Hvad laver en AMR FOA?

Arbejdsmiljørepræsentantet sikrer dig medindflydelse og medbestemmelse omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til ledelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvad laver man som AMR?

Rådgive arbejdsgiveren om sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål, herunder hvordan arbejdsmiljøet integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift. Sørge for at årsagerne til ulykker og/eller erhvervssygdomme undersøges og sørge for foranstaltninger, der hindre gentagelser.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad får en AMR i løn?

Honorar for arbejdsmiljørepræsentanten

Halvdelen af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvad er min opgave som AMR?

Din vigtigste opgave som arbejdsmiljørepræsentant er at sikre dine kollegers medindflydelse på arbejdsmiljø. Det er ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt på din arbejdsplads. Din opgave er at støtte ledelsen i det arbejde, imens du sørger for, at dine kolleger får medindflydelse.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på dm.dk

Kan man blive fyret hvis man er AMR?

Du er beskyttet mod afskedigelse

Som AMR er du eksempelvis omfattet af den samme beskyttelse som en tillidsrepræsentant. Grunden til du har denne særlige beskyttelse er at du er medarbejdernes repræsentant og derfor skal kunne formidle deres budskaber og holdninger uden risiko for at blive fyret.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

AMR - Hvad nu..?



Hvor lang opsigelse har en AMR?

Bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 10, stk. 2, giver arbejdsmiljørepræsentanter beskyttelse mod opsigelse på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område. Det betyder, at overenskomstens regler for opsigelse af tillidsrepræsentanter er gældende.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Kan Amr sige op?

Hvis du er AMR

Hvis du er arbejdsmiljørepræsentant, er der særlige regler. De gælder dog kun, hvis din arbejdsgiver siger dig op – altså ikke hvis du selv siger op. Bliver du opsagt som AMR, skal din arbejdsgiver give dig dit almindelige opsigelsesvarsel + 2 måneder ekstra.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på vspnet.dk

Hvor mange timer skal en AMR have?

Tid til AMR-arbejdet

Blandt samtlige AMR er der 66 procent, som bruger 1-2 timer om ugen, når de bliver spurgt om, hvor mange timer de reelt bruger på deres hverv som AMR pr. uge.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Er AMR beskyttet?

Du er beskyttet mod opsigelse og andre forringelser af dine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanten indenfor den overenskomst, du er ansat efter, eller en sammenlignelig overenskomst.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på detfagligehus.dk

Kan man vælte en AMR?

Det er meget vigtigt, at arbejdsmiljørepræsentanten gør sig dette klart som medlem af AMO, og endnu mere vigtigt, hvis arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten er én og samme person. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke "væltes" af kollegerne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvad er lovkravet omkring AMR?

Lovkrav at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden. Det er arbejdsgiverens ansvar, at virksomheden udarbejder en APV og at medarbejderne bliver inddraget. APV'en skal være skriftlig og være tilgængelig for både ledelsen og medarbejderne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på oestjylland.sl.dk

Hvem kan være AMR?

Alle ansatte har valgret, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end ti timer om ugen, har dog ikke valgret. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk

Hvem repræsenterer AMR?

Som AMR repræsenterer du alle de kolleger der hører under din gruppe. Som medarbejdernes repræsentant er det din opgave at bære problemstillinger ind i arbejdsmiljøgruppen. Som arbejdsmiljørepræsentant repræsenterer du alle de kolleger, som hører under den arbejdsmiljøgruppe, du er en del af.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvorfor vælge mig som AMR?

Hvorfor er det godt med en arbejdsmiljørepræsentant/AMR? Det, at du har en arbejdsmiljørepræsentant betyder: At du har en repræsentant, der er med til at sikre dig medindflydelse og medbestemmelse omkring arbejdsmiljøforhold i forhold til ledelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvad får man for at være arbejdsmiljørepræsentant?

Rigtig mange af de valgte arbejdsmiljørepræsentanter får under 500 kr. pr. måned i tillæg, og den anden halvdel får mellem 500 og 1.000 kr. om måneden i tillæg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Er det vigtigt at have en arbejdsmiljørepræsentant?

De formelle krav og regler. På alle arbejdspladser med 10 eller flere ansatte skal medarbejderne vælge en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter. Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsmiljørepræsentantens opgave "at sætte fokus på sikkerhed og sundhed i virksomheden" på vegne af medarbejderne.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på godtarbejdsmiljo.dk

Hvad betyder det at være AMR?

Arbejdsmiljørepræsentanten – også kaldet AMR – repræsenterer de ansatte over for ledelsen i spørgsmål vedrørende arbejdsmiljøforhold.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på legaldesk.dk

Hvordan bliver man AMR?

Man skal vælge en arbejdsmiljørepræsentant (AMR) når der er beskæftiget 10 eller flere ansatte. Alle beskæftigede lønmodtagere, der har mere end 10 timers arbejde ugentligt, tæller med. Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) vælges for to år ad gangen, med mindre ledelse og ansatte har aftalt en fireårig periode.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Kan man være TR og AMR på samme tid?

Det er muligt at den samme person kan vælges som både tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver dog, at der gennemføres to separate valg, hvor valgreglerne for henholdsvis TR og AMiR følges. De to valg skal foregå hver for sig. Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på socialraadgiverne.dk

Hvad kan man bruge en AMR til?

Din AMR kan fortælle dig om, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at APV'en er i orden og hvad du skal være særligt opmærksom på. Din AMR er uddannet i, at vurdere sikkerheden på din arbejdsplads og ligeså i at forebygge arbejdsulykker, i samarbejde med ledelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvor længe skal man være ansat for at stille op som AMR?

Det er fagforeningernes opgave at sørge for, at der ikke har fundet vilkårligheder sted i forbindelse med valget. Dvs. at vedkommende, der vælges, har været ansat i mindst seks måneder, og at alle har haft mulighed for at deltage i valget.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på foa.dk

Hvordan foregår et AMR valg?

Der gælder ingen specifikke regler for, hvordan valget skal foregå i praksis - det er helt op til de ansatte. I det tilfælde hvor det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og formanden alene, indtil de ansatte på et senere tidspunkt har valgt en repræsentant.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på danskerhverv.dk

Er man AMR for sin leder?

Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på amo-uddannelse.dk

Hvordan stopper jeg som AMR?

I loven står, at AMR ikke kan forlade hvervet. Det er en beskyttelse mod, at du kan væltes af hhv. ledelse eller Hvis du som AMR af en eller anden grund ikke længere ønsker at være AMR, så har medarbejderne ikke umiddelbart ret til at vælge en anden i valgperioden, men det skal besluttes i fællesskab med ledelsen.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på sl.dk

Hvilke opgaver har arbejdsmiljøorganisationen AMO på en arbejdsplads?

AMO's daglige opgaver
  • Kontrollere, at arbejdsforholdene er forsvarlige. ...
  • Kontrollere, at arbejdsgiverens oplæring og instruktion er tilstrækkelig. ...
  • Deltage i undersøgelse af ulykker, sundhedsskader m.v. ...
  • Orientere arbejdsgiver om arbejdsulykker. ...
  • Understøtte, at arbejdet udføres fuldt forsvarligt.

 Anmodning om fjernelse Se det fulde svar på at.dk