Din medarbejder skal efter reglerne om sygedagpenge melde sig syg til dig hurtigst muligt og senest to timer efter, at deres arbejdstid er begyndt. Det gælder, medmindre der er fastsat noget andet i et personalecirkulære eller lignende.
Kan min arbejdsgiver sygemelde mig?
Din arbejdsgiver må kun undtagelsesvis kontakte dig og bede om oplysninger i akutte situationer, da man som udgangspunkt er syg under en sygemelding. Undtagelserne til dette kan være om fraværets varighed i forhold til vagtplanlægning og indhentning af dokumentation for sygdommen og indkaldelse til sygefraværssamtaler.
Kan arbejdsgiver sygemelde en medarbejder?
Som arbejdsgiver kan du til enhver tid forlange, at medarbejderen dokumenter sygefraværet lægeligt. Det kan gøres med en mulighedserklæring eller en friattest. En mulighedserklæring tager udgangspunkt i, om der er arbejdsopgaver, medarbejderen kan udføre på trods af sygdommen.
Hvordan sygemelder man en medarbejder?
Dokumentation for sygdom
Medarbejderens underskrift på, at vedkommendes fravær skyldes sygdom. Du skal give medarbejderen en blanket, der skal underskrives. Lægens underskrift på, at medarbejderens fravær skyldes sygdom. En udvidet lægeerklæring, hvor lægen oplyser, hvor længe sygdomsforløbet forventes at vare.
Kan man opsige en medarbejder der er syg?
Et af de spørgsmål vi oftest får er, om man som arbejdsgiver må opsige en syg medarbejder. Her er det korte og klare svar ja, hvis vedkommende er funktionær. Som udgangspunkt må du gerne opsige en syg medarbejder – det er ikke ulovligt, hvis kravene for en opsigelse i øvrigt er opfyldt.
Må man opsige en sygemeldt medarbejder?
Hvornår må man fyre en der er sygemeldt?
Medarbejderen skal have været sygemeldt i længere tid, hvilket som udgangspunkt vil sige i mindst 4 måneder. Hvis medarbejderen har meget lang anciennitet (været ansat i mange år), eller hvis sygemeldingen skyldes en arbejdsskade, kan perioden være længere.
Hvor længe kan en medarbejder være sygemeldt?
Sygemeldt medarbejder og 120-dages reglen
Har du en sygemeldt medarbejder, er det vigtigt, at du håndterer forløbet korrekt. Skal du opsige en sygemeldt medarbejder, eller skal du gøre brug af 120-dages reglen, så tag en advokat med på råd.
Hvornår må arbejdsgiver kontakte sygemeldt medarbejder?
JA, og det er ansvarlig ledelse, at arbejdsgiver er i dialog med en sygemeldt medarbejder. Typisk har regionen og kommunerne interne retningslinjer om, at en sygemeldt medarbejder skal kontaktes p fx 2 sygedag, 5 sygedag og 10 sygedag.
Hvad er reglerne for sygemelding?
De første 14 dage, du er syg, får du dagpenge fra din a-kasse. Er du fortsat syg efter 14 dage, overgår du til sygedagpenge fra kommunen. Mange overenskomster har løn under sygdom. Hvor længe du eventuelt kan få løn under sygdom, kommer an på din overenskomst.
Hvad må chefen når man er syg?
Din arbejdsgiver må nemlig gerne kontakte dig, mens du er syg. Fx for at spørge til dit sygeforløb eller få svar på arbejdsrelaterede spørgsmål. Men der må ikke være tale om chikane. Du kan som hovedregel også opsiges, selvom du er sygemeldt.
Kan man opsige en medarbejder uden advarsel?
Hvorvidt du kan opsiges af din arbejdsgiver uden skriftlig advarsel afhænger af, om du er dækket af overenskomst eller funktionærloven. Dette er langt de fleste lønmodtagere i dag, og er det gældende for dig, har du som udgangspunkt ret til en skriftlig varsel inden opsigelse.
Hvad må man spørge en sygemeldt medarbejder om?
+ Du må gerne spørge, om der måske er arbejdsopgaver, som din medarbejder kan klare. + Din medarbejder må gerne af sig selv fortælle dig om, hvad han eller hun fejler. - Du må ikke spørge din sygemeldte medarbejder om, hvad han eller hun fejler.
Hvor mange sygemeldinger må man have?
Som privat ansat kan du være underlagt 120-dagesreglen og kan så opsiges med forkortet varsel, hvis du har haft 120 sygedage i de seneste 12 måneder. Du kan som ansat på en offentlig overenskomst være syg på en langtidssygemelding, så længe der er lægelig dokumentation for det.
Kan man sige op pga stress?
En af hovedreglerne ved selvforskyldt ledighed er, at du kan blive selvforskyldt ledig, hvis du siger dit job op uden gyldig grund. En gyldig grund kan eksempelvis være at du kan sige dit job op pga. stress.
Kan man sygemelde sig uden lægeerklæring?
Hvis en medarbejder oplyser, at vedkommende er syg, kan det være nødvendigt at bede om en lægeerklæring, så medarbejderen kan dokumentere, at medarbejderen har lovligt fravær fra arbejdet på grund af sygdom. Kan medarbejderen ikke dokumentere det, kan der være tale om ulovlig udeblivelse, som er bortvisningsgrund.
Kan man blive fyret ved en sygesamtale?
Medarbejderen er forpligtet til at deltage i samtalen, medmindre sygdommen forhindrer det. Samtalen holdes som udgangspunkt på virksomheden. Udebliver medarbejderen fra sygesamtalen uden lovlig grund, kan det efter omstændighederne få ansættelsesretlige konsekvenser i form af en opsigelse eller bortvisning.
Hvornår skal man melde sig syg med stress?
Fuld sygemelding vil typisk være nødvendigt, hvis patienten er: hårdt ramt/i krisetilstand (græder meget, eller kan ikke klare basis hverdagsopgaver såsom madlavning, støvsuge) stærkt kognitivt påvirket (især kraftigt nedsat hukommelse) depressivt præget (depression afkræftet)
Hvad må man ikke når man er sygemeldt?
Hvad må jeg som sygemeldt? Du behøver ikke at være sengeliggende og holde dig inden døre, når du er sygemeldt. Du må gerne bevæge dig udenfor, selvom du er syg, købe ind og så videre, så længe det ikke udsætter din raskmelding. Du må ikke holde ferie, så længe du er sygemeldt.
Hvor lang tid kan man være syg uden lægeerklæring?
Efter reglerne i funktionærloven kan en arbejdsgiver bede om en varighedserklæring fra funktionærens læge eller en af funktionæren valgt specialist, hvis sygefraværet har varet mere end 14 dage. Der er tale om særlige tilfælde, hvor formålet er at give en prognose for det fortsatte fravær ved længerevarende sygdom.
Kan man melde sig syg på sms?
Tjek med din kontrakt eller personalehåndbog, hvordan du melder dig syg. Der er ingen generelle regler på området, så din arbejdsgiver må godt bestemme, at du skal maile eller ringe og for eksempel ikke må sende sygemeldingen på sms.
Hvor mange sygedage må man have på en måned?
Er du ansat med den såkaldte 120-dagesregel, kan du, når visse betingelser er opfyldt, efter 120 sygedage indenfor det sidste år fyres med en måneds varsel.
Hvad koster det at have en medarbejder sygemeldt?
To dages sygefravær koster omtrent det samme som et helt års sundhedsforsikring. Forsikringen giver blandt andet hurtigere adgang til behandling, samt en kortere vej tilbage til arbejdslivet igen.
Kan man tage på ferie når man er sygemeldt?
En sygemeldt borger har ikke ret til at få udbetalt sygedagpenge under ferie, uanset om ferien holdes i ind- eller udland. Der er ikke i sygedagpengeloven regler om ferie under sygedagpengeforløbet. Sygemeldte kan efter aftale med kommunen holde ferie under sygeforløbet.
Hvem betaler når man er sygemeldt?
Refusion af sygedagpenge
Hvis en sygemeldt medarbejder opfylder et beskæftigelseskrav overfor sin arbejdsgiver, skal arbejdsgiveren udbetale sygedagpenge i de første 30 dage. Virksomheden skal anmelde sygefravær og søge om refusion af sygedagpenge via NemRefusion.