Hvad er den nye bogføringslov?

Den nye bogføringslov betyder, at stort set alle virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem. Det indebærer konkret, at du skal sikre, at din virksomheds: transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem. købs- og salgsfakturaer opbevares i et digitalt bogføringssystem.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Hvem skal have digital bogføring?

Hvis din virksomhed er regnskabspligtig efter årsregnskabsloven, skal I bogføre digitalt. Det samme gælder andre virksomheder, foreninger m.v., hvis jeres nettoomsætning fra erhvervsdrift i to år overstiger 300.000 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på erhvervsstyrelsen.dk

Hvornår træder den ny bogføringslov i kraft?

Registrerede digitale bogføringssystemer

Den 1. juli 2024 træder kravet om digital bogføring i kraft for alle årsregnskabspligtige virksomheder, som bruger et registreret standard bogføringssystem. Alle standardsystemer skal nemlig registreres hos Erhvervsstyrelsen, som kontrollerer, at systemet opfylder kravene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på erhvervsstyrelsen.dk

Hvornår træder krav om digital bogføring i kraft?

1. juli 2024. Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som bruger et digitalt standard bogføringssystem, skal bogføre digitalt. Det er vigtigt at bemærke, at startdatoen for virksomhedens regnskabsår afgør, hvornår den skal begynde at bogføre digitalt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på erhvervsstyrelsen.dk

Hvilke virksomheder er omfattet af den nye bogføringslov?

Det betyder, at alle erhvervsdrivende virksomheder i Danmark uanset ejer- eller hæftelsesforhold er omfattet af bogføringspligten. Derudover er danske filialer eller faste driftssteder af udenlandske virksomheder også omfattet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på uniconta.com

Hvad betyder den nye bogføringslov?



Hvem skal have Bogføringsprocedure?

Alle virksomheder, der har en omsætning på mere end 300.000 kr. i to på hinanden følgende indkomstår skal udarbejde og opbevare en beskrivelse af virksomhedens bogføringsprocedure.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dokumenter.dk

Hvem gælder bogføringsloven for?

Loven gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret her i landet af enhver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold samt erhvervsaktiviteter, der udøves her i landet af virksomheder, som er hjemmehørende i udlandet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk

Hvor meget koster bogføring pr bilag?

De fleste bogholdere har en fast timepris i omegnen af 400 kr. - 500 kr. Dog er der også flere bogholdere som tilbyder en “pris pr. bilag” løsning.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ageras.com

Hvad er forskellen på bogføring og regnskab?

Forskellen på bogføring og regnskab

Du kan se forskellen på de to ting her: Bogføring: Registrering af de enkelte transaktioner og bilag, som vedrører din virksomhed. Regnskab: En samlet rapportering til årligt brug, men kan også være relevant på kvartals- eller månedsbasis.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på pwc.dk

Hvornår skal bilag opbevares digitalt?

For selskaber gælder kravet om digital bogføring fra 1. januar 2024 og for enkeltmandsvirksomheder skal vi stille med digitale bilag fra 1. januar 2026. Der er ikke nogen overgangsordning, så det gælder fra de datoer der nævnt i loven, hverken mere eller mindre.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på revsbaek-revision.dk

Hvor længe skal man gemme bilag til SKAT?

Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører. Virksomheder skal sikre sig mod, at regnskabsmaterialet ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvor lang tid skal man gemme sine bilag?

En faktura skal opbevares i 5 år

Grundreglen for opbevaring af fakturaer er den samme, som den regel der gælder for opbevaring af regnskab og bilag.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sumup.com

Hvad tæller som bilag?

Hver gang du enten køber eller sælger, en vare eller ydelse, fungerer et bilag som dokumentation på, at handlen har fundet sted. Et bilag kan altså være dokumenter såsom: faktura, regning, kvitteringer, kontrakter osv.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sumup.com

Hvad betyder dobbelt bogføring?

Dobbelt bogholderi handler om, at hver transaktion skal bogføres 2 gange. Én gang i debet og én gang i kredit, eller snarere: det samme beløb i debet og i kredit. Dobbelt bogføring betyder, at du hele tiden skal have balance i bogføringen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på e-conomic.dk

Hvornår har man bogføringspligt?

Efter bogføringsloven er der bogføringspligt for: Erhvervsdrivende virksomheder, der er etableret i Danmark, og af enhver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold samt erhvervsaktiviteter, der udøves i Danmark af virksomheder, som er hjemmehørende i udlandet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på info.skat.dk

Hvordan bogføres debitor?

Typisk bogfører man hensættelse til tab på debitorer ved at oprette en konto for ”tab på debitorer” i balancen under passiverne. Her bogfører man beløbet ind i kredit, og modposterer i resultatopgørelsen, som regel under ”administrationsomkostninger”, hvor der også skal laves en konto for ”tab på debitorer”.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på e-conomic.dk

Kan man selv lave regnskab?

Ja, du kan sagtens selv lave dit eget årsregnskab.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aarsregnskab.dk

Kan man selv bogføre?

Hvis du bogfører selv, kan du spare penge på bogholderi- eller revisoromkostninger. Det kan være en god idé for mindre virksomheder eller selvstændige, der ønsker at reducere deres udgifter. Ved at bogføre selv kan du have mere fleksibilitet i forhold til hvornår du arbejder med bogføringen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ageras.dk

Hvor meget koster en bogholder?

Men som et udgangspunkt kan du forvente at betale mellem 600 kr. og 2.500 kr. pr. time for en erfaren bogholder som kører en selvstændig forretning under eget CVR nummer.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på stoiskregnskab.dk

Hvad gør man hvis man mangler et bilag?

Hvis du har mistet dit bilag, er det som oftest muligt at fremskaffe bilaget ved at henvende dig til den virksomhed der har udstedt fakturaen. Er det af en eller anden årsag ikke muligt, f. eks. hvis bilaget var en bon udstedt i en butik, kan udgiften forsøges dokumenteret på anden vis.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bizzup.dk

Hvad koster Billy regnskab?

Billy er som nævnt gratis, men du kan opgradere til deres betalingsversion, som koster 195 kr. per måned.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på regnskabsprogrammerne.dk

Hvor lang tid skal man gemme sit regnskab?

Materialet skal opbevares i 5 år, som regnes fra udgangen af det regnskabsår, som virksomheden befinder sig i. Det vil sige, at hvis virksomhedens regnskab følger kalenderårets, skal der opbevares materiale for perioden 2014-2018.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ditregnskab.com

Hvor ofte skal der bogføres?

Man skal bogføre så ofte, at man kan overskue sin virksomhed. Det siger sig selv at har man kun et bilag om måneden, kan det nok gå kun at bogføre en gang i kvartalet. Men har man 1.000 bilag om måneden skal man nok bogføre om ikke dagligt, så ugenligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på startinfo.dk

Hvad siger bogføringsloven?

Bogføringsloven - Hvad er bogføringsloven? Bogføringsloven opstiller de generelle krav til, hvordan erhvervsdrivende virksomheder i Danmark skal bogføre poster, når de udfører deres regnskab. Dette indebærer blandt andet krav om registrering af transaktioner, dokumentation og opbevaring.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på billy.dk