Soft skills betyder bløde færdigheder og bliver brugt i forbindelse med CV-skrivning. Modsat de hårde færdigheder, som er målbare og baseret på anvendt viden, så er bløde færdigheder dine personlige egenskaber og adfærdsmønstre, som ikke er så nemme at måle.
Hvad er hard skills og Soft Skills?
Det kan for eksempel være kommunikationsevne, kreativitet, evnen til at tænke kritisk, motivation, fleksibilitet eller evnen til at løse problemer. Modsætningen til soft skills, såkaldte hard skils, er for eksempel uddannelse, tidligere erfaringer og kompetencer inden for forskellige værktøjer og programmer.
Hvad er mine skills?
Dine kompetencer er en kombination af din viden, kunnen (fx analytiske kundskaber), faglige indsigt og de værktøjer, du har lært at bruge inden for et bestemt område. Det er altså et begreb for en færdighed, du kan bruge i en bestemt sammenhæng.
Hvad er færdigheder i et CV?
Hårde færdigheder på dit cv er alle de praktiske, branchespecifikke værktøjer og den knowhow, som kræves til et job. Hårde færdigheder kan måles og man lærer dem som regel på skole, på jobbet eller på et kursus.
Hvad er hårde kompetencer?
Hårde færdigheder – Hvad er de? Hårde færdigheder er en målbar, testbar og verificerbar anvendt viden (vs. teoretisk viden). Det er noget, du har lært under din uddannelse eller via dit arbejde og indøvet ved at gøre det igen og igen.
Hvad er bløde færdigheder? Top 8
Hvad er gode samarbejdsevner?
Det er meget bredt hvad der kan definere gode samarbejdsevner, men der er nogle universelle retningslinjer. F. eks. er det vigtigt at være god til at lytte til andres tanker og idéer, og ikke skyde dem ned med det samme, selv hvis man er uenig.
Hvad er mine styrker eksempler?
- Visdom. Kreativitet. Nysgerrighed. Dømmekraft. Videbegær. Perspektiv.
- Mod. Gejst. Tapperhed. Vedholdenhed. Ærlighed.
- Medmenneskelighed. Kærlighed. Venlighed. Social intelligens.
- Retfærdighed. Fairness. Samarbejde. Lederskab.
- Selvbeherskelse. Tilgivelse. Beskedenhed. Forsigtighed. Selvkontrol.
- Transcendens.
Hvad er en faglig profil?
Faglig profil
De videnskabelige selskaber har for alle specialer beskrevet en faglig profil. Den faglige profil består ideelt af to dele: dels en generel del, som beskriver specialets hovedarbejdsområder, arbejdsmetoder, evt. fagområder, generelle vagtforhold etc.
Hvad er forskellen på faglige og personlige kompetencer?
Faglige kompetencer er nemmere at sætte ord på, end personlige egenskaber. Disse kompetencer består af dine hårde færdigheder, som du har tilegnet dig gennem din uddannelse og arbejdserfaring.
Hvad er en faglig kompetence?
Faglige kompetencer er altså en blanding mellem teoretisk viden og praktisk erfaring, man har lært i løbet af ens uddannelse, og ting man har lært på arbejdspladser.
Hvilke kompetencer er gode?
- Samarbejdsvillig. Evnen og viljen til at arbejde for at opnå fælles resultater. ...
- Tillidsvækkende. ...
- Fleksibel. ...
- Serviceminded. ...
- Ansvarsbevidst Evnen til at påtage sig et ansvar for at få løst en opgave, gøre en indsats, ...
- Engageret. ...
- Initiativrig. ...
- Udadvendt Evnen til at skabe kontakt til andre, både på tomandshånd og i grupper.
Hvordan beskriver man sin motivation?
- Giv et eksempel på, hvad der har motiveret dig.
- Forklar, hvorfor du søger denne specifikke stilling.
- Fortæl, hvorfor du finder virksomheden interessant.
- Forklar din motivation for at søge stillingen ud fra dine evner.
Hvad er bløde færdigheder?
Soft skills betyder bløde færdigheder og bliver brugt i forbindelse med CV-skrivning. Modsat de hårde færdigheder, som er målbare og baseret på anvendt viden, så er bløde færdigheder dine personlige egenskaber og adfærdsmønstre, som ikke er så nemme at måle.
Hvad er færdigheder og kompetencer?
Viden er noget man har, til forskel fra ”færdighed”, der betegner noget, man kan, og ”kompetence”, der betegner noget, man gør. For at kunne aflæse elevens viden, kan man enten bede eleven om at gentage, redegøre for eller forklare noget, eller man kan aflæse viden i elevens færdigheder og kompetencer.
Hvordan vil dine kolleger beskrive dig?
Fortæl om, hvordan du har fået ting gennemført, hvilke resultater du tidligere har skabt. Fremhæv dine evner, interesser og særlig erfaring. Sig at du er overbevist om, at du vil kunne gøre en positiv forskel for virksomheden, og du vil være med til at skabe overskud, trivsel og resultater.
Hvad er mine ressourcer?
Hvad er mine ressourcer? Ressourcer kan være mange ting, lige fra personlighedstræk til faglig formåen, personlige relationer, steder, aktiviteter mm. Med andre ord er ressourcer de aspekter ved os selv og ved vores liv (både arbejdsliv og privatliv), som giver os en følelse af velvære, kompetence, tryghed og styrke.
Hvor mange kompetencer på CV?
Derfor er det vigtigt, at du laver en skarp selektering til dit CV af de 3-5 mest relevante kompetencer, som matcher den stilling, du søger. Det er en god idé at lave et lille afsnit under hver kompetence, hvor du beskriver, hvordan du har opnået kompetencen samt begrunder, hvorfor den er relevant ift.
Er et resume og CV det samme?
Forskellen på et resumé og et CV i korte træk
Resuméet er én side langt og indeholder en CV-profiltekst, en uddannelse, tre til fem jobs med beskrivelser af opgaver, kompetencer, resultater og udmærkelser samt dine færdigheder. Det vigtigste i et resumé-CV er at sælge dig selv som den bedste kandidat.
Hvad kan man skrive om sig selv i et CV?
- En kort tekst på 5-8 linjer.
- En beskrivelse af din faglige baggrund.
- Eksempler på relevante kompetencer.
- Argumentation for hvilken værdi du kan skabe.
- Din motivation for at søge jobbet.
Hvad skal man skrive om sig selv i CV?
I et personligt resumé eller en profiltekst på dit cv beskriver du øverst på cv'et, hvem du er, hvad du har lavet og hvad på planlægger at gøre fremover. Profilteksten eller resuméet i dit cv vækker arbejdsgiverens interesse i dig og sørger for at den læser mere af cv'et.
Hvad er dine svage sider?
- Find en svaghed, der ikke er kritisk for stillingen, du søger.
- Erkend, hvor du mangler erfaring, men vend det til noget positivt.
- Fortæl, hvad du glæder dig til at lære.
- Nævn, hvordan du konkret vil løse det, der udfordrer dig.
Hvorfor skal vi vælge dig?
Fortæl om virksomhedens gode kultur og værdier, som du kan lide. Nævn også arbejdsopgaverne og hvorfor du synes, de lyder spændende. Kom ind på hvordan firmaet kan give dig mulighed for at lære og vokse. Vis glæde ved virksomhedens produkter/services, og hvorfor du synes arbejdet virker meningsfuldt.
Hvad kan presse dig i dit arbejde?
Hvad kan presse dig i dit arbejde? Hvad har du tidligere gjort dig af erfaringer i at håndtere pres? Brug det gerne i samtalen. Giv eksempler på, hvornår du har følt dig presset, hvordan du håndterede situationen, samt hvad du har lært af det, så du kan handle anderledes i fremtiden.
Hvilke spørgsmål bliver man stillet til en jobsamtale?
- Fortæl om dig selv! ...
- Hvorfor vil du arbejde for os? ...
- Hvad er dine styrker? ...
- Hvad er dine svagheder? ...
- Hvordan samarbejder du med andre? ...
- Hvordan prioriterer du dine opgaver? - Hvad er vigtigst? ...
- Hvad er dine mål på længere sigt? ...
- Hvorfor skulle vi ansætte dig?
Er det godt at være den første eller sidste til en jobsamtale?
–Er det bedst at komme til jobsamtale først eller sidst? Det er bedst at være den første kandidat til jobsamtale i en rekrutteringsproces. Det tilskrives, at du er den første til at skabe et indtryk, hvorfor den næste i rækken som minimum skal overgå dig for at komme i betragtning.