Karl Tomms spørgetyper er en metode under den Systemisk Anerkendende Tilgang. Spørgsmålene bidrager til, at vi sammen skaber udviklende refleksive dialoger. Spørgsmålene åbner op for refleksioner og tanker, du måske ikke tidligere har gjort dig. Og det er i dette krydsfelt, vi kan udfordre hinanden.
Hvad bruger man Karl Tomms Spørgsmålstyper til?
Karl Tomms forskellige spørgsmålstyper er et nyttigt værktøj at bruge i samtaler, der har intentioner om at være med til at skabe læring, udvikling, fremdrift og forandring hos andre mennesker og i organisationer.
Hvad er de 4 spørgsmålstyper?
Fire typer spørgsmål
Der er fire forskellige spørgsmålstyper med stigende sværhedsgrad, som I kan bruge: Faktaspørgsmål, forklaringsspørgsmål, vurderingsspørgsmål og handlingsspørgsmål.
Hvad er et cirkulært spørgsmål?
Cirkulære spørgsmål bruger du til at udforske fx baggrunde, relationer, sammenhænge, adfærd og forskelle. Det kan fx være spørgsmål som: Hvordan er det her anderledes end …? Hvad er din egen udlægning af …?
Hvad er et perspektiverende spørgsmål?
De perspektiverende spørgsmål stilles med afsæt i fortid og nutid. De skal afdække flere perspektiver (situationen set fra forskellige positioner), motiver og hensigter. Eksempler på spørgsmål: Hvordan tror du/I de andre involverede har oplevet situationen/udfordringen?
Karl Tomms spørgsmålstyper
Er diskussion og perspektivering det samme?
✅ Perspektivering. Perspektivering er endnu et af de flyvske begreber, du ofte vil støde på, når du skriver større skriftlige opgaver. Perspektivering nævnes ofte i sammenhæng med diskussion, og den er det sidste punkt inden den samlede konklusion.
Hvad er et handlings spørgsmål?
Handlingsspørgsmål drejer sig om at pege mulige handlinger ud, kræver oftest selvstændig tænkning, og hjælpespørgsmål kan fx være: Hvad kan/skal/bør der gøres – af hvem? Hvilke handlinger skal der til, og hvem kan gøre hvad? Hvordan sikres gode løsninger?
Hvad er et hypotetisk spørgsmål?
Hypotetiske spørgsmål: • Hvad ville der ske, hvis …? Hvilken betydning tror du, det ville få, at …? Hvordan ville du opdage det? Hvem i dine omgivelser ville først opdage, hvis problemet forsvandt?
Hvad er et lineært spørgsmål?
Lineære spørgsmål
Det er spørgsmål til indhold, årsager, virkninger, forklaringer, persongalleriet, historierne og logik. Strategiske konfronterende, adfærdspåvirkende spørgsmål De strategisk konfronterende spørgsmål har til hensigt at påvirke til ændret tænkning og adfærd.
Hvad er et ledende spørgsmål?
Ledende spørgsmål kan – nogle gange – også bidrage til at sikre, at borgeren og myndighederne er 'på samme side' i et bestemt spørgsmål, eller at du og din bisidder er det. Det hedder ledende spørgsmål fordi de bliver stillet på en måde, der 'leder hen' til et bestemt svar: Nemlig det svar som spørgeren ønsker at høre.
Hvad er et kognitivt spørgsmål?
Vidensspørgsmål (kaldes også for kognitive spørgsmål) omhandler respondentens viden om og opfattelse af verden. Hvis du er interesseret i, hvad respondenten ved om et emne, så er det denne type spørgsmål du skal stille.
Hvad er holdning og vurderingsspørgsmål?
Holdnings- og vurderingsspørgsmål: Hvorfor er det rimeligt, at...?, Hvorfor er det godt/dårligt...? Handlingsspørgsmål: Hvad kan/skal/bør der gøres...?, Og af hvem?, Hvad betyder den tidligere situation for det, der kan gøres nu og i fremtiden?, Hvordan sikres gode løsninger?
Hvad er en god problemformulering?
Når du skal skrive en problemformulering, bør du overveje:
hvad du har iagttaget inden for dit emne. at finde et eller flere spørgsmål du vil besvare. hvilke pointer du tror, du vil komme frem til. at skrive dine spørgsmål ned og inddele dem i hoved- og underspørgsmål.
Hvad betyde lineær?
Ordet lineær er afledt af det latinske linearis, som betyder "skabt af linjer".
Hvad vil det sige at noget er lineær?
Mange af de sammenhænge, man støder på, er lineære. Det betyder, at deres graf er en ret linje. og er to konstanter. bestemmer noget om, hvor på -aksen grafen starter.
Hvordan ser en hypotese ud?
Hypoteserne skal være korte (1-2 sætninger). Det er en god hovedregel, at hypotesen skal indeholde ordet ”fordi” eller ”da”. argumentere for, at din forklaring er sandsynlig, ud fra din faglige viden (begreber, teori og viden fra undervisningen). Disse forklarende sætninger/begrundelsen skal således være til stede.
Kan en hypotese være et spørgsmål?
Men husk, at en hypotese skal være et udsagn og ikke et spørgsmål.
Hvad er en hypotetisk deduktiv undersøgelse?
Deduktiv betyder, at du med udgangspunkt i en generel regel konkluderer noget for et enkelt tilfælde. Den hypotetisk-deduktive metode er altså baseret på, at du først kommer med en hypotese, som du derefter undersøger ved hjælp af forsøg, og til sidst konkluderer du, om hypotesen er sand eller falsk.
Hvad er et Forklaringsspørgsmål?
Forklaringsspørgsmål (hvordan, hvorfor…) Vurderingsspørgsmål (er det rimeligt, at..., er der sammenhæng mellem…) Handlingsspørgsmål (hvad kan man gøre for at…, hvordan kan vi ændre…, hvilke muligheder…)
Hvad er arbejds spørgsmål?
Hvad kan/skal/bør der gøres? Og af hvem? Hvad betyder den tidligere situation for det, der skal gøres nu og i fremtiden? Hvordan sikres gode løsninger?
Er problemstilling og problemformulering det samme?
En problemstilling skal grundlæggende forstås som det spørgsmål, man skal besvare i sin opgave. I de fleste typer opgaver skal en problemformulering besvares gennem en redegørelse for et fænomen, en analyse ud fra noget data og en diskussion af de fremfundne resultater.
Hvad er en god perspektivering?
En perspektivering vil sige, at du sætter din tekst i et større perspektiv. En perspektivering skal have et særligt fokus med en tydelig pointe, der giver mening i forhold til opgaven. En perspektivering bidrager til den samlede forståelse af den primære tekst.
Hvad skal man sige i en perspektivering?
Ved perspektivering af en tekst sammenligner man den med andre tekster, finder ligheder og forskelle med hensyn til problemstilling og vurderer forfatternes holdning til problemstillingen. Der kan også sammenlignes med oplevelser og erfaringer, som har lignende problemstilling.
Hvad er forskellen på konklusion og perspektivering?
En perspektivering er, til forskel fra en konklusion, typisk ikke et krav i en opgave. Hvis du har skrevet en opgave, som rejser nye spørgsmål inden for dit emne, eller hvis du stødte ind i nogle spørgsmål undervejs, som din opgave ikke kunne besvare, så kan en perspektivering give god mening.
Hvordan løser man en problemstilling?
- Brug ikke lukkede JA/NEJ spørgsmål. ...
- Undgå for mange underspørgsmål. ...
- Afsluttes med en delkonklusion. ...
- Tag udgangspunkt i flere taksonomiske niveauer. ...
- Spørgsmålene skal være klare og tydelige. ...
- Besvarelse af spørgsmålene er realistisk i forhold til tid og opgavens omfang.