Dit regnskab består af to dele; en resultatopgørelse og en balance. Resultatopgørelsen er den del af dit regnskab, der viser din omsætning og dine omkostninger for en given periode. Balancen i dit regnskab giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation. Den indeholder altid aktiver og passiver.
Hvad skal indgå i et regnskab?
Indholdet i et regnskab består typisk af en resultatopgørelse og en balance. Resultatopgørelsen viser, om virksomheden har haft et underskud eller et overskud i det pågældende regnskabsår. Balancen viser værdien, af hvad virksomheden ejer (aktiver) og skylder væk (passiver) i en bestemt periode.
Hvad indeholder regnskab?
Overordnet set er et regnskab blot kolonner og tal, der siger noget om driften og strømmen af penge i en virksomhed. Det, der imidlertid kendetegner et regnskab, er, at det giver et overblik over virksomhedens indtægter og udgifter, samtidig med at regnskabet viser virksomhedens overskud/underskud.
Hvad skal være med i et årsregnskab?
- Resultatopgørelse (Virksomhedens indtægter og udgifter)
- Balance (Virksomhedens aktiver og passiver)
- Eventuelle noter (Ledelsens beretninger om virksomhedens aktiviteter, der har været gennem året og forventninger til det kommende år)
Hvad er aktiver i et regnskab?
Aktiver er ting, der typisk har en levetid på over et år. Det kan eksempelvis være en bil, inventar, goodwill, patenter og lignende. Når du køber store ting til din virksomhed, vil de indgå som en værdi i regnskabet.
Hvad laver en revisor, og hvorfor er det så vigtigt?
Kan man selv lave sit regnskab?
Ja, du kan sagtens selv lave dit eget årsregnskab. Du har dog pligt til, med visse undtagelser, at sende dit regnskab til revidering hos en revisor, som vil give det sit blåstempel, hvis tingene ser ud til at være i orden.
Hvad består en egenkapital af?
Egenkapitalen kan således defineres som virksomhedens samlede aktiver, altså virksomhedens samlede ejendele, der ikke er finansieret gennem fremmedkapital. Egenkapitalen består typisk af både kapitalindskud fra ejerne og af optjent overskud fra virksomhedsdriften, som ikke er blevet udbetalt som udbytte til ejerne.
Hvad sker der hvis man ikke laver regnskab?
Hvad sker der, hvis du ikke indberetter årsregnskab? Hvis du overskrider fristen for indberetning af din årsrapport, risikerer du, at din virksomhed skal betale en afgift eller i værste fald bliver tvangsopløst. Erhvervsstyrelsen vil først sende et brev til dig med krav om indberetning af rapporten inden for 8 dage.
Er overskud og resultat det samme?
Et overskud betegner et positivt resultat, når virksomhedens omkostninger er trukket fra virksomhedens omsætning. Et overskud er derfor det modsatte af et underskud.
Hvordan bogføres et underskud?
Det afhænger af om det er et underskud eller overskud i regnskabet. Underskud: Bogføres kredit i resultatopgørelsen og debet i balancen. Og omvendt overskud: Debet i resultatopgørelsen og kredit i balancen. Så hvis din virksomhed har overskud øger du faktisk virksomhedens gæld til dig :-).
Hvad skal man kigge efter i et regnskab?
- Virksomhedens indtægter. ...
- Direkte omkostninger og bruttoresultat. ...
- Indirekte omkostninger og nettoresultat. ...
- Bank- og finansomkostninger og resultat før skat. ...
- Skatter. ...
- Resultat efter skat. ...
- Aktiver og aktiver i alt. ...
- Passiver og passiver i alt.
Hvad er forskellen på en årsrapport og et årsregnskab?
Selvom en årsrapport og et årsregnskab omhandler det samme emne, virksomhedens økonomi, er der ikke tale om det samme begreb. Årsrapporten er en analyse og vurdering af årsregnskabet. Det er supplerende oplysninger om årsregnskabet, som beviser at regnskabet er troværdigt og retvisende.
Hvad er goodwill i et regnskab?
Goodwill er et begreb indenfor regnskab. Det er et udtryk for den merværdi, en virksomhed kan have i form af eksempelvis omdømme, fast kundekreds, netværk osv. Hvad er Goodwill? Goodwill er overordnet set den værdi en virksomhed har i deres omdømme.
Hvad er forskellen på egenkapital og gæld?
Egenkapitalen er virksomhedens værdier (aktiver) fratrukket virksomhedens gæld (passiver). Hold styr på aktiverne og passiverne i din virksomhed med Debitoor regnskabsprogram, og få et overblik over din virksomheds økonomi.
Er egenkapital debet eller kredit?
Hvis min egenkapital skal falde, så skal jeg debitere. Derfor skal jeg debitere alle omkostninger.
Hvad er forskellen på skat og moms?
Når man momsafregner, så finder man forskellen mellem købsmoms og salgsmoms. Moms bliver afregnet med SKAT. Hvis din købsmoms er større end din salgsmoms, så modtager du dette beløb, der også kaldes restancen, af SKAT. Modsat skal du betale differencen til skat, hvis din salgsmoms er større end din købsmoms.
Hvad er regnskabsklasse C og D?
Regnskabsklasse B er endvidere delt op i mikro B og B, og C er opdelt i mellemstore C og store C. De mindste virksomheder hører under regnskabsklassen A, mens de største hører under regnskabsklassen D. En virksomhed kan rykke henholdsvis op eller ned i regnskabsklasserne, hvis størrelseskravet ændrer sig.
Hvordan læser man en balance?
En balance er en regnskabsmæssig oversigt over værdien af en virksomheds pengebinding, i form af aktiver og passiver på en given dag, hvilket typisk vil være på årsafslutningsdatoen. Det vil sige, at aktiverne og passiverne tilsammen viser de værdier, som virksomheden har, og hvordan de er blevet finansieret.
Hvornår er det debet og kredit?
Debet er et udtryk man bruger, når man sætter penge ind på en konto. Modsat er kredit et udtryk for, når penge forlader kontoen. Det vil sige, at skal man tage penge fra en konto, skal man kreditere beløbet ved en debetkonto og debitere ved en kreditkonto.
Er gæld et passiv?
Gæld hører under passiver, og viser hvad virksomheden skylder.
Er gæld et aktiv eller passiv?
Hvad er passiver? Et passiv beskrives som den kapital, der har finansieret virksomhedens aktiver. Passiverne bliver delt op i tre grupper: egenkapital, hensatte forpligtelser og gæld.