Triple-loop læring repræsenterer den højeste form af selvransagelse. Den fokuserer på visionen/drømmen om hvad organisationen/individet gerne vil være og stiller spørgsmålet ”hvordan kan vi være sikre på, at det rigtige er det rigtige”?
Hvad er single loop læring?
Single-loop learning opstår, når der er et mismatch mellem handlinger og de ønskede konsekvenser. Fejl rettes ved at korrigere teknikker og procedurer. Ved double-loop learning stiller vi i stedet spørgsmål til de styrende variabler, som lå til grund for handlingen.
Hvad er den lærende organisation?
En lærende organisation er en dynamisk og adaptiv enhed, der kontinuerligt stræber efter at forbedre sig selv gennem læring, innovation og tilpasning.
Hvad er struktur i en organisation?
Organisationsstruktur er dels en betegnelse for den måde en organisation formelt set er organiseret på, dels en betegnelse for grundlæggende og relativt stabile adfærdsmønstre i en organisation.
Hvad er læring teori?
I pædagogisk- og uddannelsesmæssig sammenhæng har begrebet læring en central placering. Om end der ikke findes en fast definition, peger de fleste teoretikere på læring som en varig ændring af adfærd, som skyldes øvelse eller anden form for erfaring (Schunk, 2014, s. 3).
How f*** underrated is this sport?! EPIC WINDSURFING DRONE
Hvordan opstår læring?
Mennesket er i meget høj grad et socialt menneske, og læring sker enten direkte eller indirekte i samspil med andre mennesker. Læringen betragtes som et centralt element i samspillet mellem det enkelte individ og omgivelserne. ”Læring er en social proces, der foregår i samspil med andre.”
Hvad er de 4 læringsstile?
De fire positioner på læringscirklen, fire måder at lære på, svarer til Honey og Mumfords begreb 'læringsstile'. De navngiver dem aktivist (opleve), reflektor (tænke over), teoretiker (skaffe viden) og pragmatiker (prøve af). Honey og Mumford siger, at de fleste foretrækker en eller to stile.
Hvad er Vygotskys syn på læring?
Selvom læring og udvikling er to forskellige processer, virker de sammen. Ifølge Vygotsky (1979:7) vil en læring, der er tilrettelagt på den rigtige måde, sætte processer i gang, der fører til udvikling. Vygotskys pointe er, at læring medfører udvikling.
Hvilke former for læring findes der?
De fire læringstyper består af følgende typer: Kumulativ læring, assimilation, akkommodation og transformation.
Hvad er forskellen på undervisning og læring?
Undervisning har en lærer som hovedaktør, mens læring har den modtagende – eleven – som hovedaktør.
Hvad er tegn på læring?
Hvad er tegn på læring? Tegn på læring er de synlige udtryk for læring som I forventer at kunne se blandt børnene. Tegn på læring gør læringsmålene konkrete. I skal se efter tegnene når I vil vurdere om de metoder og aktiviteter I har arbejdet med, har ført til den ønskede læring og udvikling hos børnene.
Hvad er akkomodativ læring?
Akkomodativ læring
Når noget knyttes til noget allerede kendt - tilføjende læring. Gennem assimilativ læring indoptages og indpasses sanseindtryk fra omgivelserne, som tilføjelser til og udbygning af de allerede etablerede mentale skemaer.
Hvad er Knud Illeris Læringstrekant?
Læringstrekanten: Indhold, drivkraft og sampil
Illeris er kendt for sin læringstrekant bestående af indhold, drivkraft og samspil.
Hvad er forskellen på assimilation og akkomodation?
Assimilation er i psykologisk (konstruktivistisk) sammenhæng Jean Piaget betegnelse for en indlemmelse af ny viden, der passer med ens kognitive skemaer (Den viden man havde i forvejen). Modsat akkommodation, hvor den "nye viden" er langt fra den opfattelse man havde i forvejen.
Hvad betyder kumulativ læring?
Kumulativ læring omhandler det stadie eller situationer, hvor den enkelte ikke har i forvejen eksisterende skemaer, som den nye læring kan tilknyttes. Dette er typiske det, man ser ved små børn, hvor al læring forekommer som relativt ny.
Hvad er uformel læring?
De to læringsformer, som børn og unge møder i skole og til spejder kaldes for formel og uformel læring. I skolen hersker den formelle læring, hvor læreren har svaret på, hvad der skal læres, og elevernes læring testes efterfølgende.
Hvad er didaktisk læring?
Didaktik omhandler læring om læring. Et af hovedelementerne inden for didaktik er refleksion og vurdering af praksis. Find viden om, hvad der rører sig i praksis – og bliv klogere på, hvilke didaktiske metoder der har betydning for elevernes læring og dannelse.
Hvad er læringsstrategier?
Læringsstrategier er processer, teknikker eller procedurer, som eleven anvender, når noget nyt skal læres og opgaver skal løses. En læringsstrategi er viden om, hvilke fremgangsmåder, der kræves for at løse forskellige opgaver.
Hvad er en god lærer?
1) Den gode lærer tør først og fremmest være sig selv. 2) Alt, hvad den gode lærer gør, gør hun for elevernes skyld. 3) Den gode lærer er empatisk. 4) Den gode lærer er fagligt dygtig, men har en klar erkendelse af, at faglighed ikke gør det alene.
Hvad er visuel læring?
Visuel-spatial læring betyder læring i billeder og oplevelser uden brug af ord og sætninger. Det kan beskrives som spatial læring. Visuelt-spatiale elever ser billeder af situationer og begivenheder, hvor flere dele bliver synlige samtidigt.
Hvilke undervisningsmetode er bedst?
- Giv alle elever passende faglige udfordringer.
- Arbejd for en god relation mellem lærer og elev.
- Giv eleverne en aktiv rolle i undervisningen.
- Varieret og alsidig skoledag.
Hvad er Piagets kognitive læringsteori?
Den kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem assimilation og akkomodation. Piagets kognitive læringsteori siger, at læring foregår gennem de to mekanismer assimilation og akkomodation.
Hvad er projektbaseret læring?
Projektbaseret læring er en kreativ og dynamisk tilgang til undervisning, hvor eleverne dykker ned i spændende emner gennem praktiske projekter og opgaver. Det er en metode, der ikke kun fremmer dyb forståelse, men også udvikler vigtige kompetencer som problemløsning, samarbejde og kritisk tænkning.
Hvorfor bruge Illeris Læringstrekant?
I Illeris' læringstrekant finder man også dimensionerne indhold, drivkraft og samspil. Under dimensionen indhold mener Illeris, at der skal være noget individet tilegner sig. Her har Illeris en bred forståelse af, hvad ordet indhold dækker over.