelsen.
Hvad er formålet med aktindsigt?
Aktindsigt er adgang til at se dokumenter, der indgår i sagsbehandlingen hos en offentlig myndighed. I praksis gives aktindsigt som regel ved at der udleveres kopi af dokumenterne. Aktindsigt kan gives i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven) eller i medfør af forvaltningsloven.
Hvor kan jeg se mine tidligere lønsedler?
Mit Overblik på borger.dk
Det er for eksempel oplysninger om skat, sager, økonomiske ydelser og bolig. Samtidig er der links til relevante digitale selvbetjeninger, for eksempel ansøgning om boligstøtte eller pension.
Hvem må se min lønseddel?
Hvis du er privatansat, kan det være svært selv at tjekke sin løn, da arbejdsgiverne bruger forskellige lønsystemer og betegnelser. Det er derfor en god idé at kontakte din tillidsrepræsentant eller din lokale FOA-fagforening og bede dem tjekke din lønseddel for dig.
Hvor mange lønsedler er der fejl i?
Hver anden – præcis 50 procent – af lønmodtagerne i Danmark har oplevet at finde fejl på lønsedlen. Det viser en undersøgelse fra Epinion for Fagbevægelsens Hovedorganisation. Tallene viser også at de færreste stoler blindt på deres lønseddel: Tre ud af fire tjekker altid eller næsten altid deres lønseddel.