Stilladsering er den proces eller det produkt, der gør eleven i stand til at nå et mål, løse et problem eller færdiggøre en opgave, som eleven ikke ville have været i stand til at gøre uden støtte fra andre personer eller værktøjer (Hu 2006: 34).
Hvem har opfundet stilladsering?
Vygotskij var en af de første psykologer som lagde vægt på mennesket som kulturvæsen. Han er særlig kendt for begrebet "Zonen for nærmeste udvikling", som i vore dage har fået en fornyet interesse under navnet stilladsering (en: "scaffolding", Jerome Bruner).
Hvad er Registerkontinuum?
Registerkontinuum Registerkontinuum er en model over sprogets udvikling i forskellige sprogbrugssituationer, og kan anvendes som et didaktisk refleksions- og planlægningsredskab til at støtte elevers tilegnelse af sprog og fag (Knudsen & Wulff, 2017).
Hvad er Sneglemodellen?
Sneglemodellen, som blev udviklet af Beverly Derewianka, er et godt planlægningsredskab, der har fokus på sproglig udvikling i fagundervisningen. Den tager udgangspunkt i en sanseoplevelse og har en handlingsorienteret og undersøgende tilgang.
Hvad er en Sprogbrugssituation?
En sprogbrugssituation er en gensidig kommunikation mellem to parter, der skiftes til at være afsendere og modtagere af forskellige sproglige ytringer.
Hvad er stillads?
Hvad er Stilladserende samtaler?
Den stilladserende samtale er en sprogudviklende samtale, hvor eleven skal være sprogligt aktiv og gives mulighed for at forhandle mening og afprøve sproglige mønstre i den spontane samtale.
Hvad er Makrostilladsering?
Stilladsering handler om, at du som lærer stiller høje krav til eleverne, samtidig med at du støtter dem (blandt andet sprogligt) efter deres behov. Makrostilladsering handler om at sætte elever i sprogbrugssituationer, så de udvikler deres sprog fra hverdagssprog til fagsprog.
Hvad er lærerens opgave?
Lærerens opgave er primært at undervise eleverne i de forskellige fag og give alle elever den bedst mulige faglige uddannelse, men det er i høj grad også lærerens opgave at udvikle og opdrage eleverne. En af lærernes andre vigtige opgaver er den sociale omsorg for eleverne.
Hvad er lærerens kerneopgave?
Faglighed og almen dannelse Kerneopgaven for lærerne er at danne og uddanne elever. Lærerne har både fokus på elevernes faglige udvikling og deres udvikling som mennesker. Når eleverne lykkes med en faglig opgave, eller forstår noget svært, så giver det lærerne stor arbejdsglæde.
Hvad er vigtigt som lærer?
1) Den gode lærer tør først og fremmest være sig selv. 2) Alt, hvad den gode lærer gør, gør hun for elevernes skyld. 3) Den gode lærer er empatisk. 4) Den gode lærer er fagligt dygtig, men har en klar erkendelse af, at faglighed ikke gør det alene.
Hvornår må man gå hjem hvis læreren ikke kommer?
"Hvis din lærer er mere end 15 min. forsinket, må du forlade skolen uden notering af fraværd!"
Hvad er mikro og Makrostilladsering?
Makro: den planlagte støtte - de valgte aktiviteter. Mikro: opstår i den spontane samtale mellem lærer og elever eller mellem elever. Hvordan opstiller man klare faglige og sproglige mål? Konkretiser FFM til læringsmål.
Hvad er Formidlingsoverflod?
møder de sproglige udtryk, de er ved at lære, på mange forskellige måder. Denne formidlingsoverflod (Gibbons, 2015), hvor eleverne får noget at vide på mange forskellige måder og ved hjælp af alle fire kommunikationsfærdigheder – tale, lytte, læse og skrive – er en integreret del af de planlagte aktiviteter.
Hvad er Agenthed?
Agenthed er et væsentligt begreb i narrativ psykoterapi. Begrebet dækker over, at mennesker aldrig kun handler på grund af det, de har oplevet. Mennesket er også intentionelt.
Hvordan fører man en samtale?
- Saml på gode historier. Det er et godt trick at have et lille lager af emner, der interesserer dig. ...
- Spørg ind til andre og vær nysgerrig. ...
- Giv komplimenter. ...
- Tal om tingene lige omkring dig. ...
- Forsøg at slappe af. ...
- Øv dig i smalltalk – fx med et konkret mål.
Hvad består en samtale af?
En samtale kan defineres som et møde mellem mindst to personer, hvor de med hver deres perspektiv på verden tager eller får kontakt og indgår i en interaktion (et samspil), hvor der foregår informationsudveksling og koordinering af mening. Ofte er samtalen én episode i en længerevarende relation.
Hvad er et sprogligt register?
Sproglige registre
Et register er en slags sprogligt mønster. Halliday (1993a) beskriver det som “en klynge af forbundne træk der har en mere-end-tilfældig tendens til at optræde sammen.”
Er lektier lovlige?
Når læreren giver lektier for, pålægger han eller hun sin elev og dennes forældre en opgave, som hverken forældre eller barn har pligt til at udføre, og som er i strid med selve forudsætningen for folkeskolen. Læreren udfører en handling, der ikke er lovhjemmel for, og som derfor må være ulovlig.
Hvor mange elever må en lærer have?
Folkeskolelovens § 17 bestemmer, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse.
Kan man gå i 9 klasse to gange?
Det er muligt at gå i 8., 9. og 10. klasse to gange. Ligesom det er muligt at tage Folkeskolens afgangsprøver to gange.
Hvad kendetegner den gode elev?
Gode sociale relationer er afgørende
Topscoren i elevernes svar er, at en god elev først og fremmest er en god kammerat. Først derefter kommer mere individuelle forhold som selv at sørge for at lære det, man skal lære, at sørge for at forberede sig og at få gode karakterer.
Hvordan man lærer bedst?
- Vær nysgerrig i din læsning. ...
- Lyt til podcasts og lydbøger. ...
- Tag noter, mens du læser. ...
- Brug audio-notater. ...
- Hold din viden ved lige. ...
- Lær dig selv huskemetoder. ...
- Præsentér din viden for andre.
Hvordan lærer elever bedst?
- Giv alle elever passende faglige udfordringer.
- Arbejd for en god relation mellem lærer og elev.
- Giv eleverne en aktiv rolle i undervisningen.
- Varieret og alsidig skoledag.
Hvordan laver man en undervisningsplan?
- Øvelser/aktiviteter/oplæg/gruppearbejde.
- Ca. tidsangivelser for alle enkeltdele i timen.
- Læringsmål for de individuelle aktiviteter.
- Noter om praktiske ting og informationer til de studerende.
- Spørgsmål til dagens tekst/teori/opgave.
Hvor lang tid tager det at blive lærer?
Læreruddannelsen er et fuldtidsstudium på 4 år (240 ECTS). Når du er færdig med din uddannelse, er du uddannet professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Du vil i din uddannelse indgå i praksissamarbejde og tværfaglige aktiviteter og arrangementer med skoler, der er med til at udvikle din lærerfaglighed.