Fjerne en kilde fra Citatlisten nederst i værktøjet citater, og klik derefter på Citatkildestyring. Markér den kilde, du vil fjerne, under Aktuel liste, og klik derefter på Slet.
Hvordan laver man en henvisning i Word?
- Indtast den tekst, der begynder krydshenvisningen, i dokumentet, f. ...
- Åbn fanen Indsæt, og klik på Krydshenvisning.
- Klik på rullelisten i feltet Henvisningstype for at vælge det, du vil linke til. ...
- Klik på de oplysninger, du vil indsætte i dokumentet, i feltet Indsæt henvisning til.
Hvordan laver man reference i Word?
Gå til Referencer > Typografi, og vælg en citattypografi. Vælg Indsæt citat. Vælg Tilføj ny kilde, og udfyld oplysningerne om din kilde.
Hvordan laver man en referenceliste?
Første gang du angiver en reference i teksten, skal du selvfølgelig medtage forfatter, årstal og evt. sidetal. I de efterfølgende referencer af samme kilde kan du nøjes med at angive årstal + evt. sidetal i parentes, hvis du har anført forfatteren narrativt tidligere i samme afsnit.
Hvordan laver man en rigtig kildehenvisning?
Ved direkte citater skal man henvise til kildens forfatter(e), årstal og sidetal. Når man parafraserer eller refererer et værk, kan man nøjes med at anføre forfatter(e) og årstal – men man må gerne tilføje sidetal.
Ordreference: Del 3 - Slet citater
Hvornår skal man lave en reference?
Du skal henvise, når du bruger andres viden
Men hovedreglen er, at du skal henvise, hver gang du bruger andres viden. I akademiske opgaver, som de store opgaver i gymnasiet eller HF, skal du altid bygge din egen viden oven på viden, som allerede findes. Så lav hellere for mange end for få henvisninger.
Er litteraturliste og kildehenvisning det samme?
Det vil sige, at alle titlerne i litteraturlisten skal kunne knyttes til en konkret kildehenvisning i opgaven. Sekundær litteratur, der ikke er henvist til i opgaven, skal altså ikke listes i litteraturlisten. Litteraturlisten opdeles ikke i typer af kilder.
Hvad skal der stå i en reference?
Dine referencer skal kunne fortælle, hvordan du har valgt at handle i visse situationer på arbejdspladsen, hvilken rolle du har taget i diverse teams, og hvordan du har håndteret eventuelle udfordringer. Eksempler på en god reference er for eksempel chefer, ledere og personaleadministratorer.
Hvad må man sige i en reference?
Referencer kan både sige noget om dig fagligt men det kan også være interessant at høre om din personlighed. Det er dig, der bestemmer hvem du vil give som reference. Typisk vil den ønskede reference være til din nuværende eller seneste chef. Men det kan også være en tæt kollega eller en samarbejdspartner.
Hvordan skriver man referencer i CV?
Hvordan bør referencerne angives? Typisk placeres referencer sidst i CV'et. Som nævnt, anbefales det dog ikke at have de egentlig referencer med i dit ansøgningsmateriale, men derimod lave et emne på CV'et, hvor der skrives: “Referencer sendes gerne på opfordring”.
Hvordan sletter jeg en fodnote?
Fjerne en fodnote
Hvis du vil slette fodnoten (som er placeret nederst på siden), skal du slette tallet "1" i brødteksten. Når du gør det, forsvinder selve fodnoten. Du kan også gøre det ved at højreklikke på fodnoten i bunden af siden, markere Gå til fodnote og derefter slette nummeret der.
Hvordan laver man en litteraturliste i Docs?
Så opretter du litteraturlisten ved at klikke på “Citations” i menuen "Tools". Nederst i den sidebar, som åbner med din kildeliste, klikker du på “Insert bibliography”. Docs vil nu lave en litteraturliste til dig. Listen bliver lavet som tekst, så du kan sagtens rette i den efterfølgende.
Hvordan laver man et word dokument skrivebeskyttet?
Begræns redigering
Klik på Ja, aktivér beskyttelse. Skriv en adgangskode, du kan huske, i det felt, der åbnes, og skriv derefter adgangskoden igen for at bekræfte den. Adgangskoden er valgfri. Men hvis du ikke tilføjer en adgangskode, kan enhver klikke på Stop beskyttelse og redigere dokumentet.
Hvordan virker en henvisning?
Din læge eller tandlæge sender en henvisning til et hospital, hvis det vurderes, at du har behov for undersøgelse eller behandling på et hospital. Henvisende læge eller tandlæge skal orientere dig om, hvilke symptomer du har, som giver anledning til mistanke om sygdom.
Hvordan laver man fodnoter og litteraturliste?
Du indsætter fodnoter ved at klikke det sted du vil oprette fodnoten og derefter klikke på fanen “Referencer” →”Indsæt fodnote”. Du har muligheden for at få Word til at oprette en litteraturliste ud fra dine fodnoter ved at bruge funktionerne i ”Citater og bibliografi”.
Hvor længe kan man bruge en henvisning?
Kan henvisningen blive forældet? Ja, hvis den ikke er hentet ned fra henvisningshotellet inden for 6 måneder fra udstedelsen. Speciallægen skal da anmode patienten om at kontakte egen læge for udarbejdelse af en ny henvisning.
Hvad gør en reference?
Hvad er en reference? En reference er en person, der kender dig, og som giver supplerende oplysninger om dig som leder, kollega, medarbejder, studerende eller samarbejdspartner.
Hvad er en god reference?
De har vurderet dit arbejde, dine resultater, KPI'er og projekter samt samarbejdsevner, mens du var ansat, og de vil typisk være mest egnede til at svare på spørgsmål om dine præstationer. Hvis du havde et godt samarbejde med en (eller flere ledere), er det en god idé at bede vedkommende om at være din reference!
Hvem skal man bruge som reference?
Dine referencer kan være både chefer, tætte samarbejdspartnere og kollegaer, og du skal altid starte med at spørge dem, om de vil være referencer. Der vil ofte blive taget 1-3 referencer. De fleste har de samme referencepersoner stående i årevis på deres cv.
Hvordan referere man til hjemmesider APA?
APA-standarden har specifikke regler for hvordan du bør henvise til en internetartikel. Husk at angive hele URL'en (www.scribbr.dk/APA-standard-kildehenvisninger) i stedet for blot at angive startsiden. Hvis du ikke henviser til en artikel men til et billede, en video el.
Hvad kalder man det når der er referencer til en tekst i en anden tekst?
Intertekstualitet betegner det forhold, at et værk eller en ytring direkte eller indirekte refererer til et andet. Intertekstualitet eller intertekstuel reference skal både forstås som de tekster et værk er skrevet over, refererer til, går i dialog med eller på anden måde står i relation til.
Hvordan referer man til PDF?
Så henviser du til en PDF, der er tilgængelig via en webside, skal du henvise til PDF'ens URL. Den finder du ved at højreklikke på PDF'en og vælge kopier link. Det er ikke altid muligt at finde den præcise URL med fx højreklik på pdf-ikonet. I så fald skal du angive den URL, som er tættest på.
Hvordan refererer man til en bog?
- Navn på forfatter(e) / redaktør(er). (hvis mere end tre forfattere kan der afhængig af referencestil efter tredje forfatter skrives 'et al'. ...
- Udgivelsesår.
- Titel på bog.
- Hvis oversættelse så Oversat af:. …
- Udgave/version medmindre det er første.
- Navn på e-bogssamling (f.eks. ...
- [Online]
- Available at: URL eller DOI.
Kan man referere til forelæsning?
Det følger af dette, at henvisninger til, hvad en underviser må have sagt til en forelæsning, ikke kan regnes som egentlig dokumentation. Forelæsningsnoter, som en tilhører har taget, er ikke offentligt tilgængelig information. De skal helst undgås som henvisning også i en intern opgave.
Hvordan skriver man kilder ind?
- Sidens eller tekstens overskrift (hvis det er muligt)
- Tekstforfatter (hvis det er muligt)
- Websidens navn.
- URL-adresse (link)