Den Motiverende Samtale (også kaldet Motivationssamtalen) er en evidensbaseret samtaleteknik, der, ved at hjælpe en person til at blive afklaret omkring sine værdier og livsstil, søger at skabe indre motivation til forandring af en konkret adfærd eller livsstil.
Er den motiverende samtale en metode?
Den Motiverende Samtale (på engelsk Motivational Interviewing – MI) er en klientcentreret og meget virkningsfuld metode for professionelle, der arbejder forandringsorienteret med mennesker. Selvom den er effektiv, lægges der samtidig stor vægt på empati og respekt.
Hvordan hænger mål sammen med den motiverende samtale?
Den motiverende samtale er en anerkendende metode, der baserer motivationsarbejdet på personens perspektiv og ønsker og mål. I stedet for at forsøge at overtale personen til forandring, arbejdes med udgangspunkt i personens egen motivation og tanker om forandring.
Hvilken teoretiker snakker om den motiverende samtale?
Den motiverende samtale beskrives første gang af psykologen William R. Miller i 1983 i artiklen Motivational Interviewing with problem drinkers (Miller, 1983).
Hvad er MI metode?
MI er en forkortelse for det engelske begreb Motivational Interviewing, som på dansk ofte kaldes 'den motiverende samtale'. Det er en rådgivningsstil, hvor behandleren i samarbejde med dig undersøger den ambivalens, der er forbundet med misbruget. Målet er at fremme din egen motivation for at stoppe misbruget.
Hvad er motiverende samtale?
Hvad kan du bruge den motiverende samtale til?
Den motiverende samtale handler om at kommunikere forandringerne ud på en måde, så medarbejderne selv tager de nødvendige skridt i den rigtige retning. Det sker blandt andet ved at stille de gode, nysgerrige spørgsmål, skabe refleksioner og opsummere på en anerkendende måde.
Hvad er Forandringscirklen?
Forandringscirklen siger noget om, at personen kan befinde sig i forskellige stadier i forandrings proces. Når du skal møde personen der, hvor han eller hun er, er det centralt at gå på opdagelse i hvilket stadie, personen er på. Det gør du gennem spørgsmål, der retter sig mod de enkelte faser.
Hvad definerer en samtale?
En samtale kan defineres som et møde mellem mindst to personer, hvor de med hver deres perspektiv på verden tager eller får kontakt og indgår i en interaktion (et samspil), hvor der foregår informationsudveksling og koordinering af mening. Ofte er samtalen én episode i en længerevarende relation.
Hvordan arbejder man motiverende?
- Sæt dig klare og opnåelige mål, som du kan arbejde hen imod – på kort og lang sigt.
- Sørg for at du har de ressourcer, som du skal bruge for at nå dine mål.
- Søg jævnligt feedback fra din leder og dine kolleger, så du bedre kan forstå, lære og udvikle dig i din rolle.
Hvorfor er motivation vigtig?
Motivation er drivkraften bag folks adfærd, og derfor også her hvor al moderne ledelse starter. Hvor medarbejderne handler engageret på basis af lyst og ikke tvang. Den motiverede medarbejder er kernen i enhver organisation, og det er derfor den moderne leders opgave at skabe motiverede og engagerede medarbejder.
Hvad er et Forandringsudsagn?
Forandringsudsagn: Udsagn fra personen om fordele ved en mulig forandring samt ulemper ved status quo. Jo flere foran- dringsudsagn i en samtale, jo større moti- vation og sandsynlighed for forandring. Status quo-udsagn: Udsagn fra personen om ulemper ved en mulig forandring og fordele ved status quo.
Hvad er UGU?
Om arbejdet med Den Motiverende Samtale og børn
Følg her Den Motiverende Samtales model for at give information (UGU: udforsk hvad barnet ved om emnet, giv relevant information neutralt, udforsk hvordan barnet oplever informationen).
Hvad kan man starte en samtale med?
Et simpelt hej eller en hilsen kan starte mange samtaler. Hils på folk omkring dig. Sig hej til dine naboer og til de andre på gymnastikholdet. Lidt småsnak om vejret, interesser eller noget, der er oppe i tiden fx i nyhederne eller i fjernsynet, er en god måde at starte en samtale på.
Hvordan fungere en samtale?
Samtaler består af sprog i bred forstand forstået som brug af ord, krop og stemme. Ordenes mening signaleres ofte gennem måden, ordene siges på med krop og stemme, og det er ofte netop disse nonverbale faktorer, som parterne i samtalen både koder og af koder, når de bestræber sig på at skabe mening.
Hvad er jeg støttende samtaler?
Jeg-støttende-samtale: Er kendetegnet ved, at den understøtter borgeren i at finde sine egne ressourcer. At få dem til at mærke sig selv, erkende sig selv og få en oplevelse af, at grundlæggende følelser som det at vise vrede, glæde eller sorg over for et andet menneske.
Hvordan motiverer man et team?
- Skab teams ud fra forskellighed.
- Hav medarbejdere, som kan se, hvad de andre på holdet er dygtige til.
- Skab rammerne for, at medarbejdere har lov til at bidrage.
- Hav modet til at sætte en type medarbejdere på holdet, som der ikke er nogle af i forvejen.
Hvordan motiverer du dine medarbejdere?
- Hjælp medarbejderne med at motivere sig selv. ...
- Lær dine medarbejderes værdier at kende. ...
- Spørg, indtil du får et konkret svar. ...
- Gå fra ydre til indre motivation. ...
- Dyrk fællesskabet – også på distancen. ...
- Skab mening og mål. ...
- Anerkend ambition og indsats.
Hvad motiverer dig jobsamtale?
2) Hvad er din motivation for at søge jobbet? Her skal du fortælle om, hvilke muligheder jobbet giver dig for at bruge dine færdigheder, erfaring og talenter. Måske er rollen, sagen, projektet eller afdelingen det, som motiverer dig? Svar i forhold til det konkrete job, og ikke hvorfor du vil arbejde for virksomheden.
Hvad er en Adfærdskorrigerende samtale?
Den adfærdskorrigerende samtale er nemlig en mulighed for at udvikle adfærd og øge forståelsen for hinanden, og således skabe resultater og styrke trivslen på den lange bane. Desuden kan det anbefales, at du afholder samtalen mens problemerne fortsat er små.
Hvordan fører man en samtale?
- Saml på gode historier. Det er et godt trick at have et lille lager af emner, der interesserer dig. ...
- Spørg ind til andre og vær nysgerrig. ...
- Giv komplimenter. ...
- Tal om tingene lige omkring dig. ...
- Forsøg at slappe af. ...
- Øv dig i smalltalk – fx med et konkret mål.
Hvad spørger man om til en samtale?
- Fortæl om dig selv! ...
- Hvorfor vil du arbejde for os? ...
- Hvad er dine styrker? ...
- Hvad er dine svagheder? ...
- Hvordan samarbejder du med andre? ...
- Hvordan prioriterer du dine opgaver? - Hvad er vigtigst? ...
- Hvad er dine mål på længere sigt? ...
- Hvorfor skulle vi ansætte dig?
Hvad er god forandringsledelse?
Hvad er forandringsledelse? Forandringsledelse handler om at lede en transition fra en nuværende tilstand til en fremtidigt ønsket position. Det handler om at understøtte forandringsprocessen i organisationen og varetage styringen af både teknologier, processer og ikke mindst mennesker.
Hvad er en organisatorisk forandring?
Hvad er organisatorisk forandring? Et simpelt perspektiv på organisatorisk forandring angiver, at en forandring har fundet sted, når en organisation udviser forskellige træk på to forskellige tidspunkter. En forandring kræver således, at vi kan måle, at der er sket noget mellem to tidspunkter.
Hvad er Forandringshjulet?
Hvad er Forandringshjulet? Forandringshjulet er en model, der visualiserer forandringsprocessen og de forskellige faser, som en organisation går igennem, når de implementerer forandring.
Hvad er reflekterende lytning?
Reflekterende lytning: Reflekterende lyt- ning er en form for aktiv lytten, hvor den pro- fessionelle viser og demonstrerer sin empa- tiske forståelse for det personen siger, ved at spejle det personen har sagt, uden at dømme eller forholde sig til det sagte.