Det følger af den sociale retssikkerhedslov § 4 (dialogprincippet), at sagsbehandlingen skal tilrettelægges, så borgeren reelt bliver inddraget.
Hvad går Dialogprincippet ud på?
Princippet, som er indeholdt i retssikkerhedslovens § 4, siger direk- te, at en borger skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Som det vil blive uddybet i kapitlet, er indførelsen af dialogprincippet i retssikkerhedsloven udtryk for en stærk betoning af ønsket om dialog.
Hvad hedder retssikkerhedsloven?
Retssikkerhedsloven (egentlig lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter) kaldes også tvangsindgrebsloven. Den gældende version af retssikkerhedsloven er nr. 1121 af 12/11/2019.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
a., at sagsbehandlere har pligt til at inddrage alle saglige hensyn i sagen, og at de ikke må inddrage oplysninger, som ikke har relevans for sagsforløbet. F. eks. må sagsbehandleren IKKE inddrage sine personlige holdninger eller tage usaglige hensyn, når forvaltningen udøver skøn ved behandlingen af en sag.
Hvad må kommunen ikke?
Kommunen må ikke indhente oplysninger, der ikke er relevante for sagsbehandlingen. Hvis du oplever, at der indgår oplysninger i din sag, som du finder uvedkommende, kan du drøfte det med din sagsbehandler eller kommentere det i forbindelse med partshøring.
What is Dialogue?
Hvor gælder officialprincippet?
Officialprincippet hører til de såkaldte garantiforskrifter, og hvis en sag er utilstrækkeligt oplyst, kan det betyde, at afgørelsen må tilsidesættes som ugyldig. Det kan også betyde, at sagen må genoptages, så de manglende undersøgelser kan blive foretaget.
Hvad er Hurtighedsprincippet?
Hurtighedsprincippet. Efter retssikkerhedslovens §§ 3 og 3a, skal en kommune behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Efter hurtighedsprincippet skal der ses på, hvad der kan være borgerens rimelige forventning til sagsbehandlingstiden.
Hvad er god forvaltningsskik?
God forvaltningsskik er normer og principper for, hvordan myndigheder bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder generelt, at myndighederne bl. a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning.
Hvad er et retligt princip?
En retsgrundsætning (også blot kaldet grundsætning) er en retslig regel; eller et retsligt princip. Dette princip er kun sjældent formuleret i en lov, men som er udviklet gennem retspraksis. Dermed hører retsgrundsætninger til de uskrevne retskilder.
Hvornår er en afgørelse ugyldig?
Hvis en afgørelse må anses for ugyldig, betyder det, at indholdet af afgørelsen bortfalder som følge af en retlig mangel, så afgørelsen ikke får virkning svarende til afgørelsens indhold. En sagsbehandlingsfejl skal være væsentlig for at kunne medføre ugyldighed. Det fremgår af praksis.
Hvad siger forvaltningsloven?
Hvad er forvaltningsloven? Forvaltningsloven fastsætter regler om inhabilitet, vejledningspligt, repræsentation, aktindsigt til parter, parthøring, begrundelse, klagevejledning og tavshedspligt. Forvaltningslovens regler er blandt andet med til at sikre, at afgørelser bliver truffet på et oplyst og sagligt grundlag.
Hvor findes Hurtighedsprincippet?
Der er ikke i retssikkerhedsloven eller dens forarbejder givet anvisning på, hvor korte eller hvor lange fristerne må være. Af retssikkerhedsloven § 3, stk. 1 fremgår udelukkende et hurtighedsprincip, hvoraf det fremgår, at en sag skal behandles så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp.
Kan kommunen trække en bevilling tilbage?
Har kommunen bevilget hjælp, kan kommunen være berettiget til at tilbagekalde bevillingen helt eller delvist, hvis forudsætningerne for at yde hjælpen er bristede, eksempelvis fordi borgeren på eget initiativ har optaget lån, der kan dække den ansøgte udgift.
Hvornår kan en sag genoptages?
Den, der er dømt som udebleven, kan kræve sagen genoptaget, når han skriftligt indgiver anmodning herom til retten inden 4 uger fra dommens afsigelse. Retten kan undtagelsesvis genoptage sagen, hvis anmodning indgives senere, men inden ét år efter afsigelsen.
Hvad er forskellen på forvaltningsloven og offentlighedsloven?
Forvaltningsloven indeholder dog videregående regler om aktindsigt end offentlighedsloven. Forvaltningsloven regulerer spørgsmålet om parters adgang til aktindsigt i afgørelsessager, mens offentlighedsloven regulerer spørgsmålet om enhvers adgang til aktindsigt i alle sagstyper.
Kan man klage over kommunens sagsbehandling?
Hvis du mener, at der er begået fejl eller opstået misforståelser i en sag hos enten kommunale, regionale eller statslige myndigheder, som du er part i, har du normalt mulighed for at klage. Hvem du kan klage til afhænger af, hvad og hvem du ønsker at klage over.
Hvad bestemmer kommunen?
Efter kommunalreformen i 2007 er kommunernes opgaver fastsat som de såkaldte 'borgerrettede opgaver', der alle består af velfærdsforvaltning: sundhed, beskæftigelse, det sociale område, børnepasning, folkeskolen, ældreplejen, erhvervsservice, kollektiv trafik og veje, natur, miljø og planlægning og kultur.
Hvor lang tid tager det at få aktindsigt?
Myndigheden afgør så hurtigt som muligt, om din anmodning om aktindsigt kan imødekommes. Myndigheden skal færdigbehandle din anmodning om aktindsigt inden syv arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af fx sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Hvad er retssikkerhedsprincippet?
Retssikkerhedsprincippet skal overholdes af enhver national myndighed, når denne myndighed skal anvende EU-retten. EU-Domstolen fastslog derfor først, at en efterprøvelse som den i sagerne omhandlende er omfattet af EU-retten.
Hvad er rimelig tid?
En frist på op til 14 dage vil normalt være rimelig.
Hvor lang tid tager en ankesag?
Ankestyrelsen har en sagsbehandlingstid på 6 til 8 måneder alt efter, hvilken sagstype der er tale om. Ankestyrelsen behandler cirka 13.000 arbejdsskadesager om året. Vores sagsbehandlingstid er omkring 8 måneder i de fleste af sagerne. Der er dog visse sager, vi forsøger at afslutte, inden der er gået 6 måneder.
Hvad er de forvaltningsretlige principper?
De forvaltningsretlige principper er regler, som alle forvaltningsmyndigheder er underlagt. Nogle af principperne har betydning for ordregivers muligheder og forpligtelser når der købes ind.
Hvornår anvendes forvaltningsloven?
Loven gælder for behandlingen af sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. Forvaltningslovens regler gælder som udgangspunkt for sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed.