Hvilke grundlæggende elementer bør en virksomhedskarakteristik indeholde? Grundlæggende information (navn, selskabsform, virksomhedstype, branche), økonomiske nøgletal, markedsinformation, og interne faktorer som styrker og svagheder.
Hvad skal en virksomhedsbeskrivelse indeholde?
- Indledning:
- Virksomhedens produkter og ydelser:
- Virksomhedens markedsforhold:
- Virksomhedens kerneydelse/produktion/salg:
- Lovgivning og kontrakter:
- Beskrivelse af aktiver:
- Økonomi:
- Virksomhedens fremtid:
Hvad er vigtigt i en virksomhedskarakteristik?
En virksomhedskarakteristik er en beskrivelse af en virksomhed med brug af fagbegreber. Virksomhedens konkurrencedygtighed kan analyseres ved hjælp af begreberne kernekompetence, konkurrencemæssig fordel og kritiske succesfaktorer.
Hvad skal en virksomhedsanalyse indeholde?
Virksomhedsanalysen omfatter en vurdering af virksomhedens brug af vækststrategi, en værdikædeanalyse samt en økonomisk analyse med fokus rentabili (…) Denne opgave indeholder en virksomhedsanalyse af DK Company.
Hvad indeholder en forretningsplan?
I din forretningsplan samler du trådene fra dit arbejde med at beskrive din virksomhedsidé, dine produkter, udviklingspotentiale, økonomi mv. Din forretningsplan er et godt overblik for dem, du vil dele den med som for eksempel bank eller potentielle samarbejdspartnere.
Hvordan skriver man virksomhedsbeskrivelse til din forretningsplan?
Hvad skal en virksomhedsprofil indeholde?
En virksomhedsprofil er en kortfattet beskrivelse af en virksomhed, der indeholder vigtige oplysninger om dens historie, mission, produkter eller tjenester, målgruppe og nøgleoplysninger.
Hvad er en god business plan?
Det skal din forretningsplan indeholde:
En god beskrivelse af din forretningsidé En oversigt over de produkter eller de services, du vil sælge. En markedsanalyse af det marked, du skal agere på Et overblik over den økonomi, der er i virksomheden: Etableringsbudget, driftsbudget og likviditetsbudget.
Hvad er en virksomheds kernekompetence?
Virksomheden finder sine kernekompetencer ved at analysere sig selv (set indefra og ud) for at klarlægge, hvad virksomheden er særlig god til, og hvad der skaber værdi for kunden. Der er tre betingelser for, at en kompetence kan kaldes en kernekompetence: Kunderne oplever kompetencen som værdifuld.
Hvordan analyserer man indtjeningsevnen?
En måde som du kan få et indblik i din indtjeningsevne er, at du kan beregne overskudsgraden. Den beregner du ved at tage: Resultat før finansielle omkostninger og dividere den med nettoomsætningen. Så får du det tal, der viser hvor stor en del af din omsætning, der giver dig et overskud.
Hvad kan en virksomheds værdier være?
De værdier, som skal beskrive virksomheden, er typisk: Respekt, åbenhed, troværdighed, engagement, ansvarlighed, ambition og tryghed samt et antal andre hyppigt forekommende plus-ord. Det absurde er, at værdierne jo især skal beskrive virksomhedens egenart og dermed sikre en konkurrencefordel.
Hvordan laver man en karakteristik af en virksomhed?
- Grundlæggende information: Virksomhedens navn. Selskabsform (A/S, ApS, I/S, IVS, enkeltmandsvirksomhed) ...
- Økonomiske nøgletal: Omsætning. ...
- Markedsinformation: Antal konkurrenter og deres identitet. ...
- Interne faktorer: Stærke og svage sider.
Hvad er parametermix?
Marketing mixet – også kendt som parametermix – indeholder i de fleste sammenhænge det, der kaldes de 4 P'er. Det er 4 parametre, der beskriver en virksomheds produkt eller services. De 4 parametre handler i grove træk primært om, hvilke knapper man som virksomhed kan dreje og justere på.
Hvad kendetegner kernekompetencer?
En kernekompetence består, ligesom gryderetten, af en kombination af viden, teknologier, opbyggede erfaringer, processer og relationer. Det er essensen af dette, som udgør indholdet og betydningen af kernekompetencen.
Hvad skal en virksomhedspræsentation indeholde?
Der er flere elementer i en virksomhedspræsentation der skal overvejes når en præsentation skal udarbejdes, som; struktur og indhold, budskab, design, animationer, billeder og teknik.
Hvilke virksomhedstyper er der?
- Personligt ejede virksomheder, fx enkeltmandsvirksomhed, PMV og interessentskab (I/S)
- Selskaber, fx ApS og A/S.
Hvordan laver man et virksomhedsportræt?
- Virksomhedstype - offentlig eller privat.
- Ejerform.
- Branche og marked.
- Beliggenhed.
- Produkter.
- Kundegrupper.
- Antal medarbejdere.
- Idégrundlag.
Hvilke nøgletal indgår i indtjeningsevnen?
Din virksomheds indtjeningsevne
Når du skal have indblik i, om din virksomhed er god til at tjene penge, skal du se på de her tre nøgletal: afkastningsgraden, overskudsgraden og egenkapitalens forrentning.
Hvad er en god bruttoavanceprocent?
En “god” bruttoavanceprocent varierer meget mellem forskellige industrier: Teknologi: Typisk høj bruttoavanceprocent på 60-80%, fordi produkter ofte har høj margin og lave variable omkostninger.
Hvad er nulpunktsomsætning?
En virksomheds nulpunktsomsætning er et af nøgletallene, som viser, hvordan den pågældende virksomheds økonomiske situation ser ud. Tallet angiver, hvor meget virksomheden skal omsætte for i en given tidsperiode for, at resultatet går i nul. Med dette menes, at omkostningerne og indtægterne udligner hinanden.
Hvad skal man have med i en virksomhedsbeskrivelse?
Beskrivelse af virksomhedens produkt/produkter og hvilket behov afdækker det/de? Hvad er virksomhedens strategi/ambition de kommende 3-5 år? Marked, konkurrenter, kunder og leverandører? Hvordan tilgår virksomheden markedet?
Hvilke tre ting skal være opfyldt for at man kan tale om kernekompetencer?
- Den skal være unik.
- Den skal være svær at efterligne.
- Den skal skabe værdi for kunden.
Hvad er en virksomheds værdigrundlag?
”En virksomheds værdigrundlag er et samlet sæt af værdier, som virksomhedens medarbejdere er enige om både udtrykker, hvad organisationen står for og hvad der skal være ledende for deres aktiviteter. Det som kendetegner os som organisation på vejen mod målet.
Hvad er god branding?
Hvad er branding? Med branding, arbejder man på at skabe en stærkere tilknytning til en virksomhed, eller en person og på den måde skabe afstand til konkurrenterne. Et godt brand, kan ligesom et godt omdømme, opnåes ved altid at indfri, eller at overstige kundernes forventninger.
Hvad er idegrundlaget?
Idé Virksomhedens idé er det strategiske grundlag, som en virksomhed drives på. Idéen udtrykker de ønsker og behov, som virksomheden gerne vil dække hos målgruppen. For en nyetableret virksomhed vurderes virksomhedens idégrundlag først ved hjælp af en SWOT-analyse, før den endelige idé formuleres.
Hvad er en god business case?
En velskrevet business case flyder logisk fra at præsentere et problem eller mulighed gennem fordele og ulemper ved løsninger til beskrivelse af den anbefalede løsning. Indholdet skal være let at scanne, så den er hurtigere og mindre overvældende at læse for styregruppen.