Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Hvad er en reflekterende tekst?
En reflekterende artikel er en skriftlig tekst, hvor forfatteren tænker over og analyserer egne tanker om et givent emne. Dette sker gennem selvransagelse og kritisk tænkning, hvilket involverer et dybere niveau af forståelse.
Hvad skal en refleksion indeholde?
Kernen i refleksion er at stoppe op for at tænke og at skabe en distance til egne umiddelbare antagelser og handlinger ved at spejle disse i noget uden for situationen og en selv. Det kan være i form af tidligere erfaringer, andres perspektiv eller i form af relevant teoretisk viden.
Hvordan man skriver en refleksion?
Når du skriver reflekterende, skal du beskrive den undren og de overvejelser, som dit emne sætter i gang i dig selv. Refleksion som skrivehandling har ikke til formål at overbevise din modtager om et bestemt synspunkt, men at inddrage modtageren i dine tanker om emnet. Refleksionen går dybere, end en diskussion gør.
Hvad er forskellen på et essay og en reflekterende artikel?
Begrebet 'essay' stammer egentlig fra latin 'exagium' som bl. a. betyder 'undersøgelse'. Den reflekterende artikel handler er i samme genre, for den handler også om at undersøge, overveje eller reflektere over et emne eller en problemstilling.
Hvordan tjente Arne Fredly så mye på aksjer?
Hvordan er en reflekterende artikel bygget op?
En reflekterende artikel indeholder følgende elementer:
Indledningen skal pege ind i emnet og den vinkel, du lægger på det i din artikel. Hovedafsnit: Sørg for at præsentere og indarbejde tekstmaterialet samt tekstens væsentligste vinkler på emnet. Indarbejd både konkrete eksempler og abstrakte refleksioner.
Hvad må man ikke i en reflekterende artikel?
En reflekterende artikel bør ikke afsluttes med en egentlig konklusion. Stærkest virker det ofte, hvis man forsøger at samle trådene ved at vise, hvordan man selv og læseren er blevet klogere på emnet (og tilværelsens store spørgsmål) undervejs.
Hvad forstås ved refleksion?
Refleksion betyder oprindeligt 'at bøje, kaste eller sno tilbage'. Når det drejer sig om en tankeproces, vil det sige at undres, undersøge, tænke sig om. Målet er forståelse, accept eller at se nye muligheder. Følelser og sansninger er lige så vigtig en erkendelsestilgang som tanker !
Hvordan skriver man en afslutning på en reflekterende artikel?
- Den skal afrunde artiklen ved at opsummere de vigtigste pointer fra hoveddelen.
- Den skal åbne for nye perspektiver på emnet, så læseren får mulighed for at reflektere videre selv.
Hvad er en refleksion i dansk?
Reflektere, 1) overveje; eftertænke. 2) tilbagekaste; tilbagestråle.
Hvorfor er refleksion vigtigt?
Refleksion er en særlig form for tænkning, hvor en undersøgelse og evaluering af arbejdet og de professionelle handlinger finder sted. Målet med refleksion er at skabe mulighed for erkendelser, som kan føre til, at den enkelte ændrer metoder i sit arbejde eller fastholder de gode handlinger.
Hvad er didaktisk refleksion?
Didaktisk belægsanalyse - en måde at reflektere over undervisningen på Didaktisk belægsanalyse er en fokuseret samtaleform, hvor man stiller skarpt på begrundelserne (hjemlen og belæg) bag en given påstand, ytring eller mening om undervisningen. Det er netop undervisningen, der er samtalens faglige fælles tredje.
Hvad er et reflekterende spørgsmål?
Intentionen med refleksive spørgsmål, er at give rum for hinandens tanker og forestillinger om et problem eller en løsning. Sænk tempoet og hold gerne stille pauser for at give plads til flere svar og muligheder.
Hvad er reflekterende sprog?
Når du skriver en reflekterende tekst, bruger du skriftsproget til at undersøge og overveje et særligt emne og din egen holdning til dette emne.
Hvordan skriver man en god indledning til en reflekterende artikel?
Indledningen kan bruge et af de konkrete billedskabende eksempler som afsæt, eller den kan lægge ud med en abstrakt refleksion. Modtagerens nysgerrighed skal vækkes. Du skal forestille dig, at modtageren ikke kender til materialerne.
Hvad er en god afslutning?
Modsat en konklusion skal en afslutning ikke lukke teksten. Tværtimod. Ofte skal den åbne emnet, så det bliver tydeligt, at der er meget mere, end det du har nået at beskæftige dig med i din tekst. Det viser læseren, at du er klar over, at du ikke har nået alt, der er at sige om emnet.
Hvordan starter man en afslutning?
I en afslutning samler man sine iagttagelser til en kort og klart formuleret hovedkonklusion. Den fylder som regel ikke meget (5-10 linjer), men er på trods af det beskedne omfang overordentlig vigtig. Det kan være gavnligt, hvis afslutningen er udformet på en sådan måde, at den henviser til indledningen.
Er refleksion en genre?
Den reflekterende artikel er en genre, hvor du skal reflektere. Refleksion betyder at tænke over, at undre sig over, at ræsonnere, at overveje. Du skal således tænke og reflektere, undre dig over et danskfaglig emne.
Hvad er refleksiv praksis?
Beskrivelse af uddannelsen Faglig Refleksiv Praksis
Faglig refleksiv praksis udfordrer dine blinde vinkler, vanetænkning og automatiske løsninger. Uddannelsen sætter spot på din faglige praksis, og hjælper dig med at træffe bedre og mere kvalificerede beslutninger.
Hvad er en kritisk refleksion?
Den kritiske refleksion har til formål at vise læseren, at du kan identificere fordele og ulemper i komplekse lærerfaglige problemstillinger, herunder at du kan se fx sag, metode, empiri, teori og praksis fra flere perspektiver og kan forholde dig kritisk til din egen og andres undersøgelser.
Hvad kan man bruge refleksion til?
For mig er refleksion det værktøj, der binder forskellige felter, perspektiver eller tilgange sammen. Det er gennem refleksion, at vi kan skabe koblingen mellem teori og praksis. Eller skabe sammenhæng mellem krav og behov i forhold til borgeren. For at nævne nogle få indsatsmuligheder for en refleksiv praksis.
Hvordan man reflekterer?
At reflektere er det samme som at tænke over, at overveje, at fundere. Så når du reflekterer over noget i dansktimen, gennemtænker du det eller funderer over det. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger.
Hvad er et reflekterende essay?
Det reflekterende: Her reflekterer forfatteren over emnet. Der tænkes over emnet og det belyses fra flere vinkler. Emnet vendes og drejes og undersøges grundigt. Forfatteren forsøger at få “styr” på emnet – at begribe og forklare det.
Hvad er Karl Tomms Spørgsmålstyper?
Karl Tomms spørgsmålstyper er en metode under den Systemisk Anerkendende Tilgang. Det handler overordnet om, at vi med forskellige spørgsmålstyper skaber gode og udviklende dialoger med borgerne.
Hvad er den didaktiske trekant?
Afhængigt af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningen betones de tre elementer forskelligt. Den didaktiske trekant illustrerer, at man som lærer skal tænke tre dimensioner ind i sin undervisning, nemlig undervisningen som repræsentation, undervisningen som undersøgelse og undervisning som samspil.