MED står for medindflydelse og medbestemmelse. Formålet med MED-samarbejdet er at kvalificere ledelsens beslutninger og derved sikre kvalitet i opgaveløsningen til gavn for borgerne, samt at sikre at ledere og medarbejdere arbejder sammen om at skabe gode arbejdsforhold bl. a. med fokus på trivsel og arbejdsmiljø.
Hvad skal et med-udvalg?
MED-udvalgene skal sikre, at medarbejderne har medindflydelse på arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. Det fremgår af kommunens lokale aftale, men også af 'Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse' for alle kommunale arbejdspladser.
Hvem sidder med i et med-udvalg?
I lokale MED-udvalg indgår den eller de arbejdsmiljørepræsentanter, der er inden for udvalgets område. Hvis der er flere arbejdsmiljørepræsentanter på området, end der er arbejdsmiljørepræsentantpladser i det lokale MED-udvalg, vælges der af og blandt arbejdsmiljørepræsentanterne til disse pladser i MED-udvalget.
Hvad laver med?
MED står for medindflydelse, medbestemmelse og medansvar. Læs her om MED-samarbejdet, MED-aftalen og de forskellige udvalg. Formålet med MED-aftalen er at optimere arbejdsmiljøet og samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Hvad er hoved med?
Hoved-MED træffer beslutninger af generel karak- ter, bl. a. retningslinjer, rammer og principper for forvaltningens praksis i relation til personale- og arbejdsmiljøforhold.
ALDRIG SET NOGET SÅ VILDT!!!!
Hvad er forskellen på trio og med?
Trio'en skal udarbejde retningslinjer for arbejds-, samarbejds-, personale- og arbejdsmiljøforhold, der sikrer, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse. MED-opgaven stiller store krav til både tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.
Hvad skal drøftes i med?
I MED-systemet har man pligt til at informere og drøfte sagerne med ledelsen inden der træffes en beslutning. Herefter skal medarbejdernes synspunkter indgå i beslutningsgrundlaget. Er det muligt at foretage afstemning i et MED-udvalg, hvis man ikke kan nå til enighed? Nej, der kan ikke stemmes i et MED-udvalg.
Hvad står Lokal med for?
MED står for medindflydelse og medbestemmelse. KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune samt Kommunale Tjene- stemænd og Overenskomstansatte indgik i 1996 en rammeaftale om at fremme medindflydelse og medbestemmelse i det (amts)kommunale system.
Hvilke aktiviteter kan man lave?
- Gå i køkkenet. ...
- Spil eller løs krydsord. ...
- Tegn eller mal. ...
- Læs en god bog. ...
- Find hækle- eller strikketøjet frem. ...
- Gør rent og ryd op. ...
- Lav hjemmespa. ...
- Lav hjemmetræning.
Hvad er med møder?
Et møde er en samling af mindst to personer, der er indkaldt med henblik på at fremme en eller flere fælles sager gennem verbal kommunikation. Hensigten med mødet er ofte udtrykt gennem en dagsorden, der er en liste over sager, der skal behandles på mødet.
Hvad er et med system?
I MED-systemet er der gensidig informationspligt. Det betyder, at såvel ledelses- som medarbejderrepræsentanterne har pligt til at informere hinanden og drøfte spørgsmål, der vedrører arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold inden for det område, MED-udvalget dækker.
Hvad er personalemøde med MED status?
Vejledning for personalemøder med MED-status
Når der er færre end 20 medarbejdere på en arbejdsplads, holdes der personale- møder med MED-status, i stedet for at oprette et MED-udvalg. Der kan oprettes Lokal MED, hvis ledelse og medarbejdere kan blive enige herom lokalt.
Hvad er med struktur?
MED-strukturen skal afspejle kommunens ledelsesstruktur, men det kan ske på flere forskellige måder. Hovedudvalget kan aftale at ændre strukturen af MED-samarbejdet, fx hvis der sker ændringer i kommunens organisation eller ledelsesstruktur.
Hvad er en med uddannelse?
MED-grunduddannelsen sætter fokus på MED-samarbejdet som en aktivitet, der skal skabe værdi for samarbejdet om kerneopgaven og understøtte trivsel på arbejdspladsen. Deltagerne får en grundig og struktureret introduktion til det formelle aftalegrundlag for MED-samarbejdet og til MED-idéen.
Hvad er en med aftale?
MED-aftalen er en ambitiøs aftale. Den vil forbedre, styrke og effektivisere arbejdsmiljøarbejdet og samarbejdet i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Hvad er en TRs opgave?
TRs opgave er: at skabe dialog om medlemmernes interesser, være talsmand for kollegerne og kan overfor ledelsen forelægge forslag, henstillinger og klager fra kollegerne samt optage forhandling om lokale spørgsmål.
Hvad kan man lave når man ingen penge har?
- Spil brætspil med venner.
- Gå en tur i skoven.
- Lær at meditere.
- Sælg ting du ikke bruger.
- Læs en bog.
- Test en ny opskrift.
- Lav et budget.
- Ommøblér hjemme.
Hvad er der af indendørs aktiviteter?
- Gå til teateret. ...
- Tag i biografen. ...
- Prøv kræfter med en escape room. ...
- Besøg et museum. ...
- Lav mad eller bag sammen. ...
- Dyrk en fælles interesse. ...
- Træn sammen i et fitness center eller svømmehal.
Hvad kan man lave når man keder sig alene?
- Ryd op i din computer – indeni og udenpå ...
- Ryd op i dit tøj. ...
- Strik en sweater. ...
- Lav hjemmespa. ...
- Flyt om i hjemmet. ...
- Afrim din fryser. ...
- Lav din forskudsopgørelse. ...
- Læg et puslespil.
Hvad er et hovedudvalg?
Hovedudvalget kan betragtes som ledelsen af MED-systemet i kommunen/regionen og det har rollen som ”øverste myndighed” for kommunens/regionens MED-system. Hovedudvalgets særlige opgaver er beskrevet i rammeaftalens § 9, stk. 2, og de kan ikke uddelegeres til andre MED-niveauer.
Hvad laver et LMU?
Arbejdsmiljøgrupperne agerer lokalt og arbejder med forhold, som har betydning for arbejdsmiljøet ude i afdelingerne. Lokale MED-Udvalg (LMU) er ofte organiseret på afdelings-niveau og arbejder med de nære ting, som har betydning for den daglige drift i afdelingen.
Hvad er Apsa?
Medindflydelse og medbestemmelse udøves inden for det ansvars– og kompetence- område, som formanden for MED-udvalget har i forhold til arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold (APSA).
Hvad er et trio samarbejde?
Trioen er det uformelle samarbejde mellem tre funktioner: leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Trioen kan være et uformelt sparringsforum, hvor aktuelle spørgsmål og udfordringer kan løses. Trioen kan også iværksætte strategiske indsatser for at løse eller forebygge problemer på arbejdspladsen.
Hvad er en LMU?
LMU står for leder-medarbejder-udvalg, også kendt som MED-udvalg. LMU består af Orions forstander, arbejdsmiljølederen, en rehabiliteringsleder, to arbejdsmiljørepræsentanter samt fire tillidsrepræsentanter for de forskellige faggrupper på Orion. LMU behandler forskellige emner, som har betydning for Orion.
Er det lovpligtigt at have et samarbejdsudvalg?
Der skal altid oprettes et samarbejdsudvalg, hvis der på en statslig arbejdsplads er ansat mere end 24 personer. Er der inden for samme arbejdsplads, flere selvstændige afdelinger med over 24 ansatte, skal der tilsvarende oprettes et samarbejdsudvalg for hver af disse afdelinger.