Nej, en leder, der har adgang til sine medarbejderes personalesager, har ikke adgang til egen personalesag. Lederen kan som alle andre ansatte få aktindsigt i sin egen per- sonalesag. Adgangen til en leders personalesag ligger hos pågældendes leder.
Kan man se sin egen personalesag?
Selvom offentlighedsloven som udgangspunkt ikke rummer mulighed for aktindsigt i personalesager, følger det dog af loven, at visse personoplysninger som den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsmæssige opgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser kan være omfattet af aktindsigt.
Kan man se sin personalemappe?
Forvaltningsloven. Forvaltningsloven giver dig ret til søge aktindsigt i din personalemappe. Du kan derfor forlange at se, hvad din arbejdsgiver har registreret om dig ved at bede om en kopi af din personalemappe.
Hvad er en personalesag?
Det er en konkret vurdering, hvad der skal til, for at en medarbejder kan bortvises, men det kan fx være tyveri fra arbejdspladsen, vold mod kollega eller uberettiget udeblivelse.
Hvad står der i en personalemappe?
Ifølge forvaltningsloven skal arbejdsgiveren oprette en personalemappe for hver medarbejder. Mappen skal indeholde følgende oplysninger: stamoplysninger (navn, adresse, fødselsdato) lønaftaler.
Dışkıda Kan Görülmesinin 9 Yaygın Nedeni! Bunlar Varsa Dikkat!
Hvor længe gemmes en personalesag?
Center for HR opbevarer personoplysninger om ansatte i regionen så længe ansættelsesforholdet varer. Personalesager opbevares i 10 år efter, at den an- satte er fratrådt.
Hvor længe skal man gemme personalesager?
Nej, reglerne for databeskyttelse fastsætter ikke en specifik slettefrist. Man skal opbevare oplysningerne så længe, der er et behov for det - men ikke længere. Datatilsynet har i flere konkrete sager udtalt, at hensynet til at kunne dokumentere historikken i en personalesag måtte anses for et sagligt formål.
Hvem har adgang til personalesag?
Afdelingslederen i afdeling B, må ikke, læse dokumenter på personalesagen, der vedrører ansættelsen i afdeling A. Hvem har adgang til en personalesag? Alle sagsbehandlere i den lokale HR afdeling. Leder/ledelse og den eller de medarbejdere i afdelingen, som lederen har bemyndiget hertil.
Hvad er en tjenstlig advarsel?
Tjenstlige samtaler/problemsamtaler. Før en arbejdsgiver når frem til at overveje afskedigelse af en ansat på grund af dennes forhold, vil den ansattes nærmeste chef eller HR ofte tage en samtale med den ansatte. I praksis omtales den slags samtaler ofte som tjenstlige samtaler/problemsamtaler.
Hvem kan få aktindsigt efter offentlighedsloven?
Alle har ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt også alder og mental tilstand.
Hvad kan man ikke få aktindsigt i?
- Straffesager.
- Sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
- Personalesager – man kan dog få oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser.
- Førelse af kalender.
Hvor længe må man opbevare medarbejderdata?
– Der er ikke noget krav om, at du sletter oplysninger om en medarbejder, den dag de forlader virksomheden og fortsætter i et nyt job. På baggrund af den hidtidige praksis fra Datatilsynet må du som udgangspunkt gemme data om fratrådte medarbejdere i op til fem år, siger hun.
Hvor længe skal arbejdsgiver gemme lønsedler?
En arbejdsgiver er forpligtet til at gemme en medarbejders lønoplysninger i fem år og sikre at ingen andre har adgang til dem.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f. eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Kan man få aktindsigt hos kommunen?
Offentlighedsloven giver den almindelige borger ret til at søge om aktindsigt i sager hos: Statslige myndigheder. Regionale myndigheder. Kommunale myndigheder.
Hvordan får man aktindsigt hos politiet?
Hvis du ønsker at få indsigt i, om politiet behandler oplysninger om dig, skal du rette henvendelse til den enkelte politikreds eller Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Adgangen til indsigt reguleres af retshåndhævelsesloven, EU's databeskyttelsesforordning og databeskyttelsesloven.
Hvor mange advarsler før fyring?
Inden du fyrer en medarbejder, skal du, hvis fyringen bunder i forhold, der vedrører medarbejderens adfærd, minimum have givet medarbejderen én skriftlig advarsel, hvori medarbejderen bliver gjort opmærksom på den uacceptable adfærd.
Kan man blive fyret ved en tjenstlig samtale?
En tjenstlig samtale er ikke en sanktion, men kan være indledningen til en sanktion (advarsel eller afskedigelse), og derfor skal visse procedurer overholdes.
Kan man fyres uden advarsel?
I det tilfælde skal arbejdsgiver dog kunne bevise, at du ikke er fyret på grund af graviditet eller barsel, men som en del af den generelle nedskæring på arbejdspladsen. I nogle tilfælde følger opsigelsen efter en skriftlig advarsel. Men du kan som hovedregel godt bliver fyret uden at have fået en skriftlig advarsel.
Kan min chef se hvad jeg søger på?
Din arbejdsgiver må ifølge persondataloven gerne logge dine søgninger, downloads og generelle brug af internettet på din arbejdscomputer eller tablet, hvis det har et driftsmæssigt, sagligt og fornuftigt formål som hensyn til sikkerhed eller for at undgå misbrug.
Kan arbejdsgiver bede om kopi af pas?
Ved ansættelsen af en medarbejder må arbejdsgiveren ikke lægge vægt på ansøgerens nationale eller etniske oprindelse, men det fratager ikke arbejdsgiveren mulighed for at indføre krav om, at ansøgeren som en betingelse for at opnå ansættelse skal aflevere en kopi af sit pas eller anden dokumentation for lovlig ...
Er løn personfølsomme oplysninger?
Ja. Lønoplysninger anses for at være mere følsomme. Selvom det ikke falder helt ind under kategorien defineret som følsomme personoplysninger i henhold til GDPR, er lønoplysninger en særlig kategori, med en større indvirkning på privatlivets fred end andre personlige data som en persons alder, e-mail eller navn.
Er fødselsdag personfølsom oplysning?
Du kan genkende en personlig oplysning på, at den kan føres tilbage til en bestemt person. Almindelige personoplysninger kan være navn, adresse, fødselsdato, ansøgning, CV, et billede, familieforhold, bolig, bil eller andre private forhold. Det er oplysninger, du kan identificere med en særlig person.
Hvad er et brud på persondatasikkerheden?
I databeskyttelsesforordningen defineres et brud på persondatasikker- heden på denne måde: “Et brud påsikkerheden, der fører til hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring, uautori- seret videregivelse af eller adgang til personoplysninger, der er transmitteret, opbevaret eller på anden måde behandlet.”
Kan man få slettet sine personoplysninger?
Ja, du kan bede om, at dine personoplysninger slettes, for eksempel når de oplysninger, en virksomhed har om dig, ikke længere skal bruges, eller hvis dine oplysninger er blevet brugt på en måde, der strider imod loven. Personoplysninger, der er givet, mens du var barn, kan slettes når som helst.