Hvad er rimelig tid?

En forbruger skal klage over fejl og mangler ved et produkt 'inden for rimelig tid'. Det er ikke defineret præcis, hvad 'rimelig tid' dækker over, men klager forbrugeren senest to måneder efter, at han har opdaget fejlen eller manglen, vil det altid være inden for rimelig tid.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på smartweb.dk

Hvor lang tid er rimelig tid?

Som udgangspunkt har sælgeren kun ét forsøg til at reparere din vare, og dette skal ske inden for rimelig tid. Rimelig tid er 1-2 uger. Er det en særlig kompliceret fejl, eller stiller sælgeren en lånegenstand til rådighed, kan sælgeren have flere forsøg eller længere tid til at reparere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvad er rimelig reparationstid?

”Rimelig tid” er altid en konkret vurdering, som bl. a. afhænger af, om der er tale om kompliceret reparation/fejl, om det er en standard vare osv. Ankenævnet for Forsikring har tidligere afgjort kendelser på samme område og givet kunden ret i situationer, hvor reparationstiden var længere end 3-4 måneder.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på ugeavisen.dk

Hvornår har man ret til at få pengene tilbage?

Sælgeren har som udgangspunkt et forsøg til at løse fejl på varen. Lykkes det ikke inden for rimelig tid – højest et par uger - kan du få hævet købet og kræve pengene tilbage. Sælgeren kan dog have to til tre forsøg, hvis det for eksempel drejer sig om en "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Hvornår har man krav på en ny vare?

Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller omleveret til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen. Butikken må kun forsøge at reparere eller omlevere din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Han havde været træls gennem en længere periode



Hvornår kan en forbruger hæve købet?

For at du skal kunne ophæve købet, skal manglen som udgangspunkt være væsentlig. I nogle tilfælde vil du dog godt kunne ophæve købet, selvom manglen ikke er væsentlig. Det er fx, hvis sælgeren ikke vil afhjælpe eller omlevere inden for rimelig tid eller gøre det uden væsentlig ulempe for dig.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår er man forbruger?

Der er tale om en forbruger, når denne hovedsagelig handler uden for sit erhverv i relation til jeres aftale. Lovens regler gælder derimod ikke, når din virksomhed indgår aftaler om køb og salg af varer og tjenesteydelser med andre virksomheder som led i begges erhverv. Den typiske forbruger er en privatperson.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på virksomhedsguiden.dk

Er det lovligt ikke at give penge retur?

Et køb er i udgangspunktet en bindende aftale, og du har ifølge købeloven ikke krav på at kunne fortryde et køb i en fysisk butik. Butikker tilbyder dig ofte retten til at bytte en vare eller at returnere varen og få pengene tilbage. Men butikken er ikke forpligtet til at give dig den service.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på taenk.dk

Kan man nægte at give penge tilbage?

Forbrugerne kan ikke fortryde et køb ved kun at nægte at afhente eller modtage varen, når den kommer. Virksomheden er dermed ikke forpligtet til at tilbagebetale pengene til forbrugeren, før den har modtaget forbrugerens meddelelse om fortrydelse, selvom en uafhentet vare er leveret tilbage til virksomheden.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrugerombudsmanden.dk

Hvad gør man hvis man ikke får sine varer?

Du har krav på at få alle dine penge retur, hvis varen ikke bliver leveret som aftalt. Kontakt i første omgang webshoppen. Gør det skriftligt, fx på mail, så du kan bevise, at du har kontaktet webshoppen. Kan du og virksomheden ikke finde en løsning, kan du kontakte din bank og få tilbageført pengene.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Er der altid 2 års garanti?

reklamationsret i 2 år, kan man henvende sig til sælgeren inden for de første 2 år, efter man har købt varen, hvis man opdager fejl ved denne. Efter købeloven er det sådan, at man kan reklamere over en vare i op til 2 år efter købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på familieadvokaten.dk

Er der 2 års garanti på sko?

Købeloven giver kunden ret til 2 års reklamation for alle fejl, der var til stede, eller hvor årsagen til fejlen var til stede, da kunden fik varen leveret. Det er ikke muligt at aftale en kortere frist, eller at reklamationsretten ikke gælder for alle dele af varen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på skobranchen.dk

Er der 2 års garanti på elektronik?

Ifølge købeloven har du to års reklamationsret. Derudover kan der være en garanti på produktet. Forsikringen vil typisk have en længere løbetid end reklamationsretten eller den garanti, der muligvis er på varen. Tænk derfor på, hvor lang levetid det produkt, du køber, forventes at have.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Kan man fortryde en privat handel?

Når du handler med en privatperson, har du ingen lovbestemt fortrydelsesret - medmindre du og sælgeren har aftalt det.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor lang tid garanti er der på vare?

Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvor mange forsøg på reparation?

Med i vurderingen af, hvad der er “rimelig tid”, hører også, hvor mange gange du må prøve at reparere den samme fejl. Udgangspunktet er, at du har ét forsøg. Hvis det ikke lykkes at lave en holdbar reparation, kan kunden i stedet kræve ombytning eller ophævelse af købet.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på aua.gl

Hvornår starter 6 dages fortrydelsesret?

Hvornår starter fortrydelsesfristen? Hvornår fristen løber fra, afhænger af om det er køber eller sælger der underskriver købsaftalen først. Hvis det er køber der underskriver først, tæller de 6 hverdage fra første hverdag efter at sælger også har underskrevet købsaftalen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på skoedecentret.dk

Hvor mange gange må butikken reparere?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl og bringe varen i orden, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvis en vare bliver sat ned efter køb?

Er det sandt, at forbrugere har ret til at få differencen tilbage, hvis en vare bliver sat ned efter købet? Svaret er nej, forbrugeren har ikke krav på at få pengene tilbage, bare fordi varen bliver sat ned i pris. Men forbrugere kan for eksempel udnytte en prisgaranti, en fortrydelsesret eller en aftalt returret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Hvor lang tid kan man fortryde et køb?

Når du handler på nettet, har du 14 dages fortrydelsesret. Din fortrydelsesfrist starter først, når du har modtaget varen, fx når den er lagt i din postkasse, når den efter aftale med dig er lagt i et skur eller lignende, eller når den er afleveret på din arbejdsplads.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvornår kan man fortryde et køb?

Fortryder du købet - giv sælgeren besked inden for 14 dage

Fra du har modtaget varen, har du 14 dages fortrydelsesfrist. Send en utvetydig meddelelse til netbutikken om din fortrydelse, hvilket vil sige, at butikken skal have tydeligt besked.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på forbrug.dk

Hvor lang tids fortrydelsesret har en forbruger i fjernsalg?

Efter forbrugeraftaleloven er der imidlertid en lovbestemt fortrydelsesret på 14 dage for visse aftaler indgået med forbrugere. Det gælder: aftaler, som indgås med forbrugeren uden for den erhvervsdrivendes forretningssted. aftaler, som indgås ved såkaldt fjernsalg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på njordlaw.com

Hvilken aldersgruppe forbruger mest?

Ny undersøgelse viser at de 40-65 årige forbruger mere end de unge. Nye tal om de 40-65 årige forbrugere udfordrer samfundets og annoncemarkedets fokus på de unge. De mest udtalte storforbrugere viser sig at være mellemgruppen, der står for 75 procent af alt forbrug.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på bureaubiz.dk

Hvad er en kritisk forbruger?

Den kritiske forbruger handler om de valg og dilemmaer, vi stilles overfor, når vi går på indkøb. Læremidlet giver også nogle bud på, hvilken rolle landbruget har spillet og stadig spiller i det danske samfund.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på madkundskabsforum.dk

Hvad er en forbruger aftale?

Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Stk. 2. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at en aftale, den pågældende har indgået, ikke er en forbrugeraftale.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på retsinformation.dk