Hvis du ønsker at reklamere over et produkt, så kan du besøge Retur & Reklamationsafdelingen i et af vores varehuse eller kontakte vores Kundesupport. I Danmark har kunder, ifølge Købeloven, 2 års reklamationsret, men hos IKEA har vi valgt at give vores kunder hele 5 års reklamationsret på vores produkter.
Kan man returnere en brugt vare IKEA?
Ubegrænset returret
I IKEA har du ingen tidsfrist for at returnere eller ombytte dine ubrugte varer, så længe du medbringer din kvittering eller købsbevis. Returretten gælder dog ikke for: Metervarer, varer fra Cirkulär, bordplader efter mål, planter og fødevarer.
Kan man bytte en vare i IKEA uden bon?
Har du handlet i varehuset via selvbetjeningskasserne, kan du have valgt at få tilsendt kvitteringen på mail. Mangler du stadig kvittering eller ordrebekræftelse, kan du kontakte Kundesupport eller Retur & Reklamation i varehuset. Hav gerne information om købsdato, varehus, totalbeløb klar ved henvendelse.
Kan man få pengene tilbage i IKEA?
Hvis du har et produkt, der er tilbagekaldt, kan du aflevere det i et vilkårligt varehus og modtage pengene retur for produktet. Kvitteringen er ikke nødvendig.
Hvilke former for garanti yder IKEA?
Vi tilbyder en 10 års garanti på ENHET køkkensystemet, der dækker fejl i materialer og udførelse. Blandingsbatterier til køkkener har 10 års garanti (undtagen KALLSJÖN), mens alle IKEA hvidevarer har 5 års garanti (undtagen LAGAN og TILLREDA).
SÅDAN RETURNERER DU IKEA PRODUKT | Sådan returnerer du ikea møbler
Hvordan klager man til IKEA?
Hvis du vil klage over dit køb, skal du kontakte IKEA Kundesupport på telefon 70 15 09 09.
Hvor lang tids reklamationsfrist tilbyder IKEA?
Ifølge købeloven har du som forbruger 2 års reklamationsret. Det nøjes vi ikke med i IKEA, hvor du altid har 5 års reklamationsret på dine varer. Husk at tage kvitteringen med. Du kan returnere dine varer i Retur & Reklamationsafdelingen i et af vores varehuse.
Kan man altid få pengene tilbage?
I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage. Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde: Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.
Kan man få penge tilbage i Magasin?
Du er altid velkommen til at bytte varer i en af Magasins syv forretninger eller få pengene retur, hvis du foretrækker det. Varer købt på Magasins onlineshop og i forretningen, kan altid returneres i alle forretninger. Det eneste du skal huske er at medbringe din kvittering.
Hvornår kan man få pengene tilbage?
Når du handler i en fysisk butik, er det op til sælger, om han vil tilbyde returret. Det gælder også, hvis du handler med privatpersoner. Ved nethandel har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.
Kan man lave reklamation uden bon?
Butikken hæfter kun for de varer, som den selv har solgt. Hvis du ikke kan bevise, at varen er købt i butikken, kan det betyde, at du ikke kan gøre brug af din reklamationsret. Uden kvittering kan du derfor selv komme til at betale for en eventuel reparation.
Kan man bytte en vare uden kvittering?
Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
Hvor får IKEA deres varer fra?
IKEA får leveret deres produkter fra ca. 1.600 leverandører verden over, dvs. at deres Code of Conduct er med til sikre en miljømæssig og social ansvarlig opførsel i blandt andet udviklingslandene.
Hvad er en reklamation?
Reklamationsret betyder grundlæggende, at du som kunde har ret til at klage, hvis der er en fejl eller mangel ved varen. Butikken, hvor varen er købt, er herefter forpligtet til enten at reparere/udskifte varen eller give dig pengene tilbage.
Kan man ringe til IKEA?
Ring til os på 70 15 09 09. Vores salgsteam hjælper dig gerne og sammensætter din ordre. Vi sidder klar til at hjælpe dig mandag-fredag fra kl.
Kan IKEA tage gamle møbler med?
IKEA Gensalg er til dig, der gerne vil give dine gamle møbler en chance til, et nyt liv og et andet hjem. Du kan sælge det tilbage til os for et tilgodebevis, og så sørger vi for, det får nyt liv i et andet hjem.
Hvornår gælder fortrydelsesretten ikke?
Har jeg fortrydelsesret, når jeg handler i en butik? Nej. Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du handler i en fysisk butik. Den enkelte butik kan selv vælge, om den vil tilbyde forbrugerne fortrydelsesret som en særlig service.
Hvor lang tid kan man fortryde et køb?
Du har 14 dages fortrydelsesret, når du handler på nettet i Danmark og EU. Det gælder både køb af varer og køb af ydelser, fx vinduespudsning eller mobilabonnementer.
Hvad betyder fuld returret?
De 14-dages fortrydelsesret løber fra, du modtager varen. Butikken skal også sende dig en fortrydelsesblanket, som du kan bruge, hvis du vil fortryde dit køb. Du behøver dog ikke benytte fortrydelsesformularen. En e-mail er lige så godt, så længe det er tydeligt for sælgeren, at du vil fortryde dit køb.
Hvilke varer kan ikke returneres?
- Fødevarer*
- Helsekost.
- Taletidskort.
- Onlinelotto.
- Blomster og planter (læs i stedet om vores GroGaranti her)
- Tobaksvarer.
- Specielt fremstillede/-skaffede varer, herunder fremkaldelser og fotoprodukter, specialgardiner, varer efter mål, toning af maling og lignende.
Hvis man fortryder et køb?
Fortrydelsesret er retten til at fortryde et køb. Når du køber noget i en fysisk butik, har du som udgangspunkt ikke ret til at fortryde købet, medmindre sælger har tilbudt dig fortrydelsesret – ved køb over internettet vil du dog som regel have 14 dages fortrydelsesret.
Hvad betyder 2 års reklamationsret?
Når du får omleveret en vare, skal du have en ny toårig reklamationsret, der løber fra den dag, hvor du får den nye vare leveret. Hvis sælgeren ikke inden for rimelig tid skaffer dig en ny vare, kan du i nogle tilfælde selv indkøbe en ny vare og forlange, at den første sælger betaler.
Hvad er reklamationsfristen?
Reklamationsfristen er den tidsperiode, hvor køberen overfor sælgeren kan påberåbe sig en køberetlig mangel. Ifølge købe- og obligationsrettens almindelige grundsætninger skal den køber, der agter at påberåbe sig en mangel, reklamere over misligholdelsen, hvilket vil sige, at køber skal give sælger meddelelse herom.
Hvornår er det en reklamation?
Reklamation betegner en indsigelse, som fremsættes i anledning af en påstået misligholdelse fra en kontraktspart. En reklamation kan for eksempel være en uenighed om kvaliteten af et leverance, faktura eller lignende.
Hvem laver Ikeas hårde hvidevarer?
Hvidevarer fra Ikea og Ikea reservedele er ofte produceret af Whirlpool, men kan også være produceret hos Electrolux-koncernen.