Er der garanti på garantien?

I Forbrugerombudsmandens reviderede vejledning fra 2015 er det nu slået fast, at der hverken er et lovmæssigt belæg for at yde ”garanti på garanti” eller ”reklamationsret på reklamationsret”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på motormagasinet.dk

Er der garanti på alle varer?

Det er frivilligt for en virksomhed, om han vil give en garanti på en vare, så det er ikke noget, du har krav på. Ofte er det en fabriksgaranti, der ydes af producenten, men sælgeren kan også i nogle tilfælde tilbyde en garanti, fx på en brugt bil.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der garanti på en reparation?

Når du skal have repareret din bil på værksted, har du altid to års reklamationsret på eventuelle mangler, som måtte opstå på de dele, som er sat i bilen. Såfremt det udførte arbejde ikke er udført fagmæssigt korrekt, kan du også reklamere over dette til værkstedet. Du kan reklamere i op til tre år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Er der garanti på kommissionssalg?

Ved kommissionssalg handler du med forhandleren, der har bilen i kommission for bilens ejer. Det er forhandleren (kommissionæren), der er den ansvarlige sælger. Du køber med andre ord bilen af forhandleren, som du også efterfølgende kan reklamere til, og du har to års reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvor lang garanti er der på en vare?

Ifølge EU-lovgivningen skal du give forbrugeren en garanti på mindst 2 år (lovpligtig garanti), som skal sikre ham eller hende mod mangelfulde varer og varer, der ikke ser ud som eller fungerer som annonceret. I visse lande kan lovgivningen kræve, at du giver længere garanti.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på europa.eu

𝐆𝐨𝐨𝐝 𝐓𝐢𝐦𝐞 𝐓𝐨 𝐖𝐨𝐫𝐤 𝐂𝐚𝐥𝐦 𝐓𝐡𝐢𝐧𝐠𝐬 # 81215



Er der altid 2 års garanti?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Hvis en vare går i stykker?

Går din vare i stykker, eller er der fejl på den? Så kan du klage til sælgeren og gøre brug af dine forbrugerbeskyttede rettigheder. Købeloven giver dig ret til at klage over fejl ved varen, som sælgeren er ansvarlig for, og som viser sig senest to år efter købet. Det kaldes reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad siger købeloven om garanti?

Uanset om du har garanti på dit køb eller ej, så har du som følge af købeloven altid to års reklamationsret, når du som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Køber du af en privatperson, kan bilen være solgt "som beset" og altså uden reklamationsret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvad er forskel på garanti og reklamation?

Garanti er et frivilligt supplement

En garanti kan for eksempel gøre det muligt for dig at klage over et produkt i længere tid end de 2 år, som reklamationsretten dækker (tre år for ydelser). Den kan også dække situationer, som ellers ikke ville være omfattet af reklamationsretten.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad er Forhandlergaranti?

Garantien skal være anført i slutsedlen. En garanti dækker i modsætning til købeloven de fejl, som opstår efter købet og inden for den aftalte garantiperiode. Det er bilforhandleren, der har bevisbyrden for, at en fejl ikke er omfattet af garantien.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fdm.dk

Hvornår udløber garanti?

Købers bank stiller en såkaldt garanti. Garantien skal oftest stilles fra købers bank til sælgers bank indenfor 10 hverdage efter, at både køber og sælger har underskrevet købsaftalen. Denne garanti udløber pr. overtagelsesdagen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på boligraadgiver.dk

Hvordan fungerer en garanti?

En bankgaranti betyder, at banken påtager sig en risiko på din virksomheds vegne ved at garantere for betalingen. Derfor laver vi en kreditvurdering, ligesom når vi skal give lån og kredit, inden vi stiller en bankgaranti. Læs mere om de forskellige garantityper nedenfor eller kontakt os, hvis du ønsker rådgivning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskebank.dk

Hvor mange års garanti er der i Elgiganten?

Med en udvidet reklamationsret forlænger du producentens garanti i op til 10 år, så du er sikret ekstra tryghed, hvis dit produkt går i sort. Du kan tilføje en udvidet reklamationsret, når du handler hos os, enten i en butik eller online.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på elgiganten.dk

Hvor mange gange må man reparere en vare?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvor mange gange skal man acceptere reparation?

Udgangspunktet er, at du har ét forsøg. Hvis det ikke lykkes at lave en holdbar reparation, kan kunden i stedet kræve ombytning eller ophævelse af købet. Hvis der er tale om en kompliceret fejl, der er vanskelig at afhjælpe, kan du i visse tilfælde prøve at reparere to gange.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aua.gl

Hvornår har man krav på en ny vare?

Som virksomhed skal du opfylde krav om afhjælpning eller levering af en ny vare inden for rimelig tid og uden udgift og væsentlig ulempe for kunden. Kan sælger tage forbehold for mangler? Du kan ikke fraskrive dig ansvaret for mangler ved dine varer med upræcise og generelle forbehold som fx ”købt som beset”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Er der garanti på dæk?

Afhængigt af den juridiske ramme i det enkelte land (detaljer kan variere), er de fleste markeder som minimum dækket af en garantiperiode på to år fra den dag, hvor du har købt dækkene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på continental-tires.com

Hvor lang tid må en reparation vare?

Du har en reklamationsret på to år, når du har købt en vare. I den periode kan du henvende dig til forhandleren og klage, hvis der er en fejl. I det første af de to års reklamationsperiode er det forhandleren og producenten, der skal sandsynliggøre, at produktet ikke fejlede noget fra starten.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bolius.dk

Er der garanti på sko?

Hvis du opdager en fejl ved dine nyindkøbte sko, og det skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, som var til stede ved købet, så hører det under den toårige reklamationsret. Sådanne fejl er butikkens ansvar, og den kan fx tilbyde dig omlevering eller reparation.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der garanti i power?

Garantiperioden for Point hvidevarer og mikrobølgeovne er på 5 år, når produktet er købt til privat husholdningsbrug. Garantiperioden for virksomheder, foreninger og firmanavne er 2 år, eksklusiv opvaskemaskiner som har garanti på 1 år.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på power.dk

Hvad dækker Forhandler garanti?

Garanti ved køb af brugt bil hos forhandler

Hvis det ønskes skal brugtvognsgarantien være anført i slutsedlen fra forhandleren. Garantien dækker alle fejl, som opstår efter købet inden for den aftalte garantiperiode. Ved en garanti på brugt bil, er du bedre dækket end ved købeloven alene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på tjekbil.dk

Kan man altid få pengene tilbage?

Butikker bestemmer, om du kan fortryde dit køb

Vilkårene for returret og bytteret fastsætter den enkelte butik selv. Det betyder, at butikken selv kan bestemme: Om du kan få pengene for en vare tilbage, eller om du kun kan bytte til en anden vare eller få et tilgodebevis.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår gælder reklamationsret ikke?

Reklamationsretten gælder fra du har købt varen og 2 år frem. Hvis det er mere end 2 år siden, at varen blev købt, kan du ikke gøre reklamationsretten gældende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvem skal betale fragt ved reklamation?

Er kunden selv skyld i skaden, eller er skaden ikke omfattet af købelovens regler for reklamation, står kunden med ansvaret for eventuelle omkostningerne ved at have sendt varen til dig, ligesom kunden selv skal betale for at få varen sendt tilbage.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på emaerket.dk

Hvad skal en reklamation indeholde?

Reklamationen skal indeholde en kort beskrivelse af de mangler og fejl, du har fundet og så er det vigtigt, at reklamationen indeholder et krav om vederlagsfri afhjælpning. Desuden skal du have betalt den del af regningen, som der ikke er uenighed om.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på 3byggetilbud.dk