Artiklen skal både diskutere (sagligt sammenstille synspunkter) og debattere (sagligt tage stilling).
Hvordan diskutere man i en debatterende artikel?
- Præsentér konteksten.
- Gennemgå de centrale synspunkter fra teksten/teksterne.
- Inddrag evt. supplerende synspunkter, som du selv formulerer.
- Inddrag konkrete eksempler til at illustrere synspunkterne.
- Skab overgang til det debatterende afsnit.
Hvad er forskellen på en reflekterende og debatterende artikel?
Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser. Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål.
Hvordan debattere man?
Forklar din læser, hvilke centrale synspunkter vi ser i teksten. Hæv dig over teksten, og træk kun de væsentligste synspunkter frem. Vær som udgangspunkt nøgtern og objektiv, men antyd gerne din egen position i forhold til tekstens synspunkter.
Er debatindlæg det samme som debatterende artikel?
Selvom begge skriftlige former involverer diskussion af synspunkter og argumentation, er en debatterende artikel og et debatindlæg faktisk ikke det samme. Et debatindlæg er normalt kortere og mere kortsigtet, hvorimod en debatterende artikel er mere omfattende og kræver en dybere udforskning af emnet.
Hvad er forskellen på Strategi og Taktik?
Hvad er forskellen på en debat og en diskussion?
En diskussion er en struktureret debat af et spørgsmål – noget man skal tage stilling til/besvare. Og ja, du skal altså diskutere med dig selv. Det vigtigste i en diskussion er, at du argumenterer, dvs. at du begrunder alle dine påstande med fagligt og logisk belæg.
Hvordan man skriver en diskussion?
- At du har en redegørelse at diskutere ud fra.
- At du får styr på dine egne synspunkter på emnet.
- At du ser emnet fra flere sider.
- At du inddrager eksempler og kilder til at underbygge din argumentation.
- At du ikke anvender fodnoter.
Hvad gør man i en diskussion?
Når du skriver diskuterende, så handler det i stedet om at skabe et overblik over et emne. Det gør du ved at fremhæve forskellige synspunkter på emnet og dets problemstillinger. Du skal altså vise begge sider af en sag, og her er det vigtigt, at du ikke tager personligt stilling, men fremlægger synspunkterne neutralt.
Hvad skal der være i en diskussion?
Diskussionen skal være skarpt afgrænset i forhold til dit specifikke emne og din problemformulering, og den skal have et klart fokus. Ellers bliver den en ligegyldig og tilfældig opremsning af uvedkommende synspunkter. En forskningsdiskussion behøver ikke at optræde i selve diskussionsafsnittet.
Hvad vil det sige at debattere?
gøre til genstand for meningsudveksling; drøfte; diskutere.
Hvordan skriver man en diskuterende artikel?
I den debatterende artikel er det afgørende, at din læser klart kan identificere dit synspunkt og blive mødt af gode, solide argumenter, der kan overbevise, og som viser en forståelse af omverden og kan trække på en danskfaglig viden. Desuden skal det skrives i et klart sprog med ingen eller få stavefejl og kommafejl.
Hvad kendetegner en debatterende artikel?
Den debatterende artikel er i familie med mange af de genrer, som du kender fra folkeskolens danskopgaver. Den indeholder nemlig nogle af de samme træk som aviskronikker, klummer, blogs og debatindlæg, hvor du skal fremlægge et emne, diskutere det og argumentere for dine egne synspunkter.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvad vil det sige at diskutere?
En diskussion er en debat mellem mennesker af forskellige synspunkter. Diskussionen er en vital og afgørende del af et frit og demokratisk samfund, hvor den afløser konflikter og vold.
Hvad vil det sige at diskutere i en opgave?
Skrivehandlingen at diskutere består i at fremdrage holdninger til et emne. Emnet vil fremgå af opgaveformuleringen. En diskussion sammenstiller forskellige og ofte modsatrettede synspunkter med argumentation for disse, og den kan afsluttes med en argumenteret personlig stillingtagen.
Hvordan bliver man bedre til at diskutere?
- Det lange lys. ...
- Drivkraft. ...
- Tv-debatter. ...
- Forskel på at vinde og finde sandheden. ...
- Tænk langsigtet – tænk relationelt. ...
- Det er i uenigheden ny ideer opstår.
Hvad er definitionen af en diskussion?
til diskutere; undersøgelse af en sag ved at fremhæve forsk. sider ved den, argumenter for og imod osv., især i forening m. andre; drøftelse; om forhandling ml. flere ogs.: meningsudveksling; ordskifte; debat; disput.
Er vurdering og diskussion det samme?
Forskellen på en diskussion og vurdering er hårfin, og de kan godt være en del af hinanden. Som tommelfingerregel er en diskussion mere objektiv end en vurdering, som har en tydeligere selvstændig stillingtagen. Så vær meget opmærksom på, hvad du bliver bedt om at lave,...
Hvad indeholder et diskussionsafsnit?
Diskussion. I opgavens diskussion skal du på en og samme tid kritisere og forsvare din egen undersøgelse både fagligt og metodisk. Du skal altså forholde dig til opgavens svage punkter og samtidig gøre det klart, hvorfor den stadig er pålidelig. Det styrker samlet set argumentationen i din opgave.
Hvordan diskutere man i SRP?
I en diskussion eller vurdering skal du se emnet og dit eget arbejde oppefra. Formålet er altid at overveje og eventuelt nuancere arbejdet. På den måde kan du vise en høj grad af selvstændighed. Diskussionsafsnittet er typisk et sted, hvor du skal kombinere resultaterne fra begge fag.
Hvor lang er en diskussion i SRP?
8-10 sider, en diskussion på ca. 3 sider og til sidst en konklusion på en halv side. Hvis du bare nogenlunde overholder det, bliver din opgave hverken for kort eller for lang. Det vigtigste er i hvert fald, at din analyse er det, der fylder mest i opgaven.
Hvordan skriver man en god diskussion i SRO?
I en diskussion eller vurdering er det afgørende at gå dybt ind i stoffet og tage en kritisk tilgang til emnet. Her handler det om at arbejde med det, man har fundet ud af i sin redegørelse og analyse. Man skal stille det materiale, man har arbejdet med, op over for hinanden og prøve at se det fra flere vinkler.
Hvordan skriver man en god diskussion og vurdering?
Sådan skriver du en god diskussion eller vurdering
I en diskussion eller vurdering skal du se emnet og dit eget arbejde oppefra. Formålet er altid at overveje og eventuelt nuancere arbejdet. På den måde kan du vise en høj grad af selvstændighed. Du skal skrive din diskussion eller vurdering med en faglig stemme.
Hvordan laver man en diskussion i historie?
Når du skal diskutere i historie handler det ofte om at fremsætte forskellige synspunkter på en problemstilling. Din diskussion vil som regel tage udgangspunkt i en kildekritisk analyse, hvor du har undersøgt en anden problemstilling. Det er vigtigt, at din diskussion ligger i forlængelse af din kildekritiske analyse.
Hvordan afslutter man en diskussion?
Modsat en konklusion skal en afslutning ikke lukke teksten. Tværtimod. Ofte skal den åbne emnet, så det bliver tydeligt, at der er meget mere, end det du har nået at beskæftige dig med i din tekst. Det viser læseren, at du er klar over, at du ikke har nået alt, der er at sige om emnet.