Hvad betyder EAN-faktura? EAN står for ”European Article Numbering”, og EAN-nummeret er et specifikt nummer, som fortæller, hvilken virksomhed EAN-fakturaen sendes til. Det er et unikt nummer, som tildeles de virksomheder, der er registreret i NemHandelsregisteret.
Hvordan betaler man til EAN-nummer?
Man kan lave EAN-fakturaer på Virks hjemmeside. Her logger man ind med virksomheds-NemID og udfylder de påkrævede felter, hvorefter systemet selv sender fakturaen til den pågældende institution. Det er vigtigt, at du får lavet en købsfaktura i dit regnskabsprogram da systemet skal bruge både faktura og ordrenummer.
Hvad er forskellen på faktura og EAN faktura?
Forskel på EAN-faktura og almindelig faktura
Forskellene er følgende: En almindelig faktura sendes ofte i papirform eller som en PDF-fil via e-mail. Modtageren skal manuelt indtaste oplysningerne i deres faktureringssystem. En EAN-faktura sendes elektronisk gennem NemHandelsregistret.
Hvornår bruger man EAN-nummer?
EAN-nummeret bruges primært, når en virksomhed skal foretage elektronisk fakturering til det offentlige. EAN-nummeret kan rekvireres fra den kommune eller region, den offentlige institution befinder sig i.
Hvor kan man betale med EAN-nummer?
Offentlig institutioner kan betale med EAN faktura
Trendyliving tilbyder offentlige institutioner muligheden for at handle og betale via EAN-faktura. Dette gør det nemt og bekvemt for institutioner som skoler, sygehuse, børnehaver, plejehjem og universiteter at købe vores produkter.
Bogfør med Billy: Sådan sender du en EAN faktura
Kan man betale med EAN?
Du skal bruge et EAN-nummer fra din offentlige kunde til at sende fakturaen det rigtige sted hen. EAN-nummeret er kundens elektroniske identitet. En offentlig kunde kan have flere EAN-numre. Du skal også være opmærksom på, at nogle offentlige kunder modtager deres fakturaer via deres CVR-nummer.
Hvad betyder EAN-nummer?
Om EAN-numre
EAN-numret er en elektronisk adresse, som du skal bruge, når du sender en elektronisk faktura til Lægemiddelstyrelsen. Udover EAN-nummeret skal den elektroniske faktura indeholde den reference, samt evt. det ordrenummer/kontostreng, der er oplyst vedr. ordreafgivelsen.
Hvem bruger EAN-nummer?
EAN-numre anvendes primært inden for detailhandel, logistik, forsyningskæder og lagerstyring. De er normalt repræsenteret som stregkoder, der kan scannes af kasseapparater, stregkodescannere og lignende udstyr.
Er EAN og CVR-nummer det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Hvordan laver man faktura med EAN-nummer?
- Log ind med NemId på Virk.dk.
- Opret en faktura eller en kreditnota.
- Indtast modtagerens EAN-nummer.
- Indtast leverandøroplysninger.
- Godkend og send fakturaen eller kreditnotaen.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I 2021 vil et EAN-nummer koste mellem 500 og 1.500 kroner. Omkostningerne afhænger af din virksomheds årlige omsætning. Hvordan kan jeg få et EAN-nummer? Hver region og kommune har sit eget EAN-nummer, som du kan finde på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Kan man betale med CVR-nummer?
Det virker dog altid mest professionelt over for ens kunder, hvis man har et CVR-nummer. Når man har en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. årligt., har man en mindre ejet personlig virksomhed. Bare fordi man ikke har et CVR-nummer, betyder det ikke, at man ikke kan sende en faktura.
Kan man have et firma uden CVR-nummer?
Du kan sagtens drive selvstændig virksomhed uden at have et CVR-nummer. Du har flere muligheder alt efter om du tjener over eller under 50.000 kr om året; Har du en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr.
Kan man betale med EAN-nummer i IKEA?
Når du skal betale på IKEA.dk, kan du enten betale med kreditkort, gavekort eller et tilgodebevis. Benytter du en mobil med iOS kan du også betale med ApplePay. Erhvervskunder kan også betale med IKEA Erhvervskort. Det er ikke muligt at betale med EAN nummer.
Hvordan sender jeg en regning?
- Fakturanummer.
- Fakturadato.
- Din virksomheds (sælgers) navn, adresse og CVR-/SE-nummer.
- Din kundes navn og adresse.
- En beskrivelse af varens art, mængde (omfang) og pris.
- Leveringsdato (hvis den ikke er den samme som fakturadato).
Hvordan sender jeg faktura til det offentlige?
På www.virk.dk kan virksomheden gratis indberette fakturaer til det offentlige. Hvis du i din virksomhed har et økonomisystem, så kan det være at dette system kan sættes op til at sende E-fakturaer direkte til det offentlige, kontakt evt. din it-leverandør.
Hvordan sender man en faktura som privatperson?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Hvordan laver man faktura uden CVR?
Hvis du samtidig ikke er momsregistreret, og du omsætter for under 50.000 kroner om året, skal du sende fakturaen som privatperson. Når du sender faktura uden CVR-nummer, skal du som tidligere nævnt skrive dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer.
Hvad skal der stå på en privat faktura?
- Fakturadato, dagen hvor den udstedes.
- Fakturanummer (fortløbende nummer, der kan identificere fakturaen)
- Virksomhedens CVR-nr. ...
- Sælgerens/virksomhedens navn og adresse.
- Købers/virksomhedens navn og adresse.
- Varens/ydelsens art, antal og pris.
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.
Hvor meget må man fakturere uden CVR-nummer?
Man kan derfor godt fakturere, hvis man ikke har et CVR-nummer. Om virksomheden, der omsætter for under 50.000 kr., bliver registreret eller ej, gør som sådan ingen forskel, da der kan sendes en faktura i begge tilfælde.