Hvor CVR-nummeret er de danske virksomheders identifikationsnummer, er EAN-nummeret identifikationsnummeret for offentlige instanser. EAN står som tidligere nævnt for ”European Article Numbering”, og det er nemt at få oplyst af nummeret af din offentlige kunde.
Er EAN og CVR det samme?
CVR-nummeret bruges til at identificere virksomheden, og EAN-nummeret sikrer, at dokumenter i forbindelse med elektronisk fakturering bliver sendt til den rigtige bogføringskreds hos os.
Kan en privat virksomhed have et EAN-nummer?
Private virksomheder kan også få et EAN nummer eller registrere sig til elektronisk fakturering via f. eks. et CVR-nummer.
Hvad er forskellen på faktura og EAN-faktura?
Forskel på EAN-faktura og almindelig faktura
Forskellene er følgende: En almindelig faktura sendes ofte i papirform eller som en PDF-fil via e-mail. Modtageren skal manuelt indtaste oplysningerne i deres faktureringssystem. En EAN-faktura sendes elektronisk gennem NemHandelsregistret.
Hvordan fakturerer man via EAN?
For at kunne sende en EAN-faktura til det offentlige skal du først have fat i det 13-cifrede EAN-nummer, hvor du ved en almindelig faktura i stedet ville fakturere via et CVR-nummer. EAN-nummeret kan ses som institutionens eller virksomhedens elektroniske adresse og sikrer, at din faktura ender det rigtige sted.
Hvad er et GTIN, UPC og EAN?
Hvad bruges EAN-nummer til?
EAN står for “European Article Numbering” og er som nævnt et elektronisk nummer, der skal bruges, når en virksomhed skal sende en digital faktura til en offentlig institution. Nummersystemet har tidligere været forbeholdt Europa, hvilket også er grunden til, at det hedder “European Article Numbering”.
Kan man betale med CVR-nummer?
Brug dit CVR-nummer til at modtage e-faktura
Det kræver kun et ID, som afsenderne kan bruge til at sende fakturaen til dig. ID'et kan fx være dit CVR- eller SE-nummer, eller du kan tilkøbe et eller flere EAN-numre.
Hvad koster det at have et EAN-nummer?
I 2021 vil et EAN-nummer koste mellem 500 og 1.500 kroner. Omkostningerne afhænger af din virksomheds årlige omsætning. Hvordan kan jeg få et EAN-nummer? Hver region og kommune har sit eget EAN-nummer, som du kan finde på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Hvordan betaler man med EAN-nummer?
Man kan lave EAN-fakturaer på Virks hjemmeside. Her logger man ind med virksomheds-NemID og udfylder de påkrævede felter, hvorefter systemet selv sender fakturaen til den pågældende institution. Det er vigtigt, at du får lavet en købsfaktura i dit regnskabsprogram da systemet skal bruge både faktura og ordrenummer.
Hvordan laver man faktura uden CVR?
Hvis du samtidig ikke er momsregistreret, og du omsætter for under 50.000 kroner om året, skal du sende fakturaen som privatperson. Når du sender faktura uden CVR-nummer, skal du som tidligere nævnt skrive dit CPR-nummer i stedet for dit CVR-nummer.
Hvad er fordelen ved at have et CVR nr?
Selvom det ikke er lovpligtigt for en virksomhed med omsætning på under 50.000 kr. årligt, kan det stadig have nogle fordele at registrere sin virksomhed i CVR-registret. Dels er det med til at signalere troværdighed overfor kunder og samarbejdspartnere, og samtidig kan du trække dine udgifter fra i SKAT.
Kan en virksomhed have flere CVR numre?
Mig bekendt kan man kun registreres med ét hoved cvr nummer pr. person, men sagtens registrere flere under-cvr-numre, som til sidst bliver koblet sammen med hoved-cvr-nummeret.
Kan man sende faktura uden CVR nr?
Når du skal tage dig betalt og sende en faktura, er det ikke påkrævet for alle at have et CVR nr.. Alt afhængigt af hvad du registrerer dig som, vil det altså være muligt at drive din virksomhed uden et CVR nr. Og dermed også at sende en faktura uden at have et CVR nummer.
Kan man udbetale løn uden CVR?
Som udgangspunkt er du kun honorarmodtager, hvis du endnu ikke har et cvr-nummer og ikke driver det, man kalder erhvervsmæssig virksomhed. Sender du en honorar-opgørelse er det derfor typisk for opgaver, som du laver i din fritid, eller som du laver som freelancer ved siden af dit lønmodtagerjob.
Hvem kan få et EAN-nummer?
Generelt set skal enhver enhed, der ønsker at sælge eller distribuere produkter gennem detailhandel eller leverandørnetværk, have en form for unik identifikationskode som et EAN-nummer eller GLN-nummer.
Kan man være selvstændig uden cvr?
Man kan få et CVR-nummer, hvis man driver en virksomhed, men det er ikke altid en nødvendighed at have et. Har du en virksomhed, der omsætter for under 50.000 kr. på en 12-måneders periode, behøver du ikke at anskaffe dig et CVR-nummer.
Hvordan sender man en faktura som privatperson?
- Udstedelsesdatoen – også betegnet fakturadato.
- Fakturanummer – det skal være fortløbende, dvs. ...
- CPR-nummer på dig som sælger.
- Navn og adresse på dig som sælger.
- Din kundes navn, adresse og CVR nummer (hvis det er en virksomhed)
Hvordan sender man regning til EAN nr?
Send din første faktura via et EAN-nummer
Hvis du har oprettet et CVR-nummer for din virksomhed, kan du på Virk.dk oprette en EAN-faktura ved at indtaste de påkrævede oplysninger. Når du godkender din EAN-faktura, bliver den sendt til din kunde via et sikkert system.
Hvad koster det at få et CVR-nummer?
Hvad koster det at få et CVR-nummer? Et CVR-nummer er i sig selv gratis. Når et kapitalselskab stiftes eller ændres på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, pålægges stifter til gengæld et mindre gebyr herfor. Dette gebyr pålægges ikke personligt ejede virksomheder, og for disse er det derfor helt gratis at få et CVR-nummer.
Kan man sende en faktura uden moms?
2. Moms på faktura til privatpersoner
Hvis du sælger et produkt, skal der som udgangspunkt altid opkræves moms. Men hvis køberen bor i et andet land, skal du registreres i det pågældende land og følge landets momsregler. Hvis du derimod sælger en ydelse til en privatperson, skal du opkræve dit eget lands momssats.