En automatgearkasse har ikke en kobling, men benytter sig derimod af en momentomformer, der med væske og skovlhjul forbinder motor og gearkasse. Dette er med til at give en elastik agtig fornemmelse ved acceleration, men lockup forbinder delene mekanisk og så er elastikken for alvor strammet op.
Hvordan virker en automatgearkasse?
Automatkassens festtrick er, at koblingen er erstattet af en momentomformer, som er fyldt med hydraulisk væske og to turbine hjul. Den ene side er forbundet til motoren, Når motoren får gas, snurrer hjulet hurtigere. Det speeder væsken op som en bølge.
Hvor længe holder en automatgearkasse?
De fleste bilfabrikanter foreskriver service af deres automatgearkasser med et interval på mellem 30.000 og 60.000 km., alt afhængig af kørselsmønster, så kører du meget med trailer, eller er din bil chiptunet og ofte bliver udsat for hårde accelerationer, bør du udskifte automatgearolien og filteret oftere end ...
Hvad skal man være opmærksom på ved automatgear?
Det skal du undgå at gøre, når du kører med automatgear. Hvis du går fra bakgear (R) til førstegear (D), mens bilen er i fart, bruger du nemlig gearkassen til at bremse bilens vægt. I ældre gearkasser skifter gearene ved, at en rem strammes om gearene, og derfor slider det hårdt på remmen, hvis det sker i bevægelse.
Hvordan tænder man automatgear?
Når du ønsker at starte bilen eller skifte gear (mens du holder stille) skal du holde bremsen inde, sætte den i gear og slippe bremsen igen. Hvis du har sat den i D eller R så bevæger bilen sig lige så snart du slipper bremsen (og løsner håndbremsen).
Automatic Transmission Clutch Pack Explained
Hvordan tænder man en automatgear bil?
Først sættes bilen i andet gear, koblingen trædes i bund, og så skal der skubbes. Når bilen er kommet lidt op i fart, drejes tændingen og koblingen slippes roligt. Næsten samtidig trykkes der let på speederen. Nu burde bilen køre, men hvis den ikke gør, så kobl ude igen, få fart på, og prøv igen.
Hvornår skal man bruge kobling?
Bilens kobling er helt essentiel for at skåne bilens gearkasse. Den er nemlig forbindelsen mellem motoren og gearkassen, hvilket betyder at den sørger for at trækkraften fra motoren kan formidles videre til hjulene via gearkassen. Hvis koblingen ikke fungerer som den skal, kan der ske skade på gearkassens indre dele.
Hvordan slukker man en bil med automatgear?
Bilen skal, ved manuel gearkasse, stå i frigear, før systemet aktiveres. Holder du i gear ved lyskrydset, vil bilens motor ikke slukke. Har bilen automatgear, vil motoren dog slukke af sig selv ved hastighed under ca. 5 km/t.
Kan man lære at køre bil med automatgear?
Undervisningen til bil med automatgear er nøjagtig den samme som til manuelt gear - bortset fra kørsel i skolevognen - og du følger et normalt hold og forløb. Prisen er den samme for kørekort med automatgear. Det eneste forskel er, at den praktiske køreprøve skal aflægges i en bil med automatgear.
Hvordan skifter man gear i automatgear?
Når du skifter fra R til D i en traditionel automatgearkasse i ældre biler, strammes en rem ind mod gearene, hvorved gearene skifter. Skifter du, når bilen holder stille, rykker remmen på et gear, der ikke er i bevægelse. Skifter du derimod, imens bilen er i bevægelse, er gearet også i bevægelse.
Hvad står R for i automatgear?
Når du sætter bilen i R, eller 'reverse', gør du bilen klar til at bakke – her er altså tale om et godt og gammeldags bakgear - bare uden bekymringerne om koblingspunktet. N eller 'neutral' oversættes til frigear, og her har du mulighed for at skubbe til bilen og få den til at trille.
Hvad er B på automatgear?
Det valgte gear vises på instrumentbrættet B og, afhængigt af modellen, på displayet A. Bemærk: Tryk på knappen 2 for at gå fra position D eller N til R eller P.
Hvordan bremser man med automatgear?
Undgå at bremse med venstre fod - Hvis du aldrig har kørt i en bil med automatgear før, kan det være fristende at bremse med venstre fod, men det bør du undgå. Venstre fod bør hvile og ikke røre ved pedaler, men højre bør bruges til skiftevis speeder og bremse.
Hvordan ved jeg om min kobling er slidt?
- Du oplever et hvin fra kobling. ...
- Du oplever et hvin under udkobling. ...
- Du oplever at din motorlyd stiger eller falder. ...
- Der kommer en brændt lugt fra bilen. ...
- Du oplever det er svært at træde pedalen i bund. ...
- Du oplever at koblingen rusker. ...
- Du oplever en mislyd ved gearskifte.
Hvad Betyder E på automatgear?
E-Shift er navnet på et system for manuelt gearskifte i automatgearkasser, der er installeret på biler fra Jeep og Lexus. Gearkassen styres elektronisk. På Jeep biler kom dette system frem i 2014, da Grand Cherokee med en 8-trins automatgearkasse blev lanceret.
Hvordan tester man kobling?
Kobling-tjek 1:
Sæt bilen i første gear, og let foden på koblingen, til du mener du har ramt koblingspunktet. Slip håndbremsen samtidig med at du forsigtigt træder på speederen for at sætte i gang. Triller bilen fremad som ønsket – op ad bakken – så virker din kobling umiddelbart sund.
Hvad er bedst manuelt gear eller automatgear?
Hvis brændstoføkonomi er vigtigt for dig, så kan automatgearet også her være en fordel. Biler med automatgear er henover tid blevet mere effektive, og kan nu ofte give en bedre brændstoføkonomi end manuelle gearkasser. Det skyldes delvist, at automatiske gearkasser kan skifte gear hurtigere og mere præcist.
Kan du tage kørekort med automatgear?
Siden januar 2017 har det været muligt i Danmark, at man som førstegangs erhverver kan tage kørekort til personbil med automatisk gear. Efterfølgende må man så kun køre bil med automatgear. Har man et almindeligt kørekort, må man fortsat køre biler med såvel manuelt- som automatgear.
Hvad betyder kode 78 på kørekort?
Kode 78 er en anmærkning, som bilister, der ikke har taget køreprøve i en bil med manuelt gear, får på kørekortet. Den viser, at bilisten ikke har ret til at køre en bil med manuelt gear - og den begrænsning betyder ifølge kørelærerne, at et fåtal af eleverne beder om at køre i en elbil.
Er det svært at vænne sig til automatgear?
Automatgear er for alle
Automatgearet er altså ikke på vej væk, og du kan derfor ligeså godt vænne dig til det. Det er ikke så nyt længere, og det er noget, der hyppigt ses i nyere biler i dag. Det skyldes primært to ting: det er smart og moderne, og for mange er det bare lettere end manuelt gear.
Er der problemer med automatgear?
Symptomer på automatgearkasse problemer:
Bilen er langsom i optræk, kører kun i et gear (nødprogram, som regel 3gear) Lampen for gearkasse problemer lyser i instrumentbordets display. Bilen tager motoromdrejninger, men bilen flytter sig slet ikke. Bilen tager mange motoromdrejninger uden farten øges.
Hvordan kører man mest økonomisk med automatgear?
Skift til højere gear hurtigt
Når du ikke kører i en bil med automatgear, er det altid en fordel at skifte til et højere gear hurtigst muligt. Jo højere gear desto lavere omdrejninger, hvilket sikrer, at du kører længere på literen. Også når du kører i byen eller på landeveje, er det mest økonomisk at køre i 5.
Er det godt at springe et gear over?
Du kan godt springe et gear over og f. eks. skifte fra andet til fjerde gear eller fra tredje til femte gear. Ved den ideelle acceleration kommer du op i den ønskede hastighed forholdsvis hurtigt.
Kan man skifte gear uden at bruge kobling?
Det er ikke noget problem at skifte både op og ned uden kobling, også uden at den slår med røven. Ved at skifte op så hold gear-pedalen lyftet mens du gasser derudaf, når du så vil skifte op så giver du et kort vip med gassen mod neutral gas og retur til fuld gas.
Hvad sker der hvis du hviler foden på koblingen under kørsel?
1: Hvil ikke hånden på gearstangen
Muffen skubber en synkroniserings-ring (syncromesh) mod et gearhjul og låser muffe, gearhjul og aksel sammen. Når du hviler hånden på gearstangen under kørsel, presser du skiftegaflen mod den roterende muffe. Dette betyder naturligvis, at skiftegaflen og muffen slides unødigt.