Hvad er en serviceklage? Patienter (eller pårørende) kan klage over serviceniveauet enten i praksis eller på et sygehus. Det kan for eksempel være klager over din eller andre sundhedspersonalers optræden, arbejdets tilrettelæggelse, lokaleforhold, rengøringsstandarden, forplejningen eller lignende.
Kan man klage over manglende behandling?
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med en sundhedsfaglige behandling, du har modtaget. Sundhedsfaglig behandling omfatter: Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling.
Kan man klage over sin sagsbehandler?
Klage over din kommune
Er du utilfreds med den måde, din sag bliver eller er blevet behandlet på i kommunen, kan du i første omgang henvende dig til det kontor eller den afdeling i kommunen, som du er utilfreds med. Du kan også kontakte en eventuel borgerrådgiver i kommunen.
Hvad koster det at klage til Patientklagenævnet?
Det koster ikke noget at søge om erstatning.
Hvordan klager man over en praktiserende læge?
Faglige spørgsmål. Har du faglige spørgsmål og ikke kan finde svar her på borger.dk, kan du kontakte Styrelsen for Patientklager på tlf. 72 33 05 00 eller sende Digital Post til styrelsen.
Sådan håndterer du kundeklager som en professionel
Hvornår kan man klage til Patientklagenævnet?
Du kan klage, hvis du mener, at din ret til fx kørselsgodtgørelse, frit sygehusvalg, behandling i udlandet eller andre patientrettigheder er blevet tilsidesat. Styrelsen for Patientklager afgør sagen.
Kan man få erstatning fra Patientklagenævnet?
Der er mulighed for at få erstatning, hvis du som patient er kommet til skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet (behandlingsskade), eller hvis du har fået bivirkning af et lægemiddel (lægemiddelskade).
Hvad er mine rettigheder som patient?
Sundhedsloven beskytter din retssikkerhed, når du bliver behandlet, undersøgt eller plejet i det danske sundhedsvæsen. Dine rettigheder som patient dækker blandt andet informeret samtykke, tavshedspligt, aktindsigt i din journal og retten til at fravælge behandling.
Hvordan klager man som patient?
Hvis du ønsker at klage over en sundhedsperson eller over det sted, du blev behandlet, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan både søge erstatning og klage over personalet, men du skal oprette en sag begge steder. Patienterstatningen og Styrelsen for Patientklager deler ikke information.
Hvilke typer af klager behandles ikke i Styrelsen for Patientklager?
Klager over fx kommunikation, service og adfærd, kan ikke behandles ved Styrelsen for Patientklager, men kan i stedet sendes til regionen. Dette dokument handler kun om sagsbehandlingen af klager fra Styrelsen for Patientklager.
Hvordan skriver man en god klage?
- Forbered dig på at skrive klagen. Forbered dig på at skrive klagen. ...
- Skriv kort og præcist. ...
- Skriv tydeligt hvad du klager over. ...
- Forklar hvorfor du mener afgørelsen er forkert. ...
- Fremhæv relevante udtalelser. ...
- Bevar roen. ...
- Vedlæg de relevante oplysninger. ...
- Kommenter forkerte oplysninger.
Hvad skal der stå i en klage?
- navn og CPR-nr. på den person, sagen drejer sig om.
- hvilken afgørelse du klager over.
- hvorfor du klager.
- dine kontaktoplysninger (postadresse, telefonnummer og eventuelt e-mailadresse)
- husk dato på dit brev.
Hvad må en sagsbehandler ikke?
Kommunen må ikke indhente oplysninger, der ikke er relevante for sagsbehandlingen. Hvis du oplever, at der indgår oplysninger i din sag, som du finder uvedkommende, kan du drøfte det med din sagsbehandler eller kommentere det i forbindelse med partshøring.
Hvor klager man som patient over sin behandling?
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f. eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.
Hvem sidder i Patientklagenævnet?
Medlemmer. Nævnet består for tiden af én formand, 2 næstformænd og 86 medlemmer. Indenrigs- og sundhedsministeren udpeger formand og næstformænd, som skal være dommere. Ministeren beskikker for hvert fagligt område et antal medlemmer, der alle er sundhedsfagligt uddannede.
Hvordan søger man erstatning for fejlbehandling?
Hvordan søger jeg erstatning? Du kan søge erstatning hos Patienterstatningen. Patienterstatningen har ansvaret for at indhente alt relevant materiale og vurdere, om du har ret til erstatning. Idéen er, at gøre det så let at søge erstatning som muligt for borgerne.
Kan man klage over sin praktiserende læge?
Du kan klage over den sundhedsfaglige undersøgelse eller behandling, som du har modtaget hos din praktiserende læge eller speciallæge eller på hospitalet.
Hvad betyder det at klage?
skriftlig eller især mundtlig tilkendegivelse hvor en person udtrykker sin utilfredshed med et forhold, en udvikling, en beslutning el. lign.
Kan pårørende klage?
For så vidt kan klageretten for nærmeste pårørende ikke siges at være afledt af afdødes vilje. Hertil kommer at den særlige klageret for nærmeste pårørende først indtræder når patienten er død, det vil sige på et tidspunkt hvor den pårørende der klager, ikke længere har nogen at aflede retten fra.
Hvad kan en patientvejleder hjælpe med?
En patientvejleder har til opgave at informere, vejlede og rådgive dig om dine rettigheder, herunder om adgangen til behandling, frit- og udvidet sygehusvalg, ventetider m.v. samt om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Kan man ringe til patientkontoret?
Hvis du som patient eller pårørende har brug for information, vejledning og rådgivning i forhold til sundhedssystemet, kan du på hverdage kontakte en patientvejleder i Patientkontoret på tlf. 76 63 14 90. Henvendelser omhandlende psykiatri rettes til psykiatriens patientvejleder hverdage på tlf. 76 63 10 98.
Hvis ventetiden er for lang?
Overstiger ventetiden på et offentligt sygehus 30 dage, har du ret til at vælge behandling på et privathospital, hvis de har kortere ventetid til behandlingen. Det vil sige, at du frit kan vælge at blive henvist til et af de privathospitaler, som har indgået aftale med Danske Regioner.
Hvor lang tid tager en sag ved Patienterstatningen?
9 måneder tager det i gennemsnit, før du får en afgørelse i din sag. Læs hvilke trin en erstatningssag typisk skal igennem.
Hvad er forskellen på Styrelsen for Patientklager og Patienterstatningen?
Patienterstatningen behandler ikke klager, men afgør kun, om man er berettiget til erstatning. Hvis man vil klage over den behandling, man har modtaget, kan man henvende sig til Styrelsen for Patientklager eller patientkontorerne i sin region.
Kan man få erstatning for kroniske smerter?
Både fysiske og psykiske skader er omfattet. Det kunne eksempelvis være, at du som følge af en skade, nu må leve med kroniske smerter. Det er en kompensation for ikke-økonomisk skade, og er helt uafhængig af din indkomst. Godtgørelsen udbetales som et engangsbeløb.