Hvis du skal fortælle offentligheden om en nyhed i tredje person, vil en pressemeddelelse passe bedst muligt til dine behov. Hvis du ønsker at oplyse dine forbrugere om et eller andet aspekt, bør du skrive en artikel.
Er en pressemeddelelse en artikel?
En pressemeddelelse er en kort artikel eller meddelelse, der sendes ud til pressen, f. eks. det lokale dagblad eller store aviser, radio, tv-stationer osv.
Hvad kendetegner en pressemeddelelse?
En pressemeddelelse er en kort og præcis tekst, som du sender til et medie, for at de skal bringe historien ud til den brede befolkning. Det er ingen garanti for, at medierne vil opsnappe din historie, og det er derfor vigtigt, at du får præsenteret historien eller budskabet på en måde, som vækker læserens interesse.
Hvad skriver man i en pressemeddelelse?
- Dato.
- Overskrift: En fængende linje, der lokker journalisten - og læsere, lyttere og seere - til at læse mere.
- Indledning: Nyheden eller historien opsummeret på 3 til 5 linjer, som giver et hurtigt overblik over historiens 5 hv'er: hvem, hvad, hvornår, hvorfor og hvordan.
Hvilken genre er en pressemeddelelse?
En pressemeddelelser er ofte skrevet i stil med en artikel. På den måde er der større chance for, at en avis vil viderebringe historien. Pressemeddelse hører under kategorien: information.
PRESSEMEDDELELSER: Sådan skriver du dem i 2023. En PR-lektion for begyndere.
Hvordan er en pressemeddelelse opbygget?
En pressemeddelelse er en artikel-lignende tekst, der følger nyhedstrekanten i sin opbygning – det vigtigste øverst, efterfulgt af nyttig baggrundsviden. Du har journalistens opmærksomhed i max to linjer. Vind eller forsvind.
Hvor lang må en pressemeddelelse være?
En pressemeddelelse skal formidle et budskab kort og præcist. Derfor er det som tommelfingerregel en god idé at være opmærksom på, at den ikke visuelt er længere end én A4-side. Formålet med en pressemeddelelse er, at journalisten bringer din historie.
Hvornår sender man pressemeddelelse?
Langt de fleste pressemeddelelser udsendes om formiddagen i hverdagene – og de travleste tidspunkter er mellem kl. 8 - 9.30. Det tidlige tidspunkt for udsendelserne kan skyldes at mediernes redaktioner typisk holder redaktionsmøder op at formiddagen.
Hvem sender man en pressemeddelelse til?
En pressemeddelelse er det dokument, du sender til en journalist, når du gerne vil briefe vedkommende om en historie.
Hvad koster det at få skrevet en pressemeddelelse?
Pris på pressemeddelelser
Prisen på mine pressemeddelelser varierer efter opgavens omgang. Det vil typisk sige antallet af kilder og mængden af research. Typisk begynder prisen ved 6.000 kroner eks. moms per pressemeddelelse.
Er en pressemeddelelse gratis?
En pressemeddelelse har et budskab om en nyhed eksempelvis en åbning af en virksomhed, som skal sendes til pressen, fx aviser, tv, radio og fagblade. Fordelen ved en pressemeddelelse er, at det er gratis for virksomheden. Her er det journalisten, der skriver en artikel, som virksomheden ikke skal betale for.
Hvem er målgruppen for en pressemeddelelse?
Skriv som en journalist, og skil dig ud fra mængden
Din historie skal derfor indeholde så meget nyhedsværdi, at journalisterne vælger at publicere den. Den primære målgruppe for en pressemeddelelse er journalister.
Hvem kan være afsender og modtager af en pressemeddelelse?
Der skal ikke stå forfatter på pressemeddelelsen, da det altid vil være journalisten, som får æren af at have skrevet historien. Du skal dog sørge for, at det klart fremgår, hvem der er afsender af denne historie. Du kan med fordel vedhæfte illustrationer/billeder, når du fremsender pressemeddelelsen.
Hvad betegner en artikel?
Artiklen er det klassiske produkt af den journalistiske proces. Meget bredt kan den defineres som en sammenhængende og afgrænset bid af redaktionelt tilvirket og skriftligt udformet indhold i blade, aviser og magasiner. Mere specifikt kan den opdeles i en række journalistiske genrer.
Hvad indeholder en artikel?
En artikel er opbygget af: overskrift - manchet, som er et par linjers teasertekst - brødtekst, hvor emnet uddybes - underoverskrifter - konklusion. Desuden kan der være kilder, hvis der er citater i artiklen. Hvordan skriver man en nyhedsartikel? En nyhedsartikel opbygges med nyhedstrekanten som skabelon.
Hvor skal jeg sende min pressemeddelelse hen?
Hos Presseudsendelser.dk ApS kan du udsende din pressemeddelelse til: Aviser, TV, radio – alle landsdækkende, regionale, og lokale. Derudover fagblade, illustrerede magasiner samt en lang række online- og internetbaserede medier.
Hvordan skal en pressemeddelelse se ud?
- Giv dit budskab en vinkel, der bidrager med noget nyt.
- Lav en fængende overskrift, der klart og tydeligt beskriver indholdet.
- Vægt indholdet efter nyhedstrekanten, så de vigtigste informationer står i toppen.
- Husk at medtage tydelig kildeangivelse og eventuelt kontaktinfo til kilderne.
Hvad er en afsender i en artikel?
Når du læser en artikel, skal du tænke over, hvem der er afsender. Afsender kan fx være en journalist og/eller den avis eller det fagblad, journalisten skriver for. Afsender kan også være en privatperson, der har skrevet et læserbrev.
Hvad er en afsender og en modtager?
Afsender/modtager: Den, der meddeler noget, kaldes afsender, og den, der får meddelelsen, kaldes modtager. Forholdet mellem afsender og modtager er interessant at undersøge, fx deres kendskab til hinanden.
Hvad er en kilde afsender?
Afsender: Her præsenteres kildens ophavsmand, og det er oplagt at forholde sig til, hvorvidt afsenderen er førstehåndskilde eller andenhåndskilde til det, der beskrives.
Hvad er de 3 kildetyper?
Erfaringskilder: Personer, der har oplevet noget som de fortæller om. De bliver ikke spurgt om deres holdning til emnet. Partskilder: Kilder, der bliver interviewet til deres holdning fx Politikere eller Interesseorganisationer. Ekspertkilder: kilder, der bliver interviewet fordi de ved noget om emnet fx professorer.
Hvad er forskellen på første og andenhåndskilde?
Hvis ham eller hende, der har skrevet kilden selv var til stede ved begivenheden, er det en førstehåndskilde. Hvis han eller hun kun har hørt om begivenheden fra andre, er det en andenhåndskilde. En førstehåndskilde er mere pålidelig end en andenhåndskilde, men vær stadig kritisk.
Hvad er forskellen på en beretning og et levn?
Alle kilder er levn fra den bestemte historiske situation, de er opstået i. En dagbog er f.eks. et levn om, hvilken håndskrift, skriveredskab og papirtype man anvendte på en bestemt tid. En beretning er en kilde, som er menneskeskabt, har et meddelende element og rummer en beskrivelse af fortiden.
Hvilke 4 typer af kommunikation findes der?
- Verbal kommunikation (dækker over det talte sprog)
- Nonverbal kommunikation (fx brug af kropssprog, mimik og toneleje)
- Skriftlig kommunikation (omfatter alle former for skriftlige medier)
- Visuel kommunikation (fx fotos, infografik, illustrationer og videoer)
Hvem er modtageren i en artikel?
Modtageren er den person, som læser teksten, ser filmen, ser maleriet osv. Eksempel: Den person, der læser eventyret “Fyrtøjet”, er modtageren.