Kompetencer. Kompetencer handler om ansvar og selvstændighed og angiver evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng.
Hvad betyder en kompetence?
En kompetence er en persons evne til eller færdighed i at udføre handlinger. I uddannelsesmæssig sammenhæng taler man om formelle eller faglige kompetencer (se fx gymnasial kompetence). Kompetencer erhverves ikke alene i uddannelsesmæssig sammenhæng.
Hvad vil det sige at have en kompetence?
Kompetencer er en kombination af den viden, de færdigheder og de erfaringer, der kan omsættes til konkret handling. Der sondres mellem personlige og faglige kompetencer, som på den ene side beskriver, hvem du er som person, og på anden side hvad du kan fagligt.
Hvilke former for kompetencer findes der?
Tre typer af kompetencer
Kompetencer er altså den enkeltes viden, færdigheder og erfaringer omsat til konkret handling – det er det, vi gør. Når man taler om kompetencer, skelnes der typisk mellem faglige, personlige og organisatoriske kompetencer.
Hvad er færdigheder og kompetencer?
Viden er noget man har, til forskel fra ”færdighed”, der betegner noget, man kan, og ”kompetence”, der betegner noget, man gør. For at kunne aflæse elevens viden, kan man enten bede eleven om at gentage, redegøre for eller forklare noget, eller man kan aflæse viden i elevens færdigheder og kompetencer.
Hvad er kompetence | Hvad er nøglekompetencer | Uddannelsesterminologi || SimplyInfo.net
Hvad er hårde kompetencer?
Hårde færdigheder – Hvad er de? Hårde færdigheder er en målbar, testbar og verificerbar anvendt viden (vs. teoretisk viden). Det er noget, du har lært under din uddannelse eller via dit arbejde og indøvet ved at gøre det igen og igen.
Hvad er forskellen mellem kvalifikationer og kompetencer?
Hvor kvalifikationer typisk betegner viden og færdigheder erhvervet via formel uddannelse, er kompetence snarere en beskrivelse af evnen til at handle kompetent i bestemte situationer.
Er samarbejde en kompetence?
Samarbejde er et vilkår for alle arbejdspladser. For når flere forskellige kompetencer og perspektiver mødes i en gruppe, fører det oftest til bedre løsninger af opgaver. Det gode samarbejde skal ikke tages for givet, men kræver opmærksomhed, dialog og udvikling.
Hvad er akademiske kompetencer?
Flere af de akademiske kompetencer er generelle kompetencer, du som akademiker har tilegnet dig under uddannelsen. Det er nogle generelle kompetencer, der bl. a. omhandler evnen til at arbejde løsningsorienteret, projektorienteret og selvstændigt.
Hvad er gode sociale kompetencer?
Det er først og fremmest 1) færdigheder mht. at skabe sociale kontakter og kunne håndtere sociale situationer, 2) kundskab om kulturer, grupper etc. og evne til at leve sig ind i andres perspektiv (se empati) samt 3) mening på et personligt plan som tilknytning, involvering og selvværd.
Er erfaring en kompetence?
En måde at opsummere kompetencebegrebet på er at sige: En kompetence er enhver oparbejdet viden, færdighed og erfaring, som du kan bruge til, helt eller delvist, at løse en opgave.
Hvad er strategisk kompetenceudvikling?
Formålet med at arbejde strategisk med kompetenceudvikling er: At sikre nogle rammer for kompetenceudviklingen på arbejdspladsen som fastlægger 1) hvilke centrale kompetencer I skal udvikle, så I når i mål med opgaverne og 2) hvilke metoder, der skal bruges, når medarbejderne skal udvikle kompetencerne.
Hvad forstås ved stedlig og saglig kompetence?
Den stedlige kompetencefordeling indeholder en fordeling af ensartede forvaltningsopgaver mellem flere sideordnede myndigheder, således at hver myndighed får tildelt sit stedlige forretningsområde.
Hvad er en kompetenceprofiler?
Kompetenceprofilen er dit personlige overblik over dine kompetencer. Det er vores erfaring i Lederne, at mange ledere ikke er bevidste om alle deres kompetencer. Du kan sandsynligvis huske, hvilke virksomheder du har været ansat i, og hvilke jobs du har haft i tidens løb.
Hvad er uformelle kompetencer?
Den formelle kompetence betegner her færdigheder og viden erhvervet via uddannelse, mens uformel kompetence betegner evnen til at kunne handle kompetent i givne situationer.
Hvad er de tre betingelser for at en kompetence kan kaldes en kernekompetence?
Kernekompetencer er de vigtigste af virksomhedens kompetencer. Virksomheden finder sine kernekompetencer ved at analysere sig selv (set indefra og ud) for at klarlægge, hvad virksomheden er særlig god til, og hvad der skaber værdi for kunden.
Hvilke faglige kompetencer?
- Uddannelse eller certifikater.
- Træning og erfaring med Agile PM.
- Scoping.
- Budgettering.
- Risikostyring.
- Uddelegering.
- Opfølgning.
- Rapportering og administration.
Hvorfor er det vigtigt med sociale kompetencer?
Sociale færdigheder handler om, at børn er i stand til at være en del af fællesskabet, og at de er i stand til at skabe og vedligeholde fællesskaber med andre. Når børn har sociale færdigheder, kan de skabe og indgå i lege, og de kan samarbejde med andre børn om opgaver og vedligeholde og videreudvikle samarbejdet.
Hvordan skriver man sine kompetencer?
- Tip 1. Kend forskel på personlige og faglige kompetencer. ...
- Tip 2. Drop de lange kompetencelister i dit CV. ...
- Tip 3. Prøv ”ikke testen” om dine kernekompetencer i CV'et. ...
- Tip 4. Kompetencer kan typisk bedst formidles som en anekdote eller en historie i dit CV.
Er kommunikation en kompetence?
Kommunikative kompetencer handler ikke om at kunne bruge sproget i sig selv. Det handler i stedet om at kunne bruge det socialt i samvær og udvekslinger med andre. Dette kræver en række færdigheder, som børn skal lære i det sproglige samvær med andre.
Hvad er kommunikativ kompetence?
Den sproglige del af den kommunikative kompetence dækker alle de såkaldte fire færdigheder: lytte, læse, tale og skrive. Det er vigtigt at understrege dette, da en meget almindelig misforståelse er, at kommunikativ kompetence kun refererer til evnen til at tale. Kommunikativ kompetence er både produktiv og receptiv.
Hvad er en kompetence pædagog?
De socialpædagogiske kompetencer er socialpædagogens potentielle handlingsberedskab i relation til en opgave eller en situation. Kompetencerne omfatter viden, intellektuelle, manuelle og sociale færdigheder samt holdninger og motivation.
Hvad er organisatoriske kompetencer?
Dette er den organisatoriske kompetence, som kan beskrives som forståelse af organisationen, dens opbygning og funktion, dens økonomiske situation, hvorledes den påvirkes, og som gør det muligt for medarbejderen at navigere i organisationen.
Er færdigheder og kompetencer det samme?
At have færdigheder inden for et bestemt arbejde er dermed ikke det samme som at være kompetent til at udføre det arbejde. Kompetencer dækker over summen af din viden, erfaring, hårde og bløde færdigheder samt evnen til at vurdere situationen selvstændigt for at afgøre, hvordan du kan løse en bestemt udfordring.
Hvad er gode samarbejdsevner?
Det er meget bredt hvad der kan definere gode samarbejdsevner, men der er nogle universelle retningslinjer. F. eks. er det vigtigt at være god til at lytte til andres tanker og idéer, og ikke skyde dem ned med det samme, selv hvis man er uenig.