Conzoom er et målgruppeværktøj, der inddeler danskerne i 36 segmenter. Det er udviklet til professionelt brug, så virksomheder kan målrette deres markedsføring og få en større effekt, men du kan også gå ind på hjemmesiden og prøve, hvis du er nysgerrig efter at vide, hvilket kundesegment du hører til.
Hvad bruger man conzoom modellen til?
Conzoom er et segmenteringsværktøj, som bruges af virksomheder så de kan målrette deres markedsføring. Derudover bruges værktøjet også af uddannelsessteder, hvor målrettet markedsføring er relevant.
Hvad bruges SMP modellen til?
Hvad bruger man SMP modellen til? STP modellen – som på dansk hedder SMP modellen – bruges som sagt til at finde frem til, hvilken målgruppe virksomheden skal udvælge som sin primære og sekundære, og hvordan man positionere sig på markedet.
Hvad kan man bruge Minervamodellen til?
Minerva modellen er et redskab, og analyse cirkel, der typisk bruges i forbindelse med markedsføring og segmentering. Det er en måde, hvorpå du kan få indsigt i, hvordan dine kunders behov ser ud - især hvad angår livsstil, holdninger og mål for livet.
Hvad kendetegner minervamodellen?
Modellen forestiller en cirkel med fire lige store felter omkring et mindre rundt felt i midten. Inde i cirklen finder man også et slags koordinatsystem, som deler felterne yderligere op. Modellen er altså delt op i fem segmenter, hvor den midterste cirkel udgør et mindre segment end de fire andre felter.
Datadrevet segmentering med conzoom® | Geomatic
Hvordan er Minerva modellen lavet?
Modellen er bygget op omkring et koordinatsystem, hvor y-aksen skelner mellem moderne/traditionel, og x-aksen skelner mellem idealistisk/materialistisk. Dette giver fire forskellige segmenter; det grønne, det blå, det rosa og det violette, samt et mindre femte segment i midten, som kaldes det grå segment.
Hvad er det grå segment i Minerva modellen?
Det grå segment er det sidste, og det er lidt svært at redegøre for. Ofte er det unge, som endnu ikke ved, hvor de skal placere sig. De har dog ingen klar profil og er derfor placeret centralt i Minerva modellen. Gruppen udgør cirka 10% af danskerne over 13.
Hvad er smok modellen?
Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
Efter opstillingen af segmenteringsmatricen er det nu opgaven at udvælge de segmenter, der skal være målgruppen til produktet. Dette afgøres ud fra en vurdering. Et segment skal være tilstrækkelig stort og unikt for, at det er interessant markedsføringsmæssigt.
Hvad står SMP for?
Scalp Micropigmentation (SMP) er en ikke-kirurgisk præcisionsteknik, der efterligner udseendet af naturlige hårsække. Behandlingen foregår ved at organisk blæk pigmenteres som prikker i yderste lag af hovedbunden. SMP er så autentisk, at ingen vil kunne se forskel på dine SMP prikker og dine ægte hårstubbe.
Hvad er en STP?
STP, Standard Temperature and Pressure, referencetilstand inden for fysisk kemi, se standardtilstand.
Hvad er smok modellen?
Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
Efter opstillingen af segmenteringsmatricen er det nu opgaven at udvælge de segmenter, der skal være målgruppen til produktet. Dette afgøres ud fra en vurdering. Et segment skal være tilstrækkelig stort og unikt for, at det er interessant markedsføringsmæssigt.
Hvad er en SMP analyse?
SMP modellen, eller “Segmentering, Målgruppevalg og Positionering“, er en strategisk model, der hjælper brands med at: Segmentere markedet i mindre grupper baseret på forbrugernes behov, adfærd eller demografiske karakteristika. Vælge den målgruppe, der er mest relevant for deres produkter eller tjenester.
Hvad er en smuk model?
SMUK modellen er et redskab og en analysemodel, som benyttes til at afgøre eller nærmere vurdere din målgruppe. Du bliver skarp på, hvilken målgruppe du skal fokusere din markedsføring til. Det gør man ved hjælp af en segmenteringsprocess, hvor man kan se, hvad der er attraktivt eller brugbart for virksomheden.
Hvordan laver man en målgruppe analyse?
- Demografisk information, såsom alder, køn, uddannelsesniveau og indkomst.
- Psykografisk information, såsom livsstil, værdier og interesser.
- Adfærds information, såsom købsadfærd og købsvaner.
- Geografisk information, såsom bopælssted og arbejdsplads.
Hvordan definerer man sin målgruppe?
En målgruppe betegnes, som de kunder du i din virksomhed har mest fokus på, det er altså dem du ønsker at sælge dine produkter eller tjenester til. Mange målgrupper bliver ofte defineret ret nemt, hvis din virksomhed for eksempel sælger kattefoder vil din målgruppe oplagt være katteejere.
Hvad er målgruppe strategi?
Målgruppestrategierne anvendes umiddelbart efter at målgruppen er fastlagt. Målgruppestrategierne bruges til at finde ud af, hvordan virksomheden skal tilpasse sit marketingmix til virksomhedens målgruppe/målgrupper på markedet.
Hvordan defineres en målgruppe?
En målgruppe er en gruppe af mennesker, som man har til hensigt at nå ud til med en given kommunikation. Målgruppen kan defineres på flere måder, f. eks. demografisk (alder, køn, geografisk placering), sociologisk (klasse, etnicitet) eller psykologisk (attitude, adfærd).
Hvornår bruges smuk modellen?
Når du har dine udvalgte målgrupper fra tidligere segmenteringsmodeller såsom Minerva modellen, bruges SMUK modellen til at vurdere og udvælge hvilken målgruppe eller målgrupper, der er relevant for din virksomhed.
Hvad er det violette segment?
Det violette segment defineres som traditionelle materialister og udgør ca. 20% af danskere over 13 år. Det violette segment minder til dels om det blå, da segmentet også er udgjort af en overvægt af mænd med et stort forbrug. Denne gruppe har dog en mindre indkomst og lægger større vægt på traditioner.
Hvad er et segment?
Segmentering betyder, at man deler noget op i selvstændige enheder. Indenfor markedsføring bruges begrebet, segmentering, til at beskrive, at man deler alle ens mulige kunder op i undergrupper ud fra fælles egenskaber efter, hvad der giver mening for den enkelte virksomhed.
Hvordan laver man en SMP model?
SMP model. Processen i SMP modellen starter med at opdele markedet i relevante segmenter. Efterfølgende vil virksomheden vurdere segmenterne og ofte vælge nogle segmenter ud og andre vælges fra. Der foretages således valg af målgruppe(r).
Er smuk modellen intern eller ekstern?
Fordele ved at bruge SMUK-modellen:
Helhedsorienteret perspektiv: SMUK-modellen tager højde for både interne og eksterne faktorer, hvilket sikrer en mere omfattende forståelse af virksomhedens situation og udfordringer.
Hvordan laver man en god segmentering?
Sådan laver du segmentering af din målgruppe
Det første skridt i retningen af en god segmentering ligger i at finde din målgruppe – og eventuelt flere målgrupper, hvis det er relevant for din virksomhed. Du kan segmentere din målgruppe ved at kortlægge og undersøge din kundes persona og dennes sted i kunderejsen.
Hvad er forskel på violet og lilla?
Forskellen mellem violet og lilla er, at violet vises i det synlige lysspektrum, mens lilla simpelthen er en blanding af rød og blå. Violet har den højeste vibration i det synlige spektrum. Selvom violet ikke er helt så intens som lilla, er deres essens ens.
Hvad er det grå segment i Minerva modellen?
Det grå segment er det sidste, og det er lidt svært at redegøre for. Ofte er det unge, som endnu ikke ved, hvor de skal placere sig. De har dog ingen klar profil og er derfor placeret centralt i Minerva modellen. Gruppen udgør cirka 10% af danskerne over 13.