§ 99. Kommunalbestyrelsen sørger for tilbud om en støtte- og kontaktperson til personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug samt til personer med særlige sociale problemer, der ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.
Hvem kan få paragraf 85?
§ 85. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt genoptræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Hvad er socialpædagogisk støtte?
Socialpædagogisk støtte er støtte og vejledning i opgaver, du ikke selv er i stand til at klare på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Støtten er til dig, som på mange områder er i stand til at klare dig selv, men som har behov for støtte på visse områder.
Hvad er en paragraf 11?
Formålet med servicelovens § 11 er at understøtte det tid lige forebyggende arbejde på børne- og ungeområdet, og give kommunerne mulighed for at sætte ind tidligt, inden problemerne vokser sig så store, at der bliver behov for mere omfattende indsatser.
Hvem kan få hjælp efter serviceloven?
Formålet med serviceloven
står: “Formålet med at yde støtte efter denne lov til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov.”
Section 99, IPC
Hvad er en paragraf 105?
Almenboliglovens § 105:
”Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at der i nødvendigt omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes til ældre og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne boliger.
Hvad er paragraf 97?
Efter servicelovens § 97 kan kommunalbestyrelsen beslutte at tilbyde personer mellem 18 år og folkepensionsalderen, der opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, nr. 2, at få ydelsen udbetalt som et kontant tilskud til ledsager, som de pågældende selv ansætter.
Hvad er en paragraf 110?
Ifølge servicelovens § 110 skal Kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Hvad er en paragraf 108?
Servicelovens § 108 omfatter længerevarende botilbud til voksne over 18 år, som på grund af en markant nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har brug for omfattende hjælp i dagligdagen.
Hvad er en paragraf 103?
Beskyttet beskæftigelse (SEL § 103) Formål Formålet med beskyttet beskæftigelse er: at borgeren får kompetencer til på sigt at komme så tæt på det almin- delige arbejdsmarked som muligt, fx i skånejob eller eventuelt ordi- nær beskæftigelse.
Hvem kan få en bostøtte?
Bostøtte i eget hjem er for borgere med betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller sociale problemer. Ifølge servicelovens §85 har disse borgere ret til støtte fra kommunen til genoptræning, omsorg, støtte og udvikling af færdigheder.
Hvem kan få en støttekontaktperson?
- har meget svært ved kontakt til andre mennesker, offentlige instanser m.v.
- ikke ønsker at have eller har meget svært ved at have en relation til andre mennesker.
- lever meget isoleret.
Hvad er en paragraf 85?
Efter servicelovens § 85 skal kommunen tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt genoptræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Hvem kan få paragraf 100?
Om Serviceloven § 100
Kommunen kan efter Serviceloven § 100 yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til patienter med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i alderen 18 år og op til folkepensionsalderen.
Kan jeg få paragraf 34?
Der kan ydes støtte til personer, som har været ude for en ændring af deres forhold, og som er særligt vanskeligt stillede på grund af høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde.
Hvad er paragraf 95?
Efter servicelovens § 95 kan kommunalbestyrelsen yde hjælp i form af et kontant tilskud til borgeren. Herved får borgeren mulighed for selv at ansætte hjælpere og kan dermed vælge, hvem de vil have til at udføre hjælpen.
Hvad er paragraf 102?
Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer.
Hvad er paragraf 118?
242. Formålet med servicelovens § 118 er i en kortere periode at give mulighed for at ansætte en person til at varetage pasnings- og omsorgsopgaver for en nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med indgribende kronisk eller langvarig, herunder uhelbredelig, sygdom.
Hvad er paragraf 109?
Enhver kommunalbestyrelse er efter servicelovens § 109 forpligtet til at tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie eller samlivsforhold. Kvinderne kan have deres børn med under opholdet.
Hvad er paragraf 96?
Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.
Hvad er en paragraf 51?
Folketinget kan nedsætte kommissioner af sine medlemmer til at undersøge almenvigtige sager. Kommissionerne er berettigede til at fordre skriftlige eller mundtlige oplysninger såvel af private borgere som af offentlige myndigheder.
Hvad er en paragraf 94?
En person, som er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83, kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den pågældende om omfang og indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed, jf.
Hvor meget får en ledsager?
Dækning af udgifter
Ledsagelse ydes gratis, men den pågældende borger skal selv betale sine egne og ledsagerens udgifter til transport og andre aktiviteter. Kommunen kan dog dække borgerens udgifter til ledsageren med op til 974 kr. årligt (2023-priser).
Hvornår kan man få en ledsager?
Hvem kan søge om ledsageordning? Er du mellem 12 og 67 år, og har du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan du søge kommunen om en ledsageordning. Hvis du har fået tildelt ledsageordningen, inden du er fyldt 67 år, kan du fortsat benytte ordningen, når du er fyldt 67 år.
Hvad for en ledsager i løn?
Ledsagerens løn og ansættelsesforhold
Dette gælder både for de selvvalgte ledsagere og de, der er ansat som korpsledsagere. Timelønnen i 2023 udgør: Mandag til fredag fra kl. 06 -17 udgør timelønnen 156,03 kr.