I Danmark udgør momsen 25% af den samlede pris for de fleste varer og tjenester. Momsen opkræves gennem fakturaen, men det er vigtigt at bemærke, at der ikke opkræves moms på varer og tjenester, der sælges til kunder uden for Danmark. Når du har opkrævet momsen, skal du betale det videre til SKAT.
Hvornår faktura uden moms?
Hvis du har en virksomhed, som ikke er momsregistreret, skal der ikke inkluderes moms på fakturaen. For at en virksomhed ikke skal være momsregistreret kræver det, at omsætningen i virksomheden ikke overstiger 50.000 kr. årligt.
Hvad skal en faktura indeholde?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvordan laver man en faktura uden moms?
Skal du for en enkelt gang fakturere uden moms, kan du i dit regnskabsprogram ofte vælge, om der er tale om et salg uden fakturering af moms – som så vil gøre, at der ud for ”moms-feltet” står 0. Sælger du varer til en virksomhed udenfor Danmark, er det typisk også uden moms.
Hvad er en gyldig faktura?
Indhold, der skal fremgå af din faktura
I enhver faktura skal følgende altid indgå: Udstedelsesdato og forfaldsdato. Fakturaens nummer. CVR-nummer samt navn og adresse på din virksomhed.
Dinero - Opret faktura med fragt uden moms
Hvad er forskellen på en faktura og en regning?
En regning er et dokument, der beskriver og opkræver betaling for en vare eller ydelse mellem en leverandør og en kunde. En regning kaldes også en “faktura”.
Hvordan kan en faktura se ud?
Hvordan bogføre man faktura?
- Giv dine bilag et bilagsnummer, når du bogfører dem og skriv nummeret på bilagene.
- Brug fortløbende bilagsnumre, dvs. en rækkefølge fx 103, 104, 105 osv.
- Sæt eventuelle papirbilag i nummerorden i et ringbind.
- Gem bilagene i 5 år efter regnskabsårets udløb. Du må gerne gemme dem elektronisk.
Hvordan man skriver en faktura?
En faktura skal frem for alt indeholde en specifikation af din ydelse/dit produkt, hvor mange enheder til hvilken stykpris, eller en ganske kort beskrivelse af den ydelse, du har leveret. Derudover kan du, alt efter de nærmere omstændigheder, skrive forskellige betingelser, der er knyttet til salget.
Hvornår må man sende en faktura?
Faktureringstidspunkt. Fakturaer og afregningsbilag skal udstedes, når leverancen er afsluttet eller snarest derefter. Faktureringen må ikke ske senere end, hvad der er almindeligt inden for branchen, (fx uge- eller månedsvis).
Er faktura og Invoice det samme?
En handelsfaktura kaldes på engelsk “commercial invoice” og vedlægges ved en forsendelse, hvis modtager skal betale for varen. Handelsfakturaen vil indeholde betalingsoplysninger og er udstedt af sælgeren, som typisk er afsenderen, og specificerer, hvad der er blevet solgt samt salgsprisen.
Hvad er forskellen på en faktura og en kvittering?
Den overordnede forskel mellem en kvittering og en faktura er, at en faktura har en forfaldsdato. Det har en kvittering ikke, men derimod bare en betalingsdato. Kvitteringer er med andre ord allerede betalt, hvor en faktura er et bilag, der beviser en kommende betaling.
Hvad er der ikke moms på?
Momsfritagelse sker inden for områder som sundhedsbehandling, bistand, kunst, ejendomssalg, finans og forsikring. Der er dog specifikke regler inden for alle områderne. Hvilke regler, der gælder for dig og dit område, kan du læse mere om på SKATs oversigt over momsfri ydelser.
Hvornår skal der afregnes moms?
Små virksomheder med et momspligtigt salg på højst 5 mio. kr. om året skal afregne moms halvårligt. Momsen for første halvår skal indberettes senest første hverdag i september, og momsen for andet halvår skal indberettes senest første hverdag i marts i det efterfølgende år.
Hvem betaler moms i sidste ende?
Forskellen på din salgsmoms og købsmoms, udgør i sidste ende det endelige beløb du skal betale i moms til SKAT. Har du lige startet din virksomhed, kan din købsmoms sagtens være større end din salgsmoms, i og med at du oftest vil have flere udgifter end indtægter i opstartsperioden.
Hvordan bogfører jeg moms?
- Gå til Bogføring og vælg Kassekladde.
- Vælg hvilken dato, transaktionen optræder på dit kontoudtog.
- I Konto vælger du 7210 - Afregnet moms.
- Hvis du har betalt moms, skriver du beløbet i Debet.
- Hvis du har fået en tilbagebetaling af moms, skriver du beløbet i Kredit.
Hvordan laver man en faktura som privatperson?
Hvordan fungerer fakturering?
En faktura fungerer som en oversigt over produkter og ydelser, du som sælger har leveret til din køber. Det er på samme tid en form for anmodning omkring betaling. Fakturaer fungerer også som bilag i både sælger og købers regnskab.
Kan alle sende en faktura?
Man kan sagtens sende en faktura uden at have en virksomhed, og selve faktureringen sker næsten på samme måde, som hvis man havde en virksomhed. Der er ikke noget krav til, at man skal oprette en virksomhed, hvis man blot omsætter for under 50.000 kr. over en 12-måneders periode.
Hvad betyder Netto på faktura?
Netto og brutto beskriver sammenhængen mellem et beløb med eller uden renter, skat, moms og andre afgifter. Netto er beløbet uden omkostninger og afgifter, mens brutto beskriver beløbet inklusiv omkostninger og afgifter.
Hvem udsteder en faktura?
Når din virksomhed sælger en vare eller ydelse, skal den udstede en faktura. Hvis fakturaen ikke overholder de juridiske krav for at være gyldig, har du ikke noget grundlag for at inddrive dine penge hos kunder, som ikke betaler.
Er moms 20 eller 25 %?
Hvem skal betale moms?
Moms er en afgift på 25 % til staten, som virksomheden indsamler fra kunderne ved at lægge den oven i salgsprisen. Virksomheden samler momsen sammen og afleverer den til staten hver tredje måned – hvis det er en nystartet virksomhed.
Hvem kan købe uden moms?
Hvornår betaler man ikke moms? Hvis din virksomhed leverer momsfri ydelser som fx sundhedsbehandling eller undervisning, er du fritaget for at betale moms. Det samme gælder, hvis din virksomhed omsætter for mindre end 50.000 kr om året.
Hvad er det modsatte af en faktura?
En kreditnota er det modsatte af en faktura og betyder, at du i stedet for at betale penge får penge tilbagebetalt for en faktureret handel. Det er også et udtryk for ”faktura i minus” – det vil sige, at den viser, hvad kunden har som tilgodehavende hos sælgeren.