Hovedudvalget kan betragtes som ledelsen af MED-systemet i kommunen/regionen og det har rollen som ”øverste myndighed” for kommunens/regionens MED-system. Hovedudvalgets særlige opgaver er beskrevet i rammeaftalens § 9, stk. 2, og de kan ikke uddelegeres til andre MED-niveauer.
Hvad er hoved med?
Hoved-MED træffer beslutninger af generel karak- ter, bl. a. retningslinjer, rammer og principper for forvaltningens praksis i relation til personale- og arbejdsmiljøforhold.
Hvad er et Medudvalg?
MED-hovedudvalgets opgave i forhold til sygefraværsstatistik er, at sikre at de lokale MED-udvalg aftaler retningslinjer for fremlæggelse af statistik samt opfølgning på sygefravær i institutionerne. Se bilag 2 til MED-rammeaftalen og Aftale om trivsel og sundhed.
Hvorfor har man et med-udvalg?
MED-udvalgene skal sikre, at medarbejderne har medindflydelse på arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. Det fremgår af kommunens lokale aftale, men også af 'Rammeaftale om medindflydelse og medbestemmelse' for alle kommunale arbejdspladser.
Hvad er et LMU?
Lokale MED-Udvalg (LMU) er ofte organiseret på afdelings-niveau og arbejder med de nære ting, som har betydning for den daglige drift i afdelingen.
Hvad er et ressourceforløb? (2019)
Hvad er forskellen på trio og med?
Trio'en skal udarbejde retningslinjer for arbejds-, samarbejds-, personale- og arbejdsmiljøforhold, der sikrer, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse. MED-opgaven stiller store krav til både tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter og ledelse.
Hvad står VMU for?
Regionens MED-organisering er bygget op med et øverste regions HovedMED-udvalg (RMU), et virk- somhedsudvalg (VMU) på den enkelte virksomhed og et lokalt MED-udvalg (LMU), der dækker det lokale niveau.
Hvem sidder med i et med udvalg?
Hovedudvalget og MED-udvalgene består af repræsentanter for ledere og medarbejdere. Alle medarbejderne i kommunen er repræsenteret i et MED-udvalg af en medarbejder- repræsentant. → Ledere (udpeges af ledelsen). → Medarbejderrepræsentanter (vælges af medarbej- derne/udpeges af de faglige organisationer).
Er det lovpligtigt at have et samarbejdsudvalg?
Der skal altid oprettes et samarbejdsudvalg, hvis der på en statslig arbejdsplads er ansat mere end 24 personer. Er der inden for samme arbejdsplads, flere selvstændige afdelinger med over 24 ansatte, skal der tilsvarende oprettes et samarbejdsudvalg for hver af disse afdelinger.
Hvad er et lokal med?
I LokalMED er der et forpersonskab, som består af en forperson og en næstforperson. Arbejdspladsens øverste leder er forperson for LokalMED, mens udvalgets medarbejderrepræsentanter vælger en næstforperson iblandt sig.
Hvad er et SU møde?
Samarbejdsudvalget (SU) er et forum, hvor ledelse og medarbejdere kan drøfte, hvordan de sammen kan udvikle arbejdspladsen og øge både trivsel og effektivitet.
Hvad er en TRs opgave?
TRs opgave er: at skabe dialog om medlemmernes interesser, være talsmand for kollegerne og kan overfor ledelsen forelægge forslag, henstillinger og klager fra kollegerne samt optage forhandling om lokale spørgsmål.
Hvad er med struktur?
MED-strukturen skal afspejle kommunens ledelsesstruktur, men det kan ske på flere forskellige måder. Hovedudvalget kan aftale at ændre strukturen af MED-samarbejdet, fx hvis der sker ændringer i kommunens organisation eller ledelsesstruktur.
Hvad er personalemøde med MED status?
Vejledning for personalemøder med MED-status
Når der er færre end 20 medarbejdere på en arbejdsplads, holdes der personale- møder med MED-status, i stedet for at oprette et MED-udvalg. Der kan oprettes Lokal MED, hvis ledelse og medarbejdere kan blive enige herom lokalt.
Hvad er med aftaler?
MED står for medindflydelse, medbestemmelse og medansvar. Læs her om MED-samarbejdet, MED-aftalen og de forskellige udvalg. Formålet med MED-aftalen er at optimere arbejdsmiljøet og samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Hvad skal drøftes i med?
I MED-systemet har man pligt til at informere og drøfte sagerne med ledelsen inden der træffes en beslutning. Herefter skal medarbejdernes synspunkter indgå i beslutningsgrundlaget. Er det muligt at foretage afstemning i et MED-udvalg, hvis man ikke kan nå til enighed? Nej, der kan ikke stemmes i et MED-udvalg.
Hvad er et hovedsamarbejdsudvalg?
Hovedsamarbejdsudvalget (HSU) skal medvirke til sikring af udviklingen af samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere.
Hvad laver man i et samarbejdsudvalg?
Samarbejdsudvalget behandler relevante emner inden for arbejds- og personaleforhold, der har betydning for arbejdspladsen. Det er op til det enkelte samarbejdsudvalg at vurdere, hvilke emner der er særligt relevante, for at der er en strategisk sammenhæng mellem samarbejdsudvalgets arbejde og institutionens mål.
Hvem kan vælges til samarbejdsudvalg?
I private virksomheder med mindst 35 ansatte er der mulighed for at oprette et samarbejdsudvalg (SU). Udvalget skal være ligevægtigt repræsenteret af medarbejdere og ledelse og skabe grundlag for et velfungerende samarbejde.
Hvem er medarbejderrepræsentant?
Stk. 5. Ved en medarbejderrepræsentant forstås et medlem af det øverste ledelsesorgan for et selskab, henholdsvis et moderselskab, hvor medlemmet er valgt af medarbejderne i henhold til selskabslovens kapitel 8 og reglerne i denne bekendtgørelse. Stk.
Hvad er forskellen på medindflydelse og medbestemmelse?
Der er forskel – og forskellen er, at man ved medindflydelse kan gøre sig håb om at på- virke en beslutning, men ledelse har det endelige ord – mens man ved medbestem- melse de facto inddrages i den endelige be- slutning.
Hvornår skal der være en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen?
Reglerne går i hovedtræk ud på, at et selskabs medarbejdere kan beslutte, at de ønsker medarbejderrepræsentanter i selskabets øverste ledelsesorgan (”selskabsrepræsentation”), når selskabet har beskæftiget mindst 35 medarbejdere i gennemsnit i de sidste 3 år.
Hvad er Trio FOA?
På arbejdspladser med personalemøder, der har MED-status, vil der typisk være det, der hedder Trio-møder hvor TR, AMR og ledelsen diskuterer arbejdspladsens problematikker. Hvor mange personalemøde med MED-status, der skal afholdes årligt, står beskrevet i kommunens/regionens egne MED-aftaler.
Hvad er Triomøde?
En TRIO består i udgangspunktet af samarbejdet mellem tre funktioner: Leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. TRIO'en kan mødes systematisk, men ofte uformelt og drøfte spørgsmål, der har betydning for hverdagens opgaveløsning og trivsel.
Hvem er Trio?
Tillidsrepræsentant (TR)
TRIO består som udgangspunkt af leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. TRIO er ikke et formelt organ (som MED) og er hverken reguleret af lovgivning eller overenskomster.