Med en udvidet reklamationsret forlænger du producentens garanti i op til 10 år, så du er sikret ekstra tryghed, hvis dit produkt går i sort. Du kan tilføje en udvidet reklamationsret, når du handler hos os, enten i en butik eller online.
Hvad dækker udvidet reklamationsret på et betalingskort typisk?
Tilknyttet forsikring med udvidet reklamationsret
Sammen med dit kort får du en forsikring, der giver dig 3 års ekstra reklamationsret på fx computere, hårde hvidevarer og fjernsyn. Det gælder dog kun varer, som koster over 1.000 kr., er købt i Danmark og er betalt med dit Sydbank MasterCard.
Hvad dækker en reklamationsret?
Reklamationsretten dækker fejl, som sælgeren er ansvarlig for. Det kan være: Materialefejl, fx at din mobiltelefon ikke er lavet i et materiale, der er holdbart nok. Konstruktionsfejl, fx at kameraet på din mobiltelefon er lavet på en måde, så det går i stykker ved normalt brug.
Hvornår gælder reklamationsretten ikke?
Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.
Hvad er forskellen på reklamationsret og garanti?
Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig til t klage over fejl og mangler ved varen. Garanti er noget, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig. Relevant lovgivning: Markedsføringslovens § 17 (garanti)
Er dit grej gået i stykker? Hos os har du udvidet garanti
Er der reklamationsret på reparationer?
Reparationer kan du klage over i tre år
Reparationer kan du klage over i op til tre år. Det gælder både, når du får repareret en vare, der er mere end to år gammel, og når reparationen sker inden for de to års reklamationsret. Gem kvitteringen for din reparation. Så har du et bevis, hvis du får behov for at klage.
Hvornår starter reklamationsret?
Ifølge købeloven er din reklamation inden 2 måneder efter, du opdager fejlen, altid inden rimelig tid. Hvis du ikke reklamerer inden rimelig tid efter, du har opdaget fejlen, kan du miste dine rettigheder – også selvom 2-års-fristen endnu ikke er udløbet.
Kan man sælge uden reklamationsret?
Er sælgeren privat har du som udgangspunkt to års reklamationsret, med mindre du og sælgeren har aftalt andet. Du og sælger kan for eksempel aftale, at varen er købt som beset, og du dermed ikke kan klage. Er varen defekt, og vil sælgeren ikke acceptere din reklamation over varen, kan du ikke klage til et ankenævn.
Er der altid 2 års garanti?
reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.
Kan man reklamere uden bon?
Du skal bruge din bon, hvis du vil klage over varen eller bruge en eventuel fortrydelsesret. Når du køber en vare, har du krav på at få et bevis for dit køb, fx en bon. Virksomheden må ikke nægte at udlevere en bon. Heller ikke selvom varen er købt på fx lagersalg.
Hvad dækker reklamationsret på en brugt bil?
Købeloven gælder for alle forhandlere. Det vil sige, at du er dækket af en 24 mdrs. reklamationsret som forbruger, hvis du køber en brugt bil hos en brugtbilsforhandler. I praksis betyder reklamationsretten, at forhandleren er forpligtet til at udbedre eventuelle fejl på køretøjet i op til 2 år efter handlen.
Hvad dækker reklamationsretten på en bil?
Købeloven dækker for fejl og mangler, der var til stede, da du købte bilen, eller hvor årsagen til manglen var til stede ved købstidspunktet. Du er også dækket, hvis manglen først viser sig senere, men din reklamation vil altid afhænge af bilens alder og pris.
Hvilken paragraf er reklamationsret?
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Hvad dækker udvidet indboforsikring?
Indboforsikring Udvidet er til dig, der ønsker en god standardpakke, der dækker det mest nødvendige. Du er udover basispakken også dækket mod uheld, vand- og vejrskade. Derudover kan du vælge enten en alarm- eller en cykelfordel.
Hvad dækker en udvidet elektronikforsikring?
Udvidet elektronik
Erstatter din elektronik op til nyværdi, indtil tingene er fire år gamle. Den udvidede elektronikforsikring gør individuelle elektronikforsikringer overflødige. Den erstatter alle indendørs elektriske apparater op til nyværdi, indtil de er fire år gamle.
Kan man få penge tilbage på et spærret kort?
Kan jeg få de penge tilbage, der stod på mit kort? Pengene der står på dit spærrede rejsekort kan du få tilbagebetalt. Var dit rejsekort et personligt eller flex, bliver pengene automatisk overført til din NemKonto.
Hvad betyder udvidet garanti?
En udvidet garanti er en forsikring, der lægges i forlængelse af garantiperioden. Man forlænger altså garantien med ekstra tid, hvilket kan give en ekstra sikkerhed hos mange forbrugere. En udvidet garanti er typisk noget man køber på samme dag, man køber bilen.
Hvad betyder 100% garanti?
Det betyder, at du er garanteret en brugt bil, som er fejlfri og i perfekt stand i forhold til årgang og kilometertal.
Hvor længe har man garanti på elektronik?
Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen. Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have.
Kan man kræve penge tilbage?
Du kan kræve af din bank, at den straks tilbagefører de penge, virksomheden har trukket fra din konto. Det gør du ved at lave en såkaldt indsigelse til banken. Banken har typisk en indsigelsesblanket, du skal udfylde.
Kan en butik nægte at give penge tilbage?
Et køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge købeloven ikke krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik. Butikker tilbyder dig ofte retten til at bytte en vare eller at returnere varen og få pengene tilbage. Men butikken er ikke forpligtet til at give dig den service.
Kan man fraskrive sig reklamationsretten?
Du har reklamationsret, men ikke fortrydelsesret
Reklamationsretten gælder, hvis du og den private sælger ikke har aftalt andet. Har sælgeren skrevet, at varen er »købt som beset«, »købt uden reklamationsret«, »købt med forbehold« eller lignende, har han dog fraskrevet sig reklamationsretten.
Hvem har bevisbyrden ved reklamationsret?
Det er som udgangspunkt dig som forbruger, der skal bevise, at fejlen ved varen er en mangel efter købeloven. I det første år efter leveringen gælder dog formodningsreglen.
Hvor mange gange må man rep et produkt som er gået i stykker?
Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.
Hvordan foregår reklamation?
Det kan du gøre på flere måder, afhængigt af hvor du har købt varen. Hvis du har købt varen i en butik, kan du gå tilbage til butikken og bede om at få pengene tilbage. Hvis du har købt varen på nettet, kan du sende varen tilbage til butikken. Du kan også kontakte producenten af varen og bede om at få pengene tilbage.