Ja. Projektopgaven er en obligatorisk del af undervisningen - på samme måde som øvrige opgaver, der udarbejdes i forbindelse med undervisningen i de forskellige fag i folkeskolen.
Hvad er projektopgave 9 klasse?
Alle elever i folkeskolen skal i 9. klasse arbejde med en obligatorisk projektopgave. Projektopgaven er en tværfaglig opgave, der tager afsæt i fagenes mål og har til for- mål at udvikle og vurdere elevernes projektfaglige kompetencer samt give eleverne indsigt i projektarbejdsformen.
Hvornår blev projektopgaven indført?
I folkeskolen blev projektarbejde og en obligatorisk projektopgave indført med folkeskoleloven af 1993. Projektopgaven omfattede indtil år 2000 også 10. klassetrin, men den blev fra dette tidspunkt begrænset til 9. klasse og på 10.
Hvad kan jeg skrive om i projektopgave?
- Magt.
- Andre lande.
- Konflikter.
- Religion og tro.
- Nazisme - før og nu.
- Naturkatastrofer.
- Miljø
- Min kommune.
Hvad er en projektuge?
Projektopgaven er en tværfaglig opgave, hvor du bruger forskellige fags indhold og metoder. Du skal bruge dem, hvor de kan være med til at gøre projektet bedre. Det gælder også fag, som ikke er normale prøvefag.
Obligatorisk projektopgave
Hvad er en projektopgave?
En projektopgave er en tværfaglig opgave, hvor du bruger forskellige fags indhold og metoder. Du skal prøve at tænke ind, hvilke fag, der kan være med til at gøre dit projekt bedre. Husk projektopgaven er ikke emnearbejde!
Hvordan laver man en god projektopgave?
- Det er sjovest, hvis du har Motivation! ...
- Find jeres fokus og Begræns jer. ...
- Stil det Gode spørgsmål. ...
- Brug jeres egen Viden og holdninger. ...
- Søg efter Viden. ...
- Gør dit projekt spændende Brug billeder og grafer.
Hvad er forskellen på en projektopgave og en emneopgave?
En projektopgave er ikke en emneopgave, men en opgave, hvor du undersøger og fordyber dig i et problem; Et problem som ikke har én løsning eller et nemt 'svar'... Kort sagt: Det handler altså ikke om et næsehorn, men hvorfor næsehornet egentligt er en truet dyreart...
Hvad er fakta spørgsmål?
Faktaspørgsmål er spørgsmål, der spørger ind til hvem, hvad eller hvor. De er lukkede spørgsmål, hvor der som regel kun er ét rigtigt svar. Forklaringsspørgsmål spørger ind til hvordan og hvorfor. De er åbne spørgsmål, der spørger ind til en forklaring.
Hvad er en problemformulering projektopgave?
En problemformulering er en sproglig præcis beskrivelse af et fagligt problem, der skal undersøges. Problemformuleringen består typisk af en kort beskrivelse af problemet og et hovedspørgsmål, som besvares i opgaven. En god problemformulering fungerer som et styringsredskab under hele skriveprocessen.
Hvornår stoppede 7 års skolegang?
Frem til 1972 var der 7 års undervisningspligt, men i løbet af 1960'erne tog langt størstedelen af eleverne frivilligt klassetrin udover 7. klasse, med henblik på videre uddannelse.
Hvad skal man have med i en projektopgave?
- en problemstilling.
- opgavens indhold.
- arbejds- og undersøgelsesformer.
- kilder og materialer.
- udtryks- og formidlingsformer.
- at fremstille et produkt.
- at gennemføre fremlæggelsen.
- et eller flere praksisfaglige elementer.
Hvornår blev 10 klasse frivillig?
1972 og 1975. Folkeskolen kom herefter til at bestå af en niårig grundskole, en frivillig 10. klasse og en frivillig børnehaveklasse. Elever kunne aflægge folkeskolens afgangsprøve efter 9.
Er 9. klasse obligatorisk?
I 2006 blev det obligatorisk for alle folkeskoleelever at aflægge syv prøver ved afslutnin- gen af 9. klasse. De obligatoriske prøver består af i alt 10 prøver og delprøver. Der er imidlertid hvert år en gruppe elever, der ikke aflægger alle obligatoriske 9.
Hvor mange består ikke 9. klasse?
Det betyder samtidig, at hver tiende elev forlader folkeskolens 9. klasse uden at have bestået afgangseksamen i dansk og/eller matematik. Dette svarer til, at cirka 6.000 skoleelever – eller to elever i en gennemsnitlig 9. klasse1 forlader grundskolen uden at have opnået karakteren 02 i de to kerne-fag.
Hvad gør man hvis man ikke består 9. klasse?
Hvis du ikke består folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse, kan du prøve at forbedre dit resultat i 10. klasse.
Hvor lang er en problemstilling?
Som sagt er en god problemstilling essentiel i en opgave, da den sikrer at man får besvaret opgavens hovedspørgsmål, og samtidig hjælper både læser og opgaveskriver med struktur og fokus. En problemstilling kan ofte bestå af 3-5 spørgsmål, men det er ikke blot tilfældigt udvalgte spørgsmål indenfor opgavens emne.
Hvad skal der stå i en problemstilling?
En problemstilling er en afgrænset formulering eller spørgsmål, der indkredser den undren, de udfordringer eller de modsætningsforhold, som eleverne arbejder med i relation til deres valgte delemner. Problemstillingen har til formål at være retningsgiver for elevernes projektarbejde.
Hvordan stille ledende spørgsmål?
Et ledende spørgsmål er typisk et spørgsmål som kun kan besvares med ja eller nej. Det er i modsætning til et spørgsmål som kræver et forklarende svar. Sådanne spørgsmål er oftest indledt med spørgeord som hvad, hvem, hvordan, hvilke, hvornår.
Hvad er overordnet emne?
Det overordnede emne i projektopgaven skal give eleverne mulighed for at inddrage viden, metoder og arbejdsformer fra flere fag. Det overordnede emne bør derfor være bredt formuleret. Det kan for eksempel bestå af et enkelt ord eller et tema. Det overordnede emne skal vælges i samråd med eleverne.
Hvad er et projektarbejde?
Projektarbejde bringer elever i situationer, hvor deres evner for selvstændig og kreativ tænkning opøves, samtidig med, at de arbejder med faglige stofområder og arbejdsmetoder. Projektarbejde og emnearbejde er to udtryk, der ofte anvendes i flæng, men der er forskel på projektarbejde og emnearbejde.
Hvad kan et produkt være?
Et produkt er en vare som tilfredsstiller et ønske eller et behov. Et produkt er derfor meget mere end blot en fysisk genstand, det kan også være en proces, eksempelvis et kursusforløb hvor du tilegner dig viden, eller en service eksempelvis at blive transporteret fra et sted til et andet.
Hvordan starter man en god problemformulering?
- hvad du har iagttaget inden for dit emne.
- at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare.
- hvilke pointer du tror, du vil komme frem til.
- at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvad er en god problemformulering eksempel?
Det er altså ikke nok at stille et spørgsmål – det skal også være et godt spørgsmål! En problemformulering kan fx lyde: "Hvilke ændringer i marketing-mix'et vil være hensigtsmæssige for virksomhed X's etablering på det kinesiske marked?"
Hvad er emnearbejde?
Forskel på emnearbejde og projektarbejde
Et projektarbejde er en arbejdsform. Det er emnearbejdet også. Forskellen på de to arbejdsformer er, at man i emnearbejdet skal beskrive et emne, fx elefanten i Afrika.