Ved et relevant produktmarked forstås markedet for alle de varer og/eller tjenesteydelser, som forbrugeren betragter som indbyrdes substituerbare på grund af deres egenskaber, pris og anvendelsesformål.
Hvad er det relevante marked?
Et relevant geografisk marked omfatter det område, hvor de deltagende virksomheder er involveret i udbud af produkter eller tjenesteydelser, og som har tilstrækkelig ensartede konkurrencevilkår.
Hvorfor skal et marked afgrænses?
»Formålet med at afgrænse et marked både som produktmarked og som geografisk marked er at fastslå, hvilke egentlige konkurrenter der er i stand til at begrænse de involverede virksomheders adfærd og forhindre dem i at handle uafhængigt af et effektivt konkurrencemæssigt pres.
Hvornår er man konkurrenter?
Hvornår har man en dominerende stilling?
En dominerende stilling referer til konkurrenceloven og betegner en virksomheds økonomiske magtposition og dominans på erhvervsmarkedet. En virksomheds dominerende stilling gør den i stand til at handle ensidigt på markedet, uden at tænke på konkurrenter og kunder.
Marketing - What is a Product?
Hvornår har en virksomhed en dominerende stilling?
En virksomhed er dominerende, når den kan handle uafhængigt af sine konkurrenter og kunder på markedet. Det vil fx være tilfældet, hvis virksomheden har et monopol på markedet. Det er dog ikke et krav, at en virksomhed skal have et monopol, for at være dominerende på markedet.
Hvad er en dominerende stilling?
Dominerende stilling er et konkurrenceretligt begreb, der betegner en virksomheds position på et givet marked, når virksomheden gennem markedsandel eller særlige rettigheder kan kontrollere det pågældende marked.
Hvad er passivt salg?
E-handel er online markedsføring og salg af varer og tjenesteydelser. Onlinesalg anses generelt for at være passivt salg, fordi det er kunderne selv, der kontakter forhandleren. Begrænsninger af forhandleres passive salg er som udgangspunkt en alvorlig konkurrencebegrænsning og dermed ikke tilladt.
Hvornår har en virksomhed monopol?
Et monopol er en markedsstruktur, hvor en enkelt virksomhed eller entitet er den eneste sælger af en bestemt vare eller tjeneste. I denne situation har virksomheden fuld kontrol over priser og udbud på markedet, og det er ekstremt svært for nye konkurrenter at trænge ind i markedet.
Hvem er Matas største konkurrenter?
18. Konkurrencestyrelsen har for de øvrige 3 relevante markeder også afgrænset det geografiske marked til Danmark. Dansk Supermarked, Coop og apotekerne, som er Matas' største konkurrenter på disse markeder, er ligesom Matas alle til stede i hele landet.
Hvilke Markedsformer er der?
- Lerner Index. Lerner Index måler et selskabs markedsandel, eller selskabets mulighed for at påvirke prisen. ...
- Consumer Surplus. ...
- Producer Surplus. ...
- Monopol og naturlig monopol. ...
- Duopol. ...
- Oligopol. ...
- Monopolistisk konkurrence. ...
- Fuldkommen konkurrence.
Hvad består et marked af?
Et marked. er et geografisk afgrænset område, hvor en gruppe af købere (efterspørgere) og sælgere (udbydere) af et produkt eller en serviceydelse mødes.
Hvordan dannes prisen på et marked?
Prisdannelsen, altså bestemmelsen af, hvad en vare skal koste i forretningen, sker dér, hvor udbuddet er lig med efterspørgslen. Hvis efterspørgslen er større end udbuddet, vil priserne stige, og modsat vil priserne falde i en situation, hvor udbuddet er større end efterspørgslen.
Hvordan fungere marked?
Begrebet marked eller markedsplads bruger vi om det sted, hvor købere og sælgere kan mødes og handle. Du handler for eksempel på markedet, hvis du køber en pakke tyggegummi i Netto, netshopper nye sneakers i den digitale skobutik eller køber en brugt cykel på DBA.
Hvad betyder et marked?
Et marked er mødestedet for købere og sælgere af en vare. Dette mødested kan være fysisk, fx et fiskemarked, eller virtuelt, eksempelvis markederne for aktier eller valuta. Der er et marked for enhver type vare: smør, komfurer, ferierejser osv.
Hvad er effektivitetsgevinster?
Aftaler, der begrænser konkurrencen, kan samtidig have konkurrencefremmende virkninger i form af effektivitetsgevinster(44). Effektivitetsgevinster kan skabe en merværdi ved at sænke produktionsomkostningerne, forbedre produktets kvalitet eller skabe et nyt produkt.
Hvad er et monopol marked?
Hvad betyder oligopol?
Oligopol er et marked, hvorpå der er få udbydere, som hver især antages at have indflydelse på deres egen og konkurrenternes afsætning. Almindeligvis nævnes bryggerier og olieselskaber som eksempler på oligopoler.
Hvad er det modsatte af monopol?
To diametralt modsatte former for konkurrenceforhold er fuldkommen konkurrence og monopol. Monopolet er kendetegnet ved, at en enkelt virksomhed har en markedsandel på 100 %; fuldkommen konkurrence ved, at mange små (nogenlunde lige store) virksomheder hver har en ubetydelig markedsandel.
Hvad er forskellen på aktiv og passiv?
Når et verbum er aktivt, betyder det, at subjektet i sætningen handler (dvs. er aktivt). Når et verbum er passivt, er subjektet derimod genstand for en handling (dvs. passivt).
Hvad er Dual distribution?
Parallel distribution (også kaldet "dual distribution") omfatter den situation, hvor en leverandør videresælger sine varer og/eller tjenesteydelser via egne forhandlere (f. eks. egen webshop) samt via selvstændige forhandlere.
Hvad er en horisontal aftale?
En horisontal sammenslutning er en aftale mellem to eller flere virksomheder, der opererer på samme niveau i en produktionskæde. For eksempel kan det være en aftale mellem en række producenter af en given vare, eller mellem en række detailforhandlere af en given vare.
Er monopol lovligt?
Det er fuldt ud lovligt for en virksomhed at have en dominerende stilling på markedet. En dominerende virksomhed har dog en særlig forpligtelse til ikke at skade den effektive konkurrence. En virksomhed er dominerende, når den kan handle uafhængigt af sine konkurrenter og kunder på markedet.
Hvad er effektiv konkurrence?
På et marked med effektiv konkurrence konkurrerer virksomheder om at tilbyde de skarpeste priser og den bedste kvalitet. Konkurrence er til gavn for den enkelte virksomhed og forbruger og for samfundet som helhed. Det skader konkurrenter, forbruger og samfundet, når konkurrencen sættes ud af spil.
Hvad er EU's konkurrencepolitik?
EU's konkurrencepolitiske værktøjskasse indeholder overordnet set regler om karteller, fusionskontrol, statsstøtte og offentlige virksomheder og tjenester. Formålet med kartel- og monopolreglerne er at genoprette konkurrencevilkårene, f. eks. i tilfælde af karteldannelse eller misbrug af dominerende stilling.