Hvis man er fritaget for digital post?

Du kun kan blive fritaget fra at modtage digital post, hvis du opfylder mindst én af disse betingelser: Du ikke har adgang til en computer med internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. Du har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, der forhindrer dig i at modtage digital post.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Kan man have NemID når man er fritaget for Digital Post?

Det vil sige, at fritagelsen gælder for altid, med mindre du selv ønsker at modtage Digital Post. Du kan til enhver tid selv ophæve en din fritagelse, hvis du ønsker at være tilmeldt Digital Post igen. Du kan derfor godt have NemID, selv om du er fritaget for Digital Post.”

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på fagligsenior.dk

Kan man blive fritaget for Digital Post?

Hvad betyder det at være fritaget fra Digital Post? Hvis du ikke kan kommunikere med det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvordan bliver man fritaget fra MitID?

Hvordan bliver du fritaget? Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du; ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted. har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage og læse post digitalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på frederikshavn.dk

Hvad er loven om offentlig Digital Post og fritagelse?

Folketinget har vedtaget en ny lov, der skal forenkle og skabe sammenhæng i reglerne for digital fritagelse. Loven gør det lettere for borgere, der er fritaget fra Digital Post, at blive tilbudt et alternativ til digital selvbetjening. Loven træder i kraft den 1. juni 2023.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på digst.dk

Digital Post - Sådan fungerer det



Hvilke regler gælder der for modtagelse af Digital Post?

Denne del af loven trådte i kraft 1. juli 2012. Loven omfatter alle borgere over 15 år, som har bopæl eller fast adresse i Danmark og alle virksomheder. Det betyder, at alle borgere og virksomheder, der ikke er fritaget og kan modtage Digital Post, vil modtage deres post fra det offentlige digitalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på digst.dk

Kan man fravælge e-Boks?

Du kan afmelde din e-Boks ved at gøre følgende:
  1. Log ind på din e-Boks med MitID.
  2. Klik på 'Menu' i toppen af skærmen og vælg 'Afmeld e-Boks' under 'Indstillinger'.
  3. Klik nu på knappen 'Afmeld e-Boks' og tryk derefter på 'Bekræft'.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på brugersupport.e-boks.dk

Hvad gør man hvis man ikke vil have MitID?

Du kan få hjælp til MitID i Borgerservice - fx til at få MitID, hvis du ikke kan få det via MitID.dk eller ved at scanne dit pas/ID-kort i din MitID app. Husk, at du skal bestille tid, før du kan møde op. På borger.dk kan du både finde din lokale Borgerservice og bestille tid.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Er det frivilligt at have MitID?

Der er intet lovkrav om, at man skal have MitID. Det gør det bare en del nemmere for dig at betjene dig selv på internettet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på mitid.dk

Hvordan får jeg adgang til afdødes MitID?

Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du udpeges som bobestyrer af Skifteretten. Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer. Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Kan man klare sig uden MitID?

Selvom borgere nu kan blive fritaget for digital post, kan det stadig være svært at klare sig uden NemID eller MitID. Egentlig ville jeg have jublet, da Folketinget vedtog en lov, der skulle gøre livet mere enkelt for borgere, der er fritaget for digital post.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på udeoghjemme.dk

Kan man leve uden MitID?

Har du ikke MitID bør du enten søge om fritagelse for Digital Post eller give læseadgang til en anden, som du stoler på. For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, skal du som udgangspunkt møde personligt op i Borgerservice.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på halsnaes.dk

Hvad sker der med Digital Post?

Den nye digitale postkasse hedder Mit.dk – ikke at forveksle med MitID. Den nye postkasse Mit.dk fungerer ligesom e-Boks. I mit.dk kan du læse al din digitale post fra det offentlige, og du kan læse post fra private virksomheder, som har valgt Mit.dk i stedet for e-Boks, til at sende post til deres kunder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aeldresagen.dk

Hvad er forskellen på Digital Post og e-Boks?

I e-Boks kan du få post fra private virksomheder, for eksempel din bank eller dit pensionsselskab. Med Digital Post kan du få post fra alle offentlige myndigheder, for eksempel ministerier og styrelser. Og du kan både skrive til og besvare brevene fra dem digitalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på uvm.dk

Hvornår stopper e-Boks?

november 2021, er blevet udsat til første kvartal af 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk som sædvanlig. Den nye løsning til Digital Post går først i drift i begyndelsen af det nye år, og ikke som forventet den 30. november 2021.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på odense.dk

Hvorfor kan jeg ikke se post fra det offentlige i e-Boks?

For at kunne se post modtagen (fra d. 21/3) fra offentlige afsendere i e-Boks app kræver det at man har opdateret appen til version 5. Version 5 bliver trinvis lanceret til Android-brugere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på brugersupport.e-boks.dk

Hvornår lukker NemID helt ned?

Det er gratis at få og bruge MitID. Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID er helt udfaset i efteråret 2023.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på borger.dk

Hvornår lukker digital signatur?

NemID medarbejdersignatur lukkede den 31. oktober 2023. Det betyder, at man på vegne af en virksomhed, forening eller anden form for organisation ikke længere kan tilgå selvbetjeningsløsninger via login med NemID medarbejdersignatur.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på digst.dk

Hvad er alternativet til MitID?

Alternativ til MitID appen

Hvis ikke du vil benytte MitID appen, kan du benytte MitID kodeviser eller kodeoplæser. De fungerer på stort set samme måde som det tidligere NemID nøglekort i pap. I det tilfælde suppleres bruger-ID og PIN-kode af en engangskode fra kodeviseren eller kodeoplæseren.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aeldresagen.dk

Hvordan kommer jeg på netbank uden MitID?

MitID er personligt og må kun bruges af personen selv.
  1. Det kan være nødvendigt med en fuldmagt. ...
  2. Kontakt det offentlige med en digital fuldmagt. ...
  3. Undersøg mulighederne med digital fuldmagt. ...
  4. Sådan kontakter du banker og forsikringsselskaber. ...
  5. Få adgang til Digital Post. ...
  6. Spørgsmål om digital fuldmagt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aeldresagen.dk

Hvornår kan man ikke længere bruge NemID?

NemID lukker endeligt d. 30. juni 2023. Private tjenester bestemmer selv, hvilke loginmuligheder de vil tilbyde deres kunder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på digst.dk

Hvor mange har ikke MitID?

Mere end 33.000 danskere har ikke oprettet MitID

Ifølge svaret vil dette tal dog være faldende, da omkring 8.000 aktive NemID-brugere overgår til MitID hver måned. Af de 33.728 aktive NemID-brugere, der endnu ikke har skiftet, har omkring en tredjedel (11.989) brugt deres NemID inden for den seneste måned.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på computerworld.dk

Hvad sker der med e-Boks når man dør?

Når en borger dør, bliver alle adgange til postkassen slettet. Dette gælder både for borgerens egen adgang og for personer med læseadgang.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på brugersupport.e-boks.dk

Kan man stadig bruge e-Boks?

Du kan stadig læse din offentlige post i e-Boks. Sådan håndterer du den nye Digital-Post løsning. Nu er den nye offentlige Digital-Post løsning gået i luften. e-Boks løsningen vil forblive uændret og du vil derfor stadig kunne læse både privat og offentlig post i din e-Boks indbakke. Læs mere her.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på brugersupport.e-boks.dk

Hvem må bruge e-Boks?

e-Boks anvendes eksempelvis af banker, pensionsselskaber, forsikringsselskaber, lønformidlere og andre afsendere, som har valgt at digitalisere deres kundekommunikation - eksempelvis ved udsendelse af kontoudskrifter, årsopgørelser, lønsedler eller anden løbende kommunikation.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på da.wikipedia.org