Den reflekterende artikel har erstattet det gamle essay. Den væsentligste forskel er, at opgaven nu indeholder tekstmateriale, der enten skal eller kan bruges som konkrete eksempler i elevernes refleksioner, og at de viser, at de kan anlægge et danskfagligt blik på eksempelmaterialet.
Hvad kendetegner den reflekterende artikel?
I en reflekterende artikel er formålet at engagere læseren i en dybere refleksion, der kan udfordre egne overbevisninger og forståelse af verden. Gennem en velstruktureret og velovervejet argumentation får læseren indsigt i forfatterens tanker og overvejelser.
Hvad skal man have med i en reflekterende artikel?
- En præsentation af hovedteksten og de væsentligste vinkler, den lægger på emnet.
- Konkrete eksempler, der belyser emnet og gør dig selv og læseren klogere på det; eksemplerne skal præsenteres, skrives frem og betragtes med et danskfagligt, analytisk blik.
Hvad må man ikke i en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel bør ikke afsluttes med en egentlig konklusion. Stærkest virker det ofte, hvis man forsøger at samle trådene ved at vise, hvordan man selv og læseren er blevet klogere på emnet (og tilværelsens store spørgsmål) undervejs.
Hvad vil det sige at være reflekterende?
Refleksion betyder at tænke over, at undre sig over, at ræsonnere, at overveje. Du skal således tænke og reflektere, undre dig over et danskfaglig emne.
Eksempel på hvordan man kan skrive en reflekterende artikel
Hvad skal en refleksion indeholde?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvordan man skriver en refleksion?
Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvad er et reflekterende essay?
Det reflekterende: Her reflekterer forfatteren over emnet. Der tænkes over emnet og det belyses fra flere vinkler. Emnet vendes og drejes og undersøges grundigt. Forfatteren forsøger at få “styr” på emnet – at begribe og forklare det.
Hvordan ser en reflekterende artikel ud?
Formen: Den reflekterende artikel er personligt og åbent så læseren kan tænke med. Den reflekterende artikel blander det almene med det konkrete og indeholder derfor både personlige erfaringer og konkrete eksempler som mere almene betragtninger. En forfatter skal så at sige ”tænke højt” gennem sproget.
Hvordan opbygger man en reflekterende artikel?
- Sørg for at præsentere og indarbejde tekstmaterialet samt tekstens væsentligste vinkler på emnet.
- Indarbejd både konkrete eksempler og abstrakte refleksioner.
- Hold dig til emnet og husk at inddrage danskfaglig viden (begreber) og at være analytisk i dine eksempler.
Hvordan slutter man en reflekterende artikel?
- Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen.
- Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvad er reflekterende spørgsmål?
Refleksive spørgsmål kan du bruge til at mobilisere din samtalepartners forståelse eller handlinger. Spørgsmål kan fx være: Hvis I blev enige om at gøre…, hvad ville Y så sige til dig om…? X ville måske overveje at løse problemet på en anden måde, hvor Y og Z blev…?
Hvad er reflekterende sprog?
Når du skriver en reflekterende tekst, bruger du skriftsproget til at undersøge og overveje et særligt emne og din egen holdning til dette emne.
Hvad er formålet med refleksion?
Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger. Refleksion kan handle om indhold, en undersøgelse af et problem. Refleksion over hvad vi opfatter, tænker, føler og handler på grundlag af.
Hvad kendetegner et essay?
Ordet essay kommer af det franske ord essai, der betyder at forsøge eller afprøve. Det er kendetegnende for genren, at forfatteren tager et personligt udgangspunkt og henter indhold fra virkeligheden og hverdagen. Den søgende og fabulerende form inviterer ofte til fælles undren.
Hvad kendetegner et godt essay?
I et essay må du gerne diskutere forskellige synspunkter, men det er vigtigt at dit essay ikke kommer til at blive en lang diskussion. Det handler mere om selve problemstillingen end om forskellige synspunkter, så det handler om at få problemstillingen i fokus ved at belyse den på forskellige måder.
Hvad er definitionen af et essay?
Et essay er en reflekterende prosatekst, der befinder sig i feltet mellem fakta og fiktion. Det er en kort, fri genre, der henter sine sproglige virkemidler fra skønlitteraturen. Ideelt set er et essay skrevet i et elegant og æstetisk bevidst sprog.
Hvad er Refleksionsmodellen?
Den Pædagogiske Refleksionsmodel (PRM) træner den studerendes klinisk beslutningstagen gennem systematisk inddragelse af vidensformerne; patientperspektiv, observationer og undersøgelser, viden om sygdom, viden om oplevelse af at være syg, klinisk erfaring og den organisatoriske ramme.
Hvordan skriver man et essay i dansk?
- Gør dig klart, hvem din målgruppe er, og fokuser på målgruppen i din tekst.
- Beslut dig for, hvilket emne og eventuelle delemner, du vil behandle.
- Start med en god indledning, hvor du giver læseren lyst til at læse videre. ...
- Debatter og uddyb dine synspunkter i brødteksten.
Hvad er en refleksion i en opgave?
En refleksion er en undersøgelse, hvor man vender og drejer et emne og formidler sine tanker og overvejelser. Man undrer sig, tænker, overvejer, giver udkast til forklaringer og perspektiver, men man argumenterer ikke for dem.
Hvad er Karl Tomms Spørgsmålstyper?
Når hensigtsaksen og antagelsesaksen lægges oven på hinanden, får vi fire kvadranter af fire forskellige spørgsmålstyper, som Karl Tomm har beskrevet som lineære, cirkulære, refleksive og strategiske spørgs- mål. De fire spørgsmålstyper hører hjemme i hvert sit kvadrant i spørgetypemodellen.
Hvordan skal et essay slutte?
I et essay er afslutningen mere åben end i en kronik eller en litterær artikel. For at sikre den røde tråd, kan man vende tilbage til indledningen til sidst, men afslutningen må gerne være overraskende eller tankevækkende, så læseren reflekterer videre efter endt læsning.
Hvordan skriver man en konklusion i et essay?
- At du skriver den, når fortolkningen, diskussionen eller overvejelserne er afsluttede.
- At den lukker teksten.
- At den sammenfatter de synspunkter, som du er kommet frem til, men uden at være et resumé af teksten.
Hvordan skriver man en indledning til et essay?
- Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den.
- Præsentere dit emne og din vinkel, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om.
- Præsentere teksterne, som du skriver om i opgaven.
Hvordan er et essay bygget op?
Et essay har dog en ganske bestemt tredelt form, nemlig: indledning, analyse (hoveddel) og konklusion (afrunding). Dog skal det ikke have nogen underoverskrifter, men skrives som en sammenhængende tekst med en rød tråd.